Nagyot füstöl az Airbus

Késedelmes szállítások, pénzügyi gondok, rossz döntések miatt mélyrepülésben az európai repülőgépgyártó.

Hiába írtak alá egy közel 1,3 milliárd eurós szerződést a China Eastern Airlinesszal, a kínai üzlet nem hoz gyógyírt az Airbus konzorcium bajaira. A nyolcvan százalékban a francia-német EADS csoporthoz tartozó repülőgépgyártó több mint három évtizedes fennállása óta soha nem volt olyan mély válságban, mint mostanság. A múlt héten mintegy harminc százalékot zuhantak az európai tőzsdéken az EADS-papírok, ami valóságos katasztrófával ér fel a részvényesek számára. Kivételt jelentenek az EADS, valamint a müncheni székhelyű csoport két fő tulajdonosa, a Daimler-Chrysler és a Lagardere vezetői, ők ugyanis még márciusban, az árfolyam tetőzésekor adták el részvényeiket.

A bennfentes kereskedés vádjával elsősorban az EADS francia társelnökét, a gyermekeivel együtt több millós euró értékben részvényopciókat érvényesítő Noel Forgeard-t "találták meg". Az Airbus korábbi elnöke ideális bűnbaknak tűnik, az eddigi európai sikersztorinak számító repülőgépgyártó sorozatos bukdácsolásait ugyanis az ő hibás döntéseire vezetik vissza. Elsőként az új óriás-utasszállító, az 560 utas befogadására képes A380-as hadrendbe állításának ismételt, legalább féléves csúszását vetik a szemére, amit tetéz az, hogy a késedelem és plusz fejlesztési költségek közel három-milliárd eurót emésztenek fel. A cégnél különböző technikai problémákra és az ügyfelek különleges kívánságaira hivatkoznak, a lényeg azonban az, hogy jövőre a nagy csinnadrattával beharangozott A380-asból a tervezett 27 helyett mindössze kilencet tudnak majd leszállítani a megrendelőknek.

Az A380-as körül gyülekező problémák és növekvő költségek kihatással voltak az új közepes utasszállító, az A350-esre is. Mivel az Airbus 3,5 milliárd euró alatt limitálta a hangsúlyozottan olcsó gép fejlesztési költségeit, ezért olyan verziót tudott a piacra dobni, amely azonban jóval több kerozint fogyaszt, mint a nagy vetélytárs, a Boeing 787-se. Az olaj világpiaci árának drasztikus emelkedése új helyzetet teremtett, s a kerozinérzékeny légi társaságok háromszor annyit rendeltek a drágább, de kevesebbet fogyasztó Boeingből, mint a hasonló kapacitású Airbusból.

A Forgeard-nak felrótt stratégiai melléfogásoktól függetlenül amúgy sem volt felhőtlen a viszony az EADS francia és német tulajdonosai között. A legújabb hírek szerint Forgeard napjai meg vannak számlálva a társelnöki székben, a Daimler-Chrysler és a Lagardere abban is megegyezett, hogy megszüntetik a nehézkesnek bizonyult két elnökös két vezérigazgatós irányítási rendszert. A váltás folyamatban van, amit jelez, hogy Jacques Chirac francia köztársasági elnök is elismerte az EADS körüli irányítási problémákat. - Valamit tenni kell, s valamit tenni fogunk - tette hozzá az államfő.

Az A380-as elsõ felszállása Franciaországban, 2005. április 27-én
Az A380-as elsõ felszállása Franciaországban, 2005. április 27-én
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.