"Találtunk egy nullát!"
"Szeretjük Magyarországot, és nem szeretjük azt, hogy a politikai elit hazugságra kényszeríti saját magát." A Szeretem Magyarországot Klub, valamint a Majtényi László volt adatvédelmi biztos nevével fémjelzett Eötvös Károly Közpolitikai Intézet tegnap a budapesti Clark Ádám téren, a nullás kilométerkőnél állt elő egy nem meglepő, ám bizonyítható állítással: a pártok jelentősen túllépték törvényes kampánykeretüket.
A klub tagjai (köztük Bródy János zeneszerző, Czeizel Endre genetikus, ef Zámbó Öcsi zenész, Geszti Péter szövegíró, Jaksity György, a Concorde Értékpapír Rt. igazgatója, Pesty László újságíró és Sztevanovity Zorán előadóművész) nem azt kifogásolják, hogy a pártok túl sokat költenek - csak azt, hogy az egyébként abszurd pártfinanszírozási szabályok megszegésével teszik ezt.
- A törvény nevetséges összeget, jelöltenként egymillió, tehát pártonként 386 millió, összesen pedig 1,5 milliárd forintot enged kampányra költeni. Vagyis találtunk egy nullát - mondta Gerendai Károly, a klub vezetőségi tagja. - Mivel a törvény azt is kimondja, túlköltés esetén a különbözet dupláját kell visszafizetni, a pártok még tartoznak is a költségvetésnek.
A klub január elsejétől április 30-ig vizsgálta a pártok médiaköltéseit. A listaárakat a sajtóorgánumokra jellemző piaci kedvezmény átlagával korrigálták. E szerint a pártok a listaár felét - az MSZP nettó 1 milliárd 58 millió, a Fidesz 912,5 millió, az SZDSZ 360 millió, az MDF pedig 304 millió forintot - költötték reklámra. Nettó áron a Fidesz költötte a legtöbbet köztéri hirdetésekre: a 912 millió 75 százalékát. Az írott sajtó az MSZP, illetve az MDF számára volt a legkedveltebb eszköz (40 százalék), míg az internetes hirdetések az SZDSZ-nél képviselték a legnagyobb arányt (13 százalék).
A teljes költségük legalább a médiaköltések duplája, vagyis a két nagy pártnál két-kétmilliárd lehet - állította Somlói Zsolt, a MindShare médiaügynökség igazgatója. Bár a reklámok gyártásáról, a szórólapok nyomtatásáról, a rendezvények megszervezéséről nincs megbízható adat, Somlói húszéves szakmai tapasztalatára hivatkozva állítja: még a kétszeres szorzó is optimista becslés. "Egy mobilszolgáltató imázsváltása hétmilliárdot kóstált - miért gondolja bárki, hogy egy jóval fontosabb kampány kihozható ennek a töredékéből?" - nyilatkozta Somlói. Az Eötvös Intézet számításai szerint ennél is több, négy-négymilliárd lehet a két nagy párt teljes kampányköltsége (ami még mindig kevesebb a parlamenti forrásaink által taksált összegnél - a szerk.).
A klub új törvényt sürget, amely "megakadályozza a politikai elit felvásárlását". Majtényi lapunknak a pártok ellenőrzésére jogosult - ám gyakorlatilag csak az elé tolt számlákból dolgozó - Állami Számvevőszéket is bírálta, egyúttal elismerve annak szükségességét is, hogy bővítsék az ÁSZ jogosítványait. Az Eötvös Intézet azt javasolja, utólagos állami elszámolással és büntetésekkel ösztönözzék a pártokat a valós információszolgáltatásra; továbbá kényszerítenék őket, hogy bevételeik jelentős részét kis összegű egyéni adományokból gyűjtsék. Minthogy a párttörvény módosítása kétharmados többséget - ellenzéki jóváhagyást - igényel, nem sok jót remélnek a klubban. Ott sem. Ennek ellentmond, hogy szerdán az Országgyűlésben a parlamenti pártok között egyetértés mutatkozott a rendszer megváltoztatásának szükségességében.