Az Amnesty International magyar vizsgálatokat követel

Miután a külügyi szóvivő tegnap úgy foglalt állást, hogy Magyarország semmiféle jogsértést nem követett el az amerikai fogolyszállítások ügyében, az Amnesty International továbbra is kéri az ügy vizsgálatát, és konkrétumokkal állt elő. A nemzetközi jogvédő szervezet közölte azoknak repülőjáratoknak az adatait, amelyekről feltételezi, hogykapcsolatban állhatnak a CIA fogolyszállítási programjával.

Az Amnesty múlt szerdán a miniszterelnökhöz fordult azzal a kérdéssel, hogy kért-e valaha az Egyesült Államok fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban résztvevő járatok számára. A nemzetközi jogvédő azt is tudakolta, hogy a magyar hatóságokat informálták-e arról, hogy az amerikai titkosszolgálat, a CIA gépei használják a repülőtereket, s ha igen, akkor ezekre a megkeresésekre mi volt a magyar fél válasza.

Nagyon sok nemzetközi bírálatérte az elmúlt időszakban a terrorizmussal gyanúsított emberekkel szembeni amerikai bánásmódot. Nevezetesen, hogy elrabolják, titokos úton elszállítják és internáló táborokbazárják, ott pedig egyes beszámolók szerint kínozzák őket.

A külügyi szóvivő hétfőn erre úgy reagált, hogy Magyarország semmiféle jogsértést nem követett el. Polgár Viktor elmondta: a magyar hatóságokat nem informálták arról, hogy a CIA gépei használják-e a repülőtereket. Azzal kapcsolatban, kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, a szóvivő úgy válaszolt: nem kért. "Miért kért volna? A nemzetközi légi közlekedésben azt nézik, hogy a jármű rendelkezik-e a szokásos engedélyekkel" – tette hozzá Polgár Viktor.

"Az állításainkat ki kell vizsgálni" – válaszolt erre ma az Amnesty International szóvivője, Falus Dániel.

„Reméljük, hogy a kormány a légtér ellenőrzés keretében, nem csak „azt nézik, hogy a jármű rendelkezik-e a szokásos engedélyekkel", hanem azt is ellenőrzik, hogy azt amúgy jogszerű tevékenységre használják-e, itt beszélhetünk akár az emberi jogok megsértéséről, de hétköznapi csempészésről is" – reagált a külügyi szóvivő szavaira Falus.

A külügyi tárca szerint a magyar kormány folytatott vizsgálatot az ügyben és az eredményét nyilvánosságra is hozták, mindez február óta az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének weboldalán is olvasható. Az Amnesty ezzel szemben úgy látja: a magyar kormány valóban válaszolt az Európa Tanács kérdéseire, de ez nem nevezhető teljes körű vizsgáltnak. Az Európa Tanács sohasem mondta ki, hogy Magyarország nem érintett a fogolyszállítások ügyében – figyelmeztet a jogvédő szervezet, ezért kéri a megnevezett járatok magyarországi vizsgálatát.

Az Amnesty International feltételezi, hogy az alábbi járatok kapcsolatban állhatnak a CIA fogolyszállítási programjával:

2005. október 3-án egy CASA 235, N168D lajstromszámú repülőgép Izlandról Budapestre repült, másnap tovább repült, célállomása ismeretlen. A repülőgépet a „Devon Holding and Leasing” (Devon) üzemeltette, ezt a céget a sajtóban a CIA fedőcégeként szokták említeni.

2003. május 30-án egy Lockheed C100, Hercules L382, N8183J lajstromszámú repülő, a jordániai Ammanból repült Budapestre, és még aznap továbbrepült frankfurti Rhein Mainbe. A repülőgépet a „Tepper Aviation” üzemeltette, ezt a repülőgépet a Spiegel „The Hunt for Hercules N8183J” című cikkében 2005. november 28-án kapcsolatba hozta CIA fogolyszállításaival.

2005. január 26-án egy DC10-es, N600GC lajstromszámú repülő Kuvaitból repült Budapestre, még aznap tovább repült Rómába. 2005. szeptember 4-én a newfoundlandi Ganderből repült Budapestre, és még aznap tovább repült Bishkekbe (Kirgizisztán), másnap visszarepült Budapestre, majd onnan Ganderbe. A repülőgépet a „Gemini Leasing” üzemeltette és többek között az Amensty egy korábbi jelentése is hivatkozik rá.

2004. augusztus 31-én a Devon által üzemeltetett CASA 235, N196D lajstromszámú, 2004. november 20-án szintén a Devon által üzemeltetett CASA 235, N187D lajstromszámú repülők Budapesten szálltak le és fel. Semmilyen feljegyzést nem találtunk arról, hogy ez a két járat honnan érkezett illetve hova repült tovább.

A Társaság a Szabadságjogokért weboldalán közzétette azt a jegyzőkönyvet, amely rögzítette az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának 2005. november 15-i ülését, amikor tárgyalták a CIA közép és kelet-európai titkos börtöneiről szóló Washington Post cikk alapján kirobbant botrányt.

A jegyzőkönyvből kiderül, hogy a bizottság tagjainak egy része további vizsgálatokat tart szükségesnek.

A Társaság a Szabadságjogokért azt is közölte, hogy a nyilvános jegyzőkönyvet csak azután kapta meg az Országgyűléstől, hogy a jogvédő szervezet pert indított ennek érdekében.

A múlt heti uniós csúcs előestéjén az Amnesty International jelentést tett közé Európa szerepéről az Egyesült Államok „fogolyszállítási” műveleteiben. A jelentés elsősorban az átadások egyes konkrét eseteivel foglalkozik. Az a körülmény, hogy az európai államok következetesen cáfolják részvételüket az „fogolyszállítás”-ban, komolyan megingathatja az EU mint az emberi jogok egyik élharcosának szavahihetőségét, és végső soron a terrorizmus elleni erőfeszítések hatékonyságát is gyengítheti -figyelmeztet a jogvédő szervezet.

Az Amnesty arra is emlékeztet, hogy az Európai Parlament illetékes bizottsága a múlt hétfőn kritikával illette a tagállamokat, amiért azok szemet hunytak a CIA illegális tevékenysége felett és cinkosságot vállaltak jogsértő gyakorlatával.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.