Vonatgyárat hozna a Stadler

Vasúti járműgyárat hozna létre hazánkban a svájci Stadler AG. A tíz-tizenötmilliárd forintos beruházással megépülő üzem háromszáz főnek adna munkát.

Magyarországot szemelte ki új vasúti járműgyára felépítésére a Stadler Rail AG - értesült a Népszabadság. A MÁV új elővárosi motorvonatainak szállítását papírforma szerint jövő tavasszal megkezdő svájci cég hazánkat három lehetséges helyszín között sorolta az élre. A magyar beruházás egyelőre maga mögé utasította a Stadler számára hazai pályának számító Bussnang városkát, ahol a drága munkaerő miatt gyengék a fejlesztés esélyei. Lengyelországban pedig a konkurencia jelenléte és a magyarországinál rosszabb piacszerzési lehetőség rontották a befektetés esélyeit.

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője értesülésünket nem kommentálta. Csupán annyit mondott: anyavállalatuk egyelőre nem hozott végleges döntést egyetlen új magyarországi beruházásról sem. Más forrásból úgy tudjuk: a 10-15 milliárd forintos projekt mellett szól, hogy Peter Spuhler, a Stadler AG elnök-vezérigazgatója májusban Kiss Péter akkori kancelláriaminiszterrel már egyeztetett az alumínium vasúti kocsitesteket gyártó üzem építéséről. A napokban pedig levélben kérte fel a ma már foglalkoztatáspolitikai, munkaügyi és szociális tárcát vezető politikust az érdemi tárgyalások előkészítésében való közreműködésre.

A svájci befektető a gyártókapacitásai bővítését szolgáló beruházás megtérülését állítólag hét-nyolc évre tervezi. Végső döntése előtt azonban arra vár választ a kormánytól: a Magyarországon eddig gyökeresen újnak számító technológiát meghonosító, 300 főnek munkát adó üzem milyen üzleti konstrukcióban épüljön meg. Az első helyen szerepel egy zöldmezős beruházás lehetősége. Ennek helyszínéről viszont eddig még találgatások sem születtek. Emellett a kiszivárgott hírek szerint a Stadler nem zárkózna el vegyes vállalat alapításától vagy egy meglévő járműgyártó, -karbantartó üzem megvásárlásától sem. A lehetséges üzleti partnerek között a MÁV-ot vagy a BKV Zrt.-t emlegetik.

Az állami vasútnak legalább két olyan vállalkozása, üzeme is van, amelyben meg lehet teremteni a feltételeket az évente 40-50 alumínium kocsitest gyártására. Ilyen a jelenleg dízelmozdonyok karbantartását végző Szolnoki Járműjavító Kft., amelynek megvásárlásában vagy vegyes vállalati működtetésében a Stadler érdekelt lehet. Legalábbis mellette szól, hogy a több száz főt foglalkoztató céggel korábban folytak tárgyalások a MÁV új motorvonatainak összeszereléséről is. De a lehetőségek között szerepel az állami vasút motorvonatainak karbantartásával foglalkozó istvántelki üzem megvásárlása is. Emellett a beruházás helyszínéül szóba jöhet a BKV Vasút Jármű Szolgáltató Kft. telephelye is. Ami azonban máris bizonyosnak látszik: a Stadler régi partnere, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt. megvásárlásában nem gondolkodik. Állítólag azért, mert a MÁV motorvonattenderén a Stadler mellett álló cég már nem lenne képes a beruházásban való részvételre.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.