AI: Magyarországon keresztül szállított foglyokat a CIA

Az Amnesty International (AI) nyilvánosságra hozta azokat a birtokában lévő információkat, amelyekről azt feltételezi, hogy kapcsolatban állhatnak a CIA fogolyszállítási programjával; a szervezet részletezte, mely járatok érintették Magyarország légterét; az AI múlt szerdán levélben fordult a miniszterelnökhöz, de a részleteket csak most ismertette. A külügyi szóvivő reagálásában hangsúlyozta: az AI a hivatkozott tényeket illetően feltételes módban fogalmaz, minden alap nélkül, mivel Magyarország semmiféle jogsértést nem követett el.

Az AI azt feltételezi, hogy a CIA fogolyszállítási (rendition) programjával kapcsolatban állhat az a repülőgép, amely 2005 októberében Izlandról repült Budapestre, majd másnap továbbrepült, s célállomása ismeretlen volt. A közlés szerint a repülőgép megfigyelők leírása szerint a Közel-Kelet irányába haladt. Szintén ilyen kapcsolatot feltételez az AI azzal a repülőgéppel kapcsolatban, amely 2003 májusában a jordániai Ammánból érkezett Budapestre, és még aznap továbbrepült Frankfurtba.

Az AI adatai szerint 2005 januárjában Kuvaitból repült Budapestre egy gép, s még aznap továbbrepült Rómába. 2005. szeptember 4-én az új-foundlandi Ganderből repült egy másik gép Budapestre, s még aznap továbbrepült Biskekbe (Kirgizisztán), másnap visszarepült Budapestre, majd onnan Ganderbe.

Az AI semmilyen feljegyzést nem talált arról a két járatról, amely 2004 augusztusában, és november 20-án Budapesten szállt le és fel: "arról, hogy ez a két járat honnan érkezett illetve hova repült tovább".

A nemzetközi szervezet szerint ezekben az esetekben nemcsak a nemzetközi jogot sérthette meg a magyar állam, hanem a hatályos hazai jogszabályokat is. A közlemény hivatkozik a 4/1998. (I. 16.) kormányrendeletre a magyar légtér igénybevételéről, amely "kimondja, hogy feltartóztatható (elfogható) és leszállásra felszólítható az a légi közlekedésben résztvevő légi jármű, amelyet felismerhetően jogellenes célra használnak".

Az AI választ vár arra, hogy kért-e valaha az Egyesült Államok kormánya fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban résztvevő járatok számára, s a magyar hatóságokat informálták-e arról, hogy a CIA gépei használják a repülőtereket, s ha igen, akkor ezekre a megkeresésekre mi volt a magyar fél válasza.

A szervezet tudni szeretné azt is, hogy kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, s ha igen, akkor milyen információkat kért, illetve milyen eljárás következett, ha a kérdésekre nem érkezett válasz.

Felteszik azt a kérdést is, hogy folytatott-e már a magyar kormány vizsgálatot a fent felsorolt járatokkal kapcsolatban, s az AI elvárja, hogy a magyar szervek hozzák nyilvánosságra annak eredményét.

Fodor Márk, az AI magyarországi igazgatója az általa aláírt közleményben kitér arra is, felkérik mindazokat, akik hivatalosan is találkozni fognak George W. Bush amerikai elnökkel, hogy szólítsák fel a guantanamói támaszpont bezárására és a fogolyszállítási program befejezésére.

A szerdai közlemény szerint az AI egyúttal számít arra is, hogy Bush amerikai elnök csütörtöki budapesti látogatása során "Magyarország részéről Gyurcsány Ferenc is felszólítja - az Egyesült Királyság, Dánia és Németország kormányaihoz hasonlóan - az Egyesült Államok elnökét a guantanamói fogolytábor bezárására és a fogolyszállítási program azonnali befejezésére".

Reagálásában a külügyi szóvivő az MTI-nek hangsúlyozta: az AI a hivatkozott tényeket illetően feltételes módban fogalmaz, minden alap nélkül, mivel Magyarország semmiféle jogsértést nem követett el. Polgár Viktor hozzátette: ilyen állításokkal nem lehet mit kezdeni.

A Fodor Márk által megfogalmazott konkrét kérdésekre válaszolva közölte: az Egyesült Államok kormánya soha nem kért fel- és leszállási engedélyt a magyar hatóságoktól a fogolyátadási programban részt vevő járatok számára.

Polgár Viktor elmondta azt is: a magyar hatóságokat nem informálták arról, hogy a CIA gépei használják-e a repülőtereket. Azzal kapcsolatban, kért-e a magyar kormány bármiféle visszaigazolást a fent említett járatok céljáról, a szóvivő leszögezte: nem kért. "Miért kért volna? A nemzetközi légi közlekedésben azt nézik, hogy a jármű rendelkezik-e a szokásos engedélyekkel" - tette hozzá Polgár Viktor.

Az Amnesty International azon kérdésére, folytatott-e a magyar kormány vizsgálatot a fent felsorolt járatokkal kapcsolatban, a külügyi szóvivő hangsúlyozta: igen, folytatott, és annak eredményét a magyar szervek nyilvánosságra is hozták. Megjegyezte, hogy mindez február óta az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének internetes honlapján is olvasható.

A szóvivő felhívta Fodor Márk figyelmét arra, hogy június 15-én az Amnesty International kiadott egy jelentést, amelyben az AI - számos más országtól eltérően - nem említi Magyarországot ebben az ügyben. "A magyar kormány által lefolytatott vizsgálat valamennyi olyan tárcára, szervre, intézményre kiterjedt, amelynek elméletileg tudomása lehetett volna ilyen tevékenységről. A vizsgálat eredménye az, hogy magyar hivatalos szervek, azok munkatársai nem vettek részt fogolyszállításban, nem kaptak a részvételre vonatkozó sem formális, sem informális felkérést, és nem szereztek tudomást más országok illetékeseinek Magyarország területén végzett ilyen tevékenységéről" - mondta Polgár Viktor.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.