Nyilvános lesz a kórházak minősítése

Az egészségügyi miniszter úgy véli, hogy a kormánnyal együtt lesz ereje az évtizedek óta megoldatlan feladatok elvégzésére. Így másfél éven belül meglesz az egyéni járulékszámla-nyilvántartás, és csak azokban a kórházakban folyhat tovább gyógyító tevékenység, ahol ezt megfelelő minőségben tudják végezni. A többieknek, ha meg akarnak maradni, új feladatot kell találniuk.

- Melyek azok a területek a miniszterelnöknek tett személyes vállalásai közül, ahol a lakosság a leghamarabb érzi majd a változásokat?

- Ilyen a miniszterelnökkel közösen aláírt vállalás valamennyi pontja. Így a biztosítás-elvű rendszer kialakítása, a szolgáltatási csomagok meghatározása, az ellátórendszer ésszerűsítése, a biztonságos gyógyítás feltételeinek megteremtése, a gyógyszerkiadások féken tartása - mind-mind olyan elem, amellyel csak jobb lehet a rendszer. Ezért ezek vállalhatók.

- Nézzük az első pontot, az ellátás biztosítási alapra helyezését. Mi a megvalósítás kritikus pontja?

- Annak a problémának a megoldása, hogy a járulékot nem fizetők, a csalók viseljék ellátásuk költségeit. Ez a kritikus pont: meg kell mondanunk nekik, hogy nem engedjük meg, hogy a többiek rovására csaljanak. A biztosítási jogviszonyt igazolni kell. Aki ezt nem tudja megtenni, csak sürgősségi ellátásra jogosult.

- A jogviszony igazolásának feltétele, hogy az APEH az egyéni járulékfizetést nyilvántartsa. Ez idestova tízéves kudarctörténet. Mitől sikerülne éppen most, éppen önnek?

- Mert a kormány elszánt. Ebben a kérdésben a pénzügyminiszterrel és a miniszterelnökkel közösen lépünk. Veres Jánossal már a jövő héten leülünk megbeszélni, hogy melyek a legsürgetőbb teendők. Az egyéni járulékszámlák kialakítása után viszonylag egyszerű a dolog, az eddigi tajkártyát egy valódi biztosítást igazoló kártyára cserélik, az orvos pedig naprakészen tudja ellenőrizni a jogosultságot. Legkésőbb 2008 januárjáig mindennek meg kell történnie, mert ettől kezdve csak az egységes, a jogosultságot igazoló kártyával lehet - az unió teljes területén - ellátáshoz jutni. A járulék nyilvántartását viszont ennél korábban kell megcsinálni.

- Hogyan osztja be azt a másfél évet, amelyre a miniszterelnöknek tett kötelezettségvállalását jegyezte?

- A menetrenddel a hétvégi kormányülés foglalkozik. A feladatok végrehajtása nemcsak az egészségügyi miniszteren, hanem több terület együttműködésén is múlik. Például a kórházi struktúra kialakítása erősen összefügg az önkormányzati reformmal, az ellátási felelősség delegálásával kapcsolatos szabályok újragondolásával.

- Az rendjén van, hogy minden mindennel összefügg, de csak van egy saját ütemterve...

- Ezt fogjuk összeállítani a hétvégi kormányülésen a minisztertársaimmal közösen. Egyelőre még kevés részlet nyilvános, de például a biztosítás felügyeletéről már a jövő év elején törvény készül.

- Mégiscsak ön írta alá a vállalását. Ha ennyire megoszlik a felelősség, nem volt ez túl bátor tett?

- Tudtam, hogy nem magányos székbe ülök, az együttműködésen múlik minden.

- Arra is van elképzelése, hogy a szolgáltatások indokolatlan igénybevételét hogyan fogja visszafogni?

- Ennek a legfontosabb formája a gyógyítási protokollok alkalmazása. Gyakori jelenség, hogy, még ha árt is, a beteg az orvosa által javasolttól eltérő gyógymódot választ.

- Azért a szabályok is - például a gyógyszerfelírási és a beutalási rend - generálnak egyfajta túlfogyasztást.

- A biztosítási rendszerben az adminisztráció nem csökken, mivel a költségeket ellenőriznünk kell. Nem ígérem, hogy kevesebb lesz az orvosok adminisztrációja. Egyfajta dereguláció lesz, de az adminisztratív fegyelem is szigorúbb lesz. Ez a beteg és az orvos védelmét is szolgálja.

- Orvost könnyebben hívunk, mint szerelőt, mert az előbbi ingyenes, az utóbbi még a kiszállásért is kér pénzt. Lesz-e, s ha igen, mikortól vizit- és receptdíj?

- Szakmai vizsgálatok, elemzések már vannak, kormánydöntés egyikről sincs.

- Említette, mennyire fontosnak tartja a betegbiztonságot. Tudomása szerint az egységes gyógyító eljárási szabályoknak, az úgynevezett protokolloknak mekkora része tekinthető elkészültnek?

- Döntő többségük elkészült, de az intézmények és a gyógyítók eddig nem voltak rákényszerítve, hogy ezekből összehangolt rendszert alkossanak. Sok minden nincs összerendezve.

- Mi lesz a módja a protokollok betartásának?

- Arra fogjuk kényszeríteni a szereplőket, hogy alkalmazzák ezeket. A tiszti főorvos már az első kormányülések egyikén felhatalmazást kapott a biztonságos betegellátás szabályainak betartatására. Ott, ahol nem a szakmai szabályok alapján folyik a munka vagy nincs elegendő szakember, műszer, nem lesz tovább gyógyítás.

- A beteg számára is egyértelművé válik, hogy ha például fáj torka, akkor milyen vizsgálatok járnak neki?

- Ez a jövő év legfontosabb feladata. De a beteg nemcsak azt fogja tudni, mi jár neki, hanem azt is tudni fogja, hogy ami jár, azt melyik intézmény, kórházi osztály hogyan teljesíti, hol gyógyul biztonságosan.

- Azaz nyilvánossá teszik a gyógyítással kapcsolatos minőségi mutatókat?

- Nemcsak azokat, hanem azok értékelését is. A rendszert a jövő évben indítjuk el. Lényegében az lesz a felügyelet dolga, hogy ennek szabályozott kereteket adjon, betartását ellenőrizze. A felügyelet, ha kell, büntethet is. Egészen addig elmehet, hogy kezdeményezheti a szolgáltató működési engedélyének visszavonását. A szabályok betartatásában fontos szerepe lesz a megerősített tiszti főorvosnak is.

- A hivatalnak eddig is megvoltak a jogosítványai, mégsem zárt be kórházat, akkor sem, ha orvos-, műszerhiány, vagy akár az omló vakolat veszélyeztette a biztonságos ellátást. Most mitől lesz másként?

- Meg fogjuk határozni, hogy egy adott helyen mit és hogyan kell nyújtani a betegnek, az ellátásnak mik a feltételei, és ahol ezt nem tudják teljesíteni, nem kezelhetnek betegeket. Ehelyett csinálják azt, amire a lehetőségeik adottak. Nagyon jó példa a daganatosellátás centrumokba szervezése. A betegek megértették: nem az a fontos, hogy két kilométeren belül kapjanak kezelést, hanem az, hogy ott kapjanak ellátást, ahol meg is gyógyítják őket, mert van elég szakember, műszer, tudás. Ezt egyre több területen be kell majd vezetni, s ez az országos tiszti főorvos és a biztosítás-felügyelet feladata lesz. Ha csak a meglévő jogszabályokat értelmesen használjuk, már sok mindent megtettünk az ellátás javításáért. Persze ehhez meg kell értenie minden szereplőnek, hogy nem lehet 174 kórházban infarktusos beteget kiválóan ellátni.

- Ehhez nyilván meg kell várni az önkormányzati törvény módosítását, amely elvenné a területi ellátási kötelezettséget a helyhatóságoktól.

- Nem feltétlenül. Hiszen nem bezárni akarunk kórházat, csupán a lehetőségeikhez igazítjuk a feladataikat. A kormány két változatát készíti el az önkormányzati reformnak, az egyiknél számít az ellenzék támogatására, de van olyan változat is, ami nélkülük is megvalósítható.

- A kórházi karcsúsítással kapcsolatban mi a stratégia: a bezárás, vagy ösztönzés az átalakításra?

- Betartatjuk a meglévő szabályokat: csak oda adunk pénzt, ahol el is tudják végezni azt, amiről a számla szól. Az állami felügyelettel megerősítjük a betegek biztonságát.

- Ön szerint van olyan kórházigazgató, aki elismeri a hiányosságokat, és visszaminősíti az intézményét?

- Azért van az egészségügyi miniszter, a kormány, vannak a koalíciós partnerek, hogy ebben a döntésben jogszabályokkal segítsék a kórházak tulajdonosait, vezetőit. Jelezzék, hogy kötelességük megtenni mindent a biztonságos betegellátásért. S ennek meg az a feltétele, hogy ha szükséges, alakuljon át egy-egy intézmény.

- A kórház azért ennél kicsit több, gyakran a város egyetlen munkáltatója, sőt az országgyűlési képviselő sikerességének mércéje.

- Ez a kormány a politikai sikernek új dimenziót ad. A siker az lesz, ha egy adott kistérségnek vagy régiónak jól szervezett, biztonságos, kifogásolhatatlan az egészségügyi ellátása.

- Hány kórház szűnik meg jövő év végére?

- Ne gondoljon bezárásra, inkább profilváltásra. E profilváltás már megtörtént az onkológiai ellátásban, most a rehabilitációs ellátóhelyek következnek. Aki tényleg tud jó színvonalon daganatos beteget rehabilitálni, több pénzt kap. Ez olyan ösztönző, amely serkenti az átalakulást.

- A minőséget hogyan fogják "elszámolni"?

- Az ellenőrzéseket sokféleképp végre lehet hajtani. Egyelőre a kórházak adatait elemezzük. Hányan élik túl az infarktust? Mi derül ki a boncolások után? Hiszen lényegében a kórboncnokok az egészségügy közjegyzői.

- Ehhez képest a hazai kórházakban elég keveset boncolnak.

- Ezen is változtatni kell.

- Ha mégsem sikerül megszüntetni a megyerendszert, hogyan zajlik majd az átalakítás?

- Akkor is ki kell építeni a kis intézményektől a sürgősségi centrumokig terjedő új ellátórendszert. Ezt a természetes folyamatot, amely az egészségügyben magától is kialakulna, csak terelgetni kell.

- A ciklus végén "sikerült" "kivéreztetni" a területi ellátásszervezőket. Visszahozza őket?

- Megvannak azok most is. Tiszteletre méltó küzdelmet folytattak a létükért. Azt üzenem nekik, hogy amit megszerveztek, megtanultak, működtettek, nagy érték - számítok rájuk. Ők figyelik, hogy a rendszerben mi történik a beteggel, s ez komoly tudás.

- Nyilván nem véletlen, hogy az irányított betegellátási rendszer egyik vezetőjét választotta államtitkárának.

- Horváth Ágnesre azért esett a választásom, mert a reformok iránt elkötelezett, kiváló fiatal szakember.

- Mi történik, ha a vállalásait nem teljesíti 2007-re?

- Amit vállaltam, teljesíteni fogjuk.

- Sokan találgatják, hogy meddig marad a székében. Ön menynyi időt ad magának?

- Csak négy évet. A következő ciklust biztosan nem vállalom.

"A beteg nemcsak azt fogja tudni, mi jár neki, hanem azt is, hol gyógyul biztonságosan"
"A beteg nemcsak azt fogja tudni, mi jár neki, hanem azt is, hol gyógyul biztonságosan"
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.