Megismétlik az útdíjtendert
Találgatni lehet, biztosan azonban senki nem tudja, hogy mikor és mennyiért állhat szolgálatba az autópálya-matricákat fokozatosan felváltó elektronikus útdíj fizetési rendszer (ED). Az induláskor ezer kilométernyi sztráda kiszolgálására képes hálózat első tenderét május végén - lényegében az eredményhirdetésére kijelölt eredeti időpontban - visszavonták. A szakértők most arról beszélnek: illuzórikusak azok a kormányzati várakozások, amelyek szerint az - előzetesen kalkulált 30-40 milliárd forintnál biztosan többe kerülő - rendszer 2007-ben működőképes lehet.
Nem tartja szükségszerűnek az ED kiépítésének elhúzódását Horváth László. Az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (UKIG) igazgatója szerint a rendszerszállító kiválasztása kevesebb mint kilenc hónap alatt megtörténhet. Az összes autópályát lefedő rendszer építési munkái pedig - technológiától függően - akár hat hónap alatt is elkészülhetnek. Így szerinte reális cél, hogy a magyar sztrádákon az átalánydíjas matricás rendszert 2007 második felében használatarányos díjfizetéssel váltsák fel - legalábbis a teherautók számára.
Az igazgató is elismeri: mindehhez feszített munkatempóra lesz szükség. Néhány héten belül napvilágot kell látnia az ED tanácsadói tenderének, amelyen augusztus végéig szeretnének eredményt hirdetni. A tanácsadó feladata az lesz, hogy egy hónap alatt elkészítse az ED megvalósíthatósági tanulmányát. A szigorú pénzügyi és rugalmas műszaki elképzeléseknek szeptember végére olyan formában kell megjelenniük, amely lehetővé teszi, hogy a rendszerszállítók ajánlataikat UKIG által jóváhagyott kereteknek megfelelően állíthassák össze. Az idő rövidsége miatt a technológiafüggetlen rendszerszállítói tender nem a tanácsadó kiválasztása után, hanem azzal párhuzamosan indulna meg. A kiírás a tervek szerint július első felében megvásárolható lesz. A tárgyalásos közbeszerzési eljárásra jelentkező cégek közül október elejéig választják majd ki azokat, amelyeket alkalmasnak tartanak a versenyben való részvételre. A kiválasztott öt rendszerszállítónak - az UKIG elvárásainak ismeretében - november végén kell majd beadnia ajánlatát. A tender tárgyalásos szakasza január végén zárulhatna le.
Mindezt a nevük elhallgatását kérő szakértők elsietettnek tartják. Szerintük a tanácsadói tender előkészítéséhez hónapokra lenne szükség - augusztus vége előtt nem volna szabad próbálkozni kiírásával. Magát az ED tenderét pedig januárban lehetne ismét kiírni. Ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy a rendszerszállító kiválasztása 2007 nyarára fejeződhetne be, a kivitelezői és üzemeltetői szerződést pedig csak néhány hónappal később, ősszel lehetne aláírni. Igaz, így a használatarányos díjszedés beindítása is jóval későbbre, 2009 januárjára tolódna. Elkerülhető lenne viszont, hogy az ED tender a nem megfelelő előkészítés miatt ismét kudarchoz vezessen.
Horváth László úgy véli: az ED kiépítésére tett első kísérlet nem a pályáztatás hibái miatt bukott el. Visszavonására azért volt szükség, mert a tanácsadói tender eredménytelenül zárult, a lebonyolítására elkülönített források zárolása miatt. Mindez azonban a várakozások szerint nem fog megismétlődni. Ráadásul a zárolt 300 millió forint keretet a gazdasági tárca hamarosan felszabadítja. Ezzel együtt az UKIG illetékesei arra számítanak, hogy a tanácsadói tendert és az ED pályázatát - ahogy az első alkalommal - ezúttal is érik majd támadások. Éppen ezért a pályáztatás menetrendjének összeállításakor figyelembe vették a Közbeszerzési Döntőbizottság esetleges vizsgálódásaihoz szükséges időt is. Így a győztes rendszerszállító szerződésének aláírását is csak május elejére tervezik.
A technológiasemleges versenyben értékelési szempont lesz a rendszer indulási időpontja is. Így az, aki eséllyel akar részt venni a megmérettetésen, jól teszi, ha a lehető legrövidebb idő - akár fél év - alatt vállalja a működőképes rendszer kiépítését. A szakértők szerint viszont néhány hónap arra sem elegendő, hogy az ország mintegy ezer kilométernyi autópályáján kiépítsék az ED infrastruktúráját. A rendszer kipróbálása, tesztelése pedig végképp nem fér bele.
Emellett szerintük az egész eljárás lebonyolíthatóságát kérdésessé teszi, hogy egyelőre alapkérdésekre sincs válasz. Így például arra, hogy az új díjszedési rendszernek milyen utakon kell működnie. Holott ez a rendszer árát éppúgy befolyásolja, mint kiépítésének idejét. Aligha tekinthető mellékesnek, hogy a használatarányos díjrendszerben csak a ma is díjas autópályák, vagy valamennyi autópálya használatáért fizetni kell majd. De a feladatot tovább növeli, ha az ED-nek minden gyorsforgalmi utat vagy még a főútvonalakat is le kell fednie. Így összességében az új díjszedő rendszer ára a 60-80 milliárd forintot is elérheti.
Minderre az UKIG első embere szerint a már lefolytatott egyeztetések részben választ adtak. Emellett a tanácsadó által készített megvalósíthatósági tanulmánynak is több dolgot tisztába kell tennie. Néhány alapkérdésre pedig a kormánynak kell majd választ találnia. A bizonytalanságot valamelyest csökkentheti, hogy az UKIG néhány héten belül tanácskozást szervez az ED kiépítésében érdekelt cégek számára. Igaz, a workshop idején a kocka már el lesz vetve - a tanácsadói pályázat addigra előreláthatólag megjelenik.
l Elutasította a Közbeszerzési Döntőbizottság az osztrák autópályadíj rendszert építő Kapsch TrafficCom áprilisban beadott, az UKIG első (május végén visszavont) ED-tenderét támadó jogorvoslati kérelmét. A testület okafogyottnak tartotta a panaszt. Így a többi között azt, hogy az UKIG pályázatában megszabott harmincnapos ajánlattételi idő rövidsége miatt a külföldi cégek számára diszkriminatív jellegű. A testület abban sem adott igazat a kérelmezőnek, hogy az UKIG szabálytalanul járt el, amikor a pályázóktól négy tárgyalási területen is elvárta a magyar nyelv ismeretét. Úgy tudjuk: hasonló eredménnyel zárult az UKIG eredménytelennek nyilvánított tanácsadói tenderét támadó, az osztrák Prime Consulting által kezdeményezett eljárás is.