Provident: pénz kézből kézbe
A hazai piacon egyelőre egyedülálló "házi hitel" szolgáltatás lényegét valahogy úgy lehet összefoglalni, hogy az ügyfélnek egyetlen, a központi telefonszámra tett híváson kívül a kisujját sem kell mozdítania. Onnantól mindent a cég intéz, amely a területi képviselőjét küldi ki az ügyfél lakására egyeztetett időpontban. A hitelhez kezesre, ingatlanfedezetre nincs szükség, mindössze egy rendszeres jövedelemigazolást kérnek (kisebb összegnél munkáltatói igazolás sem szükséges). Mivel a hitelbírálat is rendkívül gyors, az esetek többségében az első telefonhívástól számolva 24 órán belül az ügyfél zsebében a pénz - amit megint csak a területi képviselő nyújt át készpénzben. A törlesztés heti rendszerességgel történik. Bankba fáradni ilyenkor sem kell, mert a képviselő személyesen jön el az aktuális törlesztőrészletekért. Egyszóval: gyorsaság mindenek előtt.
Nem árt azonban tudni: a kényelmes és gyors hitelnek ára van. A Providentnél jelenleg 6- 9 és 12 hónapra lehet minimum 30, maximum 200 ezer forintot kölcsönözni. A heti törlesztés során átlagosan a felvett összeg 60-70 százalékával kell többet visszafizetni. A Provident hiteleinek legneuralgikusabb, és legtöbb félreértésre okot adó pontja a THM (teljes hiteldíj mutató) számítása. A hatályos számítási mód alapján a THM a Provident esetében elrettentően magas, így például a 26 hétre felvett 50 ezer forintos kölcsön esetében 438 százalék. A valóságban a huszonhat hét alatt "csak" 75140 forintot fizet viszsza az adós, ami 50,2 százalékkal több a felvett összegnél. Ez természetesen még így is sok - ez alapján a Provident gyorshitelei számítanak a legdrágábbnak a hazai pénzpiacon.
Pap Balázs vezérigazgató hangsúlyozza: a Provident gyorskölcsöne nem csak egy hitel, hanem egy szolgáltatás is, ahol a gyors és személyre szabott ügyintézést is meg kell fizetni. Szerinte az is nagyon fontos, hogy a heti törlesztő részletekben minden költség benne foglaltatik, így nem számolnak fel külön hitelbírálati, vagy késedelmi díjat, az átutalásnak pedig értelemszerűen nincs költsége, hisz nincs.
A hitelfelvevők rendszerint vásárláshoz, utazáshoz vagy egyéb váratlanul befutó költségekhez igénylik a Provident hitelt, és ilyenkor a gyorsaság és a kényelem a legfontosabb szempont. Pap Balázs szerint jelenleg a legjellemzőbb 80-100 ezer forint körüli hitelfelvétel.
A magas törlesztőrészlet dacára a piac eddig - úgy tűnik - visszaigazolta az igényt erre a termékre. A hazai leányvállalat megalapítása után az ügyfélszám rohamosan, az első évi 54 ezerről 2004-re 251 ezerre nőtt, és minden valószínűség szerint 2005 volt az első év, amikor a Provident angol tulajdonosai nyugodtan kijelenthették: megérte az itteni terjeszkedés. Az első év százmilliós vesztesége után a hatvanmillió forintos jegyzett tőkéjű cég 2002-ben még 1,8, 2003-ban már 6,6, 2004-ben pedig 15,7 milliárd forintos árbevételt ért el. Az ügyfélszám, és a cég növekedésével együtt nőtt az átlagosan felvett hitel is: a jellemzően alacsonyabb első hitel 55 ezerről 75 ezerre, míg a második kölcsön 77 ezerről 105 ezer forintosra dagadt. Mivel az angol anyacég időközben elzárkózott pénzügyi adatai közzétételétől, arra nem kaptunk választ, hogy pontosan mennyit változott 2004 óta a cég helyzete. Pap Balázs ezzel kapcsolatban annyit mondott, hogy az igénylők száma "nem csökkent", továbbá a cég alkalmazotti és képviselői létszáma országosan megközelíti az ötezer főt - amiből további, bár némileg lassuló növekedésre lehet következtetni 2004-hez képest.
Pap Balázs szerint a cég konkurenciája rendkívül széles, a különféle hitelkártya és folyószámlahiteltől a jelzálog típusú kölcsönökig. A cég igen gyors felfutása pedig arra is magyarázatául szolgálhat, hogy miért nem találtunk itthon egyetlen, a Providenthez hasonló "házi hitel" jellegű pénzügyi szolgáltatást nyújtó céget. Arra a felvetésre, hogy a társaságnál gyakran kapnak hitelt más banknál már leszerepelt "problémás adósok", Pap Balázs elmondta: saját belső felmérésük azt mutatja, hogy igénylőik sokszor párhuzamosan vesznek fel kölcsönt más pénzintézetektől is. A bedőlt hitelek aránya pedig a megalapítás óta változatlan, nagyjából 8 százalék. A viszonylag alacsony szám a gondos hitelkihelyezésnek köszönhető - a központi telefonszámot felhívók igénylők 25 százaléka kapja meg a kért összeget. Pap Balázs úgy véli: az is nagyon fontos, hogy a cég, ameddig csak lehet, igyekszik elkerülni a pereskedést. A személyes kapcsolaton alapuló képviselői rendszer lehetőséget nyújt a rugalmasabb ügyintézésre, így bevett eljárás, hogy az adós a pillanatnyi fizetési nehézségei miatt halasztást kér, és addig szüneteltetik a heti részletek fizetését. A cégvezető állításait alátámasztani látszik, hogy eddig sem a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez, illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez, sem egyéb jogvédői fórumhoz nem futott a Providentet érintő panasz. A céggel szemben eddig egyedül a PSZÁF fogalmazott meg 2003-ban adminisztratív jellegű kifogásokat, azonban ez nem érintette a cég által alkalmazott kamatok mértékét, illetve a társaság eljárását.
Hitelkártya szigorú feltételekkel
A Provident három évvel ezelőtt alapította meg a Vanquis Bankot és vezette be első hitelkártya szolgáltatását. A kilencvenezer ügyfélre kiterjedő "próbaüzem" meggyőzte a pénzintézetet, hogy igény és szükség egyaránt mutatkozik a hiteltörténelemmel nem rendelkező vagy az átlagosnál alacsonyabb jövedelmű lakosoknak nyújtott plasztikkártyára, hiszen e nélkül egyre elképzelhetetlenebb, vagy legalábbis nehéz az élet.
A Provident-Vanquis Visa látszatra nem különbözik más hitelkártyáktól, de sokkal szigorúbb feltételek mellett működik. Míg "normális" esetben a hitelkeret több ezer font, a limit itt a legrosszabb esetben havi 250 font. Ellentétben a standard 2-3 százalékkal, a Vanquis hitelkártyatulajdonosoknak költésük minimálisan 5 százalékát kell határidőre leperkálniuk. Ha elmulasztják a teljes hátralék visszafizetését, általában 39,9 százalékos kamattal kalkulálhatnak. A bizalmat a feltételek rigorózus teljesítésével megháláló kuncsaftok a hitelkeret felemelésében és a kamatteher csökkentésében egyaránt joggal reménykedhetnek. A társaság kíméletlen az adósság behajtásában, képes naponta többször is telefonálni és levelekkel bombázni könnyelmű ügyfelét. Vanquis Visa tulajdonosok tapasztalatcseréjét olvasva a világhálón úgy tűnik, ez az ideális kártya azoknak, akik nem akarnak még egyszer beleesni az adósságcsapdába és elszántak annak csak a legszükségesebb esetben való használatára, és az egyenleg azonnali rendezésére. (R. H. V.)