Duplájára dagad a súlyadó
Három új adó, 21 módosuló törvény, majdnem 300 új paragrafus mintegy 150-200 oldalon - ez a stabilizációs csomag parlament előtt lévő része. Az érdemi intézkedések ebből jó, ha tíz-tizenöt oldalt töltenek meg, a többi a szokásos hordalék - a mindig éber pénzügyi apparátus nem felejtette el teljesen átírni az összes adótörvényt, hadd legyen dolguk a tanácsadóknak. Pedig a legfontosabb változások alig néhány sort tesznek ki: a középső áfakulcs emelése egy bekezdés, a járulékoké még kettő-három, a házipénztár adója másfél oldal, a szolidaritási adó és az új bankadó együtt is alig hat. Így jut hely bőven az olyan változásoknak, mint például a tandíjkedvezmény igénybevételének adminisztrációs módosítása. Három bekezdésen át törlik el azt a kötelezettséget, hogy az iskolának igazolnia kell, a tanuló átvette a tandíj befizetéséről szóló igazolást, valamint visszaállítják a korábbi rendszert: nem tanulmányi hónaponként hatezer, de maximum évi 60 ezer forint a kedvezmény igénybevételének korlátja, hanem csak évi 60 ezer forint (amire tehát "egy hónap" tandíja is jogosít).
Ám minden igyekezet ellenére a jogszabályalkotóknak nem sikerült teljes körű munkát végezniük: az Országgyűléshez beterjesztett javaslatban az eva október elsejétől alkalmazott mértékének a helyén három pont szerepel. Ez kétségkívül csak baki (a törvényjavaslat indoklásában ott a 25 százalékos adómérték), ám annak szép. Igaz, az evásokat valószínűleg jobban zavarja majd, hogy rájuk is vonatkozik majd a minimál-járulék (a legkisebb bér helyett 125, illetve jövőre 131 ezer forint lesz a járulékok alapja náluk is, mint minden magát foglalkoztató vállalkozónál). És kisebb bosszantás, hogy - már ebben az évben - az utolsó negyedévi adót december 20-ig kell megfizetni. Korábban erre bőven ráértek február közepéig.
A paragrafusdzsungelben azonban - a kisebb-nagyobb hibák mellett - eddig be nem jelentett változásokra is lehet bukkanni. Ilyen a gépjárműadók jelentős emelése. Bár a miniszterelnök korábban már közölte, hogy emelkedni fog az átírási illeték, és változik a súlyadó rendszere - többet azonban nem mondott. Nos: a gépjármű átírásának illetéke 20 százalékkal emelkedik, így egy ezerötös Suzukit ötezer forinttal drágábban lehet majd a nevünkre venni. Nagyobb terhet azonban a súlyadó jelent majd - a legroszszabbul a gyors és új autók tulajdonosai járnak.
Az új súlyadó nem a súly alapján mér majd (a régi teher kiváltsága csak a teherautókra és a buszokra marad) - ráadásként így dupla annyit fizethet majd az autós. A személygépkocsi-tulajdonosok számára az adó tulajdonképpen az értéket követi majd: a fiatalabb gépek birtokosai többet, az öregebbekkéi kevesebbet fizetnek majd - az oldtimer-tulajdonosok nagy előnyt élveznek. Az adót a kilowattban mért teljesítményre vetik ki. Új kocsiknál minden kilowattra 300 forint jut, ez egy lóerőre 220 forintot jelent. A tízéves autóknál azonban már ennek harmadából megúszható az adófizetés: mindez ismét az autópark elöregedéséhez vezethet.
Az adó azonban számításaink szerint majdnem minden kategóriában emelkedik, van, ahol a duplájára, akad, ahol a triplájára. A változással a legrosszabbul a városi sportkocsik tulajdonosai járnak: ők a viszonylag kis súly után eddig keveset fizettek, a nagy teljesítmény miatt ezután sokat fognak. A középluxus kategóriába tartozó 2,5-3 literes nagyobbacska autók tulajdonosai sem lehetnek maradéktalanul boldogok. Bár az ő kedvencük eddig az adófizetési szempontok szerint is súlyos darab volt, ezután még inkább így lesz. Az eddigi 16-18 ezer forint helyett akár 45-50 ezret is be kell majd fizetni évente egy ilyen autó után. Márpedig ebben esetben az se lehet nagyon vigasztaló, ha a Suzukik mostani 12-14 ezer forintos adója is felmegy egészen 22-24 ezer forintra.
De a tömegközlekedés hívei sem járnak sokkal jobban: náluk a munkáltatói költségtérítés lesz az adó tárgya. A bérletpénz adóköteles természetbeni juttatássá lesz, és vagy ki tudja mutatni tételesen a cég, hogy a dolgozója a bérlet hány százalékát veszi igénybe magáncélra, és hány százalékát azért, hogy dolgozni járjon, vagy választja az átalányadózást. Miután előbbi csaknem lehetetlen, ez lesz a megoldás: a bérlet árának fele adóköteles lesz, az adó pedig 54 százalék. Vagyis: az, akinek bérletre eddig kifizettek hatezer forintot, januártól már csak valamivel kevesebb mint 4400-at kap kézhez. Ez alapján bőven lesz olyan tömegközlekedéssel utazó, aki az új szabályok szerint rosszabbul jár az autósoknál - főleg a nem luxuskocsi-tulajdonosoknál.
Akad azért jó hír is: nem- csak a külföldi feketevagyon, hanem a házipénztárban tartott - vélhetően fiktív - óriás készpénzmennyiség is kifehéríthető lesz. A 2006-os mérlegzárás után tízszázalékos adómegfizetéssel ki lehet venni osztalék formájában a fiktív készpénzt, ráadásul a terhet ötéves részletben is meg lehet fizetni - kész a menekülési út a kényszervállalkozásoknak.
A külföldre kimentett vagyon előtt azonban még nem nyílnak meg a kapuk: azok a paragrafusok még nem készültek el, amelyek - az ígéretek szerint - a június 9-e előtt külföldre kivitt vagyonok legalizálását szolgálnák tízszázalékos adó megfizetése mellett. Igaz, utóbbi jogszabállyal kapcsolatban számos megválaszolatlan kérdés van, például az: érdemes-e egyáltalán ilyen amnesztiát bevezetni, nem rontja-e jobban az adómorált annál, mint amennyi bevételt hoz?
Szeptemberi intézkedések
l A 15 százalékos áfakulcs 20 százalékra emelkedik.
l 2,5 százalékkal emelkedik a munkavállalók járuléka (januártól még 1 százalékponttal).
l 20 százalékos kamat- és tőzsdei árfolyam-nyereségadó, befektetési jegyre, állampapírra is (adómentesség: a hosszú távú élet- és nyugdíjbiztosításra).
l A természetbeni juttatások adója 44-ről 54 százalékra emelkedik, adóköteles a cégtelefon (norma szerint 20 százaléka, de nagyobb áfát írhatnak le utána a cégek) és a közlekedési juttatás fele.
l Elvárt járulék: szeptembertől 125 ezer, januártól 131 ezer forint után kell fizetni járulékot minden vállalkozónak (evásoknak is) - kivétel, ha bejelenti, hogy ennél kisebb a jövedelme.
l A jövedéki adó emelése miatt drágul a cigaretta (6,8%-al), és a szeszes ital (8,4%-al) - a bor kivételével.
l 15-ről 25 százaléka emelkedik az eva kulcsa (csak októbertől) - Szeptember 15-ig szeptember végi hatállyal ki lehet jelentkezni az evából (egyébként decemberben lehetne kimenni), december 20-ig éves evafeltöltés.
l További 1 százalékos munkavállalóijárulék-emelés.
l A nyugdíj, a gyes, a gyed adóterhet nem viselő járandóság - az adó alapjába beleszámít, de nem adózik (annak fontos, aki keres ezek mellett: a nagyobb adókulcsba így könnyebben lóg bele a jövedelme).
l Megszűnik a lakáshitel adókedvezménye (csak azoknak jár, akik addig vettek fel hitelt).
l 3,4 millió forint feletti jövedelem esetén csak részben, 3,9 millió felett egyáltalán nem vehető igénybe az adókedvezmények többsége (befektetési, őstermelői, tandíjkedvezmények).
l Magánszemélyeknek hatmilliós jövedelem felett 4 százalékos szolidaritási adó.
l A 18 százalékos szja-sáv határa 1,55-ről 1,7 millió forintra emelkedik.
l Gépjárművek átírási illetéke 20 százalékkal emelkedik, a súly helyett a teljesítmény a gépjárműadó alapja - ez dupla terhet jelent.
l Cigaretta ára jövő áprilistól és szeptembertől ismét emelkedik a jövedéki adó növelése miatt (3,2-3,2 százalékkal).
l Elvárt adó: a vállalkozóknak a forgalmuk (eladott áruk beszerzési értékével csökkentett részének) 2 százaléka után mindenképpen meg kell fizetniük a - megemelt - nyereségadót. Kivételek: ha 75 százalékkal visszaesett a bevételük, ha abban az évben vagy a megelőzőben elemi kár érte őket. Egyéni vállalkozóknál másfél év bevételnélküliség felmentő ok, cégnél az alakulás éve és az azt követő év.
l Szigorodnak a beruházási adókedvezmény feltételei (főként a nagy cégeknek érdekes).
l Adózik a házipénztár: a napi záróegyenleg egyébként forgó készpénzen kívüli része 20 százalékos adóval terhelt - de 10 százalékos különadóval kivehető a fiktív, nem forgó készpénz.
l Vagyonvizsgálatok kiterjesztése, csak meghatározott bizonyítékokkal lehet hivatkozni arra, hogy nem történt illegális vagyonnövekedés, és a régebbi vagyontárgyat cserélték újra.
l Adószám-felfüggesztés intézményének bevezetése a fiktív cégek ellen.
Jövő januári változások
Az új gépjárműadó
(1 kilowatt = 1,36 lóerő)
Az autó kora | Az adó mértéke |
(Ft/kilowatt) | |
0-3 éves | 300 |
4-7 éves | 260 |
8-11 éves | 200 |
12-15 éves | 160 |
16 évtől | 120 |