Ferihegy tovaszáll?
A londoni értéktőzsdén közzétett részletes átvételi tervezetben a cég azt közli: a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fog finanszírozni. A BAA 2005 végén rekordösszegért vette meg a budapesti repteret üzemeltető cég többségét és az üzemeltetés 75 éves jogát: opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,4 milliárd fontért (több mint 530 milliárd forintért) - a spanyolok által eltörölni kívánt adóssága is jórészt ebből származik. A brit cég pár hónapja ambiciózus fejlesztési terveket ismertetett, új terminálról, többemeletes parkolóházról, új boltok nyitásáról esett szó.
Azt nem tudni, hogy a Ferrovial elképzelései e terveket hogyan érintik - a továbbértékesítés azonban nehéz lehet. A brit cég tulajdonosváltása esetére a privatizációs szerződés nem ír elő semmit, ám arról már szól, hogy a BAA miként adhatja el a magyar cégben szerzett tulajdonjogát.
Az ÁPV Rt. az MTI-vel azt közölte, hogy a privatizációs szervezet a Budapest Airport részvényeit a BAA leánycége, a BAA International Holdings által alapított magyar BUD Holding Vagyonkezelőnek adta el. A brit cég tulajdonosváltása így csak áttételesen érinti a magyar reptér-üzemeltetőt. Ám a Budapest Airport továbbértékesítése vagy a közvetlen vevő, a BUD Holding eladása már akadályokba ütközne. A privatizációs szerződés szerint az új vevőnek rendelkeznie kell a privatizációs szerződés teljesítéséhez szükséges felhatalmazásokkal, engedélyekkel, és meg kell felelnie a részletesen szabályozott alkalmassági követelményeknek. Valamint ugyanolyan feltételekkel kell elfogadnia a privatizációs szerződés rendelkezéseit, mint a jelenlegi tulajdonos. Ha viszont a spanyolok a brit reptércég teljes nemzetközi üzletágát, a BAA International Holdingsot adnák el, abba már kevés beleszólása lehet a magyar kormánynak.