A spanyol kérő legyűrte az amerikait a BAA-ért folytatott küzdelemben
A hét elején - hosszas alkudozást követően - megegyezés született a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltető vállalata, a BAA és kitartó kérője, a Ferrovial között. A spanyol építőipari vállalat zárta jobban a napot a Goldman Sachs bankház által vezetett konzorciummal szemben, és ajánlatát elfogadásra ajánlotta részvényeseinek a BAA. A The Independent napilap értesülése szerint bár az amerikai óriás utolsó ajánlata, részvényenként 955 penny, jobb volt, mint a Ferrovialtól elfogadott 950 penny, de túl sok pénzügyi feltételhez volt kötve. A befektetési bankház hangsúlyozta, hogy az ajánlat pénzügyi háttere tökéletesen biztos. Miután a Goldman technikai problémát vélt felfedezni az eljárás során, a brit vállalati felvásárlásokat szabályozó testülettől, a Takeover Paneltől június 16-ig újabb lehetőséget kapott egy végső, ellenállhatatlan ajánlat benyújtására. Így a BAA-nek komoly kompenzációt kell fizetnie spanyol vőlegényének, ha mégis meggondolná magát a Goldman-team javára.
A BAA részvényesei feltétlenül jól járnak a február 8-a óta zajló ellenséges felvásárlási csetepatéval, hiszen a papírok értéke ez idő alatt 48 százalékkal emelkedett. A Ferrovial 10,3 milliárd fontra becsüli a hét brit és több külföldi légikikötőt - köztük a Budapest Airportot - működtető vállalatot. Hozzáadva ehhez a BAA 5,3 milliárd font adósságát, az ár eléri a 15,6 milliárd fontot. A Financial Times szerint az FTSE-100 indexhez tartozó vállalatok között ez az egyik legnagyobb külföldi kivásárlás.
A BAA nem véletlenül vonzó célpont. Nagy-Britanniában a légi közlekedés 63 százalékát bonyolítja le, ám a jómódú Délkelet-Angliában 92 százalékos részesedésével szinte monopolhelyzete van. Ennek a helyzetnek a megváltoztatása már a brit versenyhivatalban (Office of Fair Trading) is felmerült, amely a napokban vizsgálatot indított az ügyben. Gazdasági újságírók arra számítanak, hogy akármelyik külföldi partnert választják is a részvényesek, fel fogja darabolni a portfóliót. A BAA a következő években nagyszabású fejlesztési programot készül lebonyolítani, a befejezéshez közeledő heathrow-i 5-ös terminál mellett többek között 9,5 milliárd fontot szán egy második kifutópálya megépítésére a több fapados légitársaságot is kiszolgáló Stansteden.