Támogatási rendszerváltásra készülhet az agrárium

Felforgathatja az agráriumot a mezőgazdasági támogatások rendszerének 2009-ig kötelező átalakítása.

Az évi 500 milliárd forint uniós pénzhez az eddiginél bonyolultabb rendszerben juthatnak majd hozzá a gazdálkodók, akiknek rendben kell tartaniuk portájukat, földjüket. Bár az átalakítás első hallásra formálisnak tűnhet, valójában az uniós csatlakozás hatását is felülmúlja majd. Szakértők szerint megváltoztatja az agrárium adózási, közteher-viselési rendjét, a birtokszerkezetét, de a földárakat és a földbérleti díjakat is.

Az agrártámogatási jogosultságot ma a földtulajdonhoz, illetőleg földhasználathoz kötik. A jövőben a támogatás lényegében farm- (gazdaság-) alapú lesz, ami azt jelenti, hogy az adott földterülettel, termelő vagyonnal gazdálkodó (azt tulajdonló, illetve használó) lesz jogosult az uniós pénzre. Ez azonban elzárja annak lehetőségét, hogy a valóságban egy gazdálkodó által művelt terület után az őstermelői kedvezmények igénybevétele érdekében többen vegyék fel a támogatást. A valóban árut termelő őstermelő továbbra is támogatást élvezhet majd. Azok viszont elesnek ettől a pénztől, akik csak a közteher-viselési kedvezmények miatt váltották ki az igazolványt, és csak papíron művelik a földet.

Jelenleg mintegy 207 ezer regisztrációs számot kapott gazdaság vagy magángazda jogosult az agrártámogatásokra, de becslések szerint 20-40 ezer olyan van közöttük, aki valójában nem termel, csak a kedvezmények igénybevétele miatt regisztráltatta magát. Az új rendszerben így már nem juthat támogatáshoz, ami azt eredményezheti, hogy csökken a regisztrált gazdaságok száma. Az így bekövetkező változás azonban gyakorlatilag a mostanra bekövetkezett birtokkoncentrációt tükrözi majd.

Az igénybe vevők körét az is megrostálja majd, hogy a támogatásra pályázóknak eddig csak a "helyes gazdálkodási gyakorlat" irányelvnek kellett megfelelni, az "üzemalapú" rendszerben azonban további 19 uniós irányelvnek és rendeletnek is eleget kell tenni ahhoz, hogy hozzájussanak a támogatáshoz. Ezek többsége az adott gazdaság környezetre gyakorolt hatását pontozza. Az EU pénzére csak az számíthat, aki teljesen környezetbarát módon, farmját kitakarítva gazdálkodik.

Mindehhez az eddiginél sokrétűbb ellenőrzésre lesz szükség, ami újabb számítógépes fejlesztést is szükségessé tesz. Az új rendszer kiépítése hozzávetőlegesen ötmilliárd forintba kerül majd jövőre. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal átalakítás előtt áll, amint Soproni Horváth Lajos szóvivő elmondta: jövőre megkezdődik a hivatalban az átállás. Az SPS-rendszerben egy adott farm, mint komplex üzem lesz jogosult a támogatásra, amiből termelése függvényében részesülhet.

A társadalmi hatások mellett a termelés szerkezete is bizonyára változik majd. Amint Potori Norbert, az Agrárgazdasági Kutató Intézet osztályvezetője elmondta, az intézet ágazati hatásvizsgálatokat végez, mert nemzeti hatáskörben kell eldönteni, hogy az EU által megszabott határok között mekkora támogatási részt lehet a termeléshez kötni. Ilyen közvetlen dotáció lehet a gabona és olajos növények területalapú támogatásának legfeljebb 25 százaléka, ennek alternatívája lehet a durumbúza-termelés 40 százalékos támogatása. A szarvasmarhatartók támogatásai közül némelyik termeléshez kapcsolt támogatásként különböző választható csomag részeként megőrizhető.

Még nincs döntés az induló évről

A koppenhágai megállapodás szerint 2009-től a jelenlegi egyszerűsített termőhely alapú (SAPS és top up) támogatási rendszerről át kell térni a farmtámogatásos, összevont területalapú (SPS) módszerre. Az EU régi tagállamai, valamint Szlovénia és Málta egységesen 2007-től állnak át az új szisztémára. Magyarország kivételével hét újonnan csatlakozott tagállam már jelezte, hogy 2009-ben indítják az első farmtámogatásos évet. Úgy tudjuk, a magyarok eddig azért nem nyilatkoztak, mert nem kizárt a 2008-as indulás.

Az SPS támogatás alapvetően termeléstől függetlenített jövedelemtámogatást jelent, de továbbra is széles körű lehetőség lesz a korábbi gyakorlatnak megfelelő termeléshez kötött támogatási elemek alkalmazására. A támogatás a mezőgazdasági "üzemnek" jár a jövőben, amely fogalom felvet egy új problémát. Az uniós joggyakorlat ugyanis a mezőgazdasági üzem vezetőjének különleges előjogokat biztosít, ilyen például a termőföld elővásárlási joga. Ezt Magyarországon is meg kell adni. Arra is választ kell találni, hogy a föld-, vagy földhasználat és az ezzel együtt járó támogatási jog, adás-vételének milyen adóvonzata legyen. A francia modell szerint, ha családon belül jön létre az üzlet, akkor nem kell adót fizetni. Ha a családi köteléken túlnyúló adásvételben a föld is szerepel, akkor három százalék az illeték, ha viszont csak a támogatási jogot értékesítik, 50 százalék illeti meg a kincstárt.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.