Az ötszáz éves utazó
Nagy, fehér láda áll a Szépművészeti Múzeum alagsori termének félhomályában. Egyenesen a firenzei Palazzo Pitti Múzeumból érkezett felirat nélküli, klimatizált kamionban. Ismeretlen útvonalon, fegyveres kísérettel. Tizenhárommilliárd forintos biztosításával a Magyarországon valaha megfordult műalkotások közül a legértékesebb.
A falról rezzenéstelen arccal figyeli egy szürke szemű férfi.
- Ez még nem az - mutat rá a kiállítás kurátora, Vécsey Axel. Ez csupán egy másolat.
Fehér kesztyűs férfiak veszik körbe a ládát. Kezdődhet. Először egy kisebb doboz kerül elő, majd abból maga az 1540-es években készült Tiziano-kép. A szürke szemű férfi.
Hogy ki is volt ő valójában, senki sem tudja. Először a XVII. században említették, amikor a firenzei Medici-gyűjteménybe került. (A mai Palazzo Pitti Múzeum alapja.) Akkor úgy gondolták, ő Pietro Aretino író, politikus, Tiziano legjobb barátainak egyike, mivel ő küldte a képet a Medici családnak. Később, miután egy hiteles Aretino-képpel összehasonlították, ezt kizárták. Azóta volt már Howard norfolki herceg és urbinói jogtudós is. Egy biztos: udvari ember volt, elegáns fekete ruhájáról, arany-láncáról, római nemeseket idéző haj- és szakállviseletéről, tartásáról ítélve.
Feszült csend.
Négy ember rugaszkodik neki a mázsás műtárgynak, lélegzet-visszafojtva, óvatos mozdulattal emelik át egy bakra, hogy az olasz múzeum küldöttje szemügyre vehesse állapotát. Szigorú asszony. Pár nappal ezelőtt már bejárta a termet kis hőmérőjével és a páratartalmat jelző műszerével; a kép majdani helyét látva pedig kikötötte, állítsanak alá külön támasztékot, mert nem bízik a fal teherbírásában.
Míg ő a fényképes dokumentációval összehasonlítva centiről centire végigvizslatja a képet, Vécsey megilletődve kopogtatja a dúsan aranyozott keretet, nem repedt-e meg a felület.
- Ez maga is műtárgy, bár nem az eredeti. Ezt már a Medicieknek faragták bútorkészítő mesteremberek - mondja.
A képben nincs hiba.
- Óriási dolog, hogy kölcsönkaptuk - súgja oda a múzeum főigazgatója, Baán László. - Bár a gyűjteményünkből mi is sokszor adunk külföldre képeket, ez a portré legmerészebb álmainkban sem szerepelt. Ezt általában nem adják oda senkinek.
A Szépművészeti Múzeum egyébként - gazdag állományának köszönhetően - nagy eséllyel kereshet meg más múzeumokat kölcsönügyben, jelen esetben azonban inkább szerencséje volt. A firenzei intézmény igazgatónőjének művészettörténész-professzor férje ugyanis magyar származású. Hogy a szürke szemű férfit elengedték külföldre, baráti gesztus a százéves fennállását ünneplő múzeumnak.
Végül a kép a helyére kerül, a Palazzo Pittiből hozott, eredeti akasztóira.
A szürke szemű férfi elégedett lehet. Díszes társaság kedvéért hagyta ott a Medici- gyűjteményt. Körülötte a Szépművészeti Múzeum tulajdonában lévő Dürer-, Giorgone-, Moroni-, Romanino-, Sebastiano del Piombo-, Tintoretto-, Veronese-táblákon kizárólag dózsék, nemesek és humanista tudósok.
l A fennállásának századik évfordulóját ünneplő Szépművészeti Múzeum különleges, hat kiállításból álló sorozatot indított 2005. december elsején. A Géniuszok és remekművek jubileumi kamarakiállítás-sorozat keretében egy éven át a világ legnagyobb és legrangosabb múzeumainak gyűjteményéből válogatva hoznak el eddig Magyarországon még nem járt mesterműveket. Jól ismert festőket új megközelítésben mutatnak be, bizonyos témákat rendhagyó módon járnak körbe. A Tiziano és a velencei Madonna, a Tengeri csaták és a Bacchanália után most A titokzatos férfi című tárlaton azt követhetjük nyomon, hogyan formálta át Tiziano a portré műfaját. A kiállítás július 16-ig tekinthető meg.