Velem nagyvadat lőttek
- Miért nem szeretik Magyar Bálintot a szocialisták?
- Vannak szocialisták, akik kedvelnek, és vannak, akik nem.
- Akkor miért nem maradhatott oktatási miniszter?
- Az MSZP már 1994-ben és 2002-ben is szívesen vezette volna az oktatási tárcát. Emellett az SZDSZ az előző kormányzati ciklusban kétszer is szembement politikailag fontos ügyben a szocialistákkal: egyszer, amikor a miniszterelnök-váltást kikényszerítette, másodszor pedig a köztársaságielnök-választásnál. Két ilyen, az MSZP számára szimbolikus vereség után Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök-jelölti vitában kijelentette, hogy szocialista oktatási minisztert szeretne. Az aspiráns erre a helyre Hiller István, az MSZP elnöke volt. Ez már jelezte, hogy nagyon kemény meccs ígérkezik.
- Volt egyáltalán esélye arra, hogy hosszabbítson?
- A koalíciós tárgyalások során az SZDSZ végig kiállt mellettem, de elérkezett az a pont, amikor úgy éreztem, hogy ki kell váltanom a pártomat ebből a konfliktusból. Különösen azért, mert volt egy másik terület, az egészségügy, ahol a szocialisták sem a programunkat, sem a miniszterjelöltünket nem akarták. Hátrébb léptem, így erőteljesebben közelíthettek az álláspontok az egészségügyi reformot illetően.
- Magyarán az MSZP-nek kellett egy jelképes csatát nyernie azzal, hogy az SZDSZ-t leginkább szimbolizáló jelöltet kilövik?
- Igen. Mondták is, hogy velem nagyvadat lőttek. Mindemellett az MSZP-t támogatja egy olyan szakszervezeti vonal, amellyel én a teljesítményelvű finanszírozás és az egyéb reformok miatt komoly konfliktusban álltam. Ezek is nagy nyomásként nehezedtek az MSZP-re, hogy miben engedjen, és miben ne.
- Ehhez képest a koalíciós tárgyalásokon a szocialisták mégis az ön programját fogadták el.
- Ez így van. Az MSZP eddig is támogatta a reformjaimat: szavazataik nélkül nem tudtam volna megtenni a változtatásokat. A közoktatási reformnál hallgatólagos támogatást kaptam. A felsőoktatásnál a miniszterelnök-váltás idején fölmerült, hogy a hátralévő másfél évben már ne legyenek reformok. Gyurcsány Ferenc azonban tett egy ajánlatot: ha a szakma támogatását megszerzem, akkor lehet új felsőoktatási törvény. Ez sikerült, bár a szocialisták nemigen bíztak benne.
- A kompromisszum része volt az is, hogy tandíjról ne legyen szó a törvényben. Most utólagos képzési hozzájárulásként mégis szerepel a koalíció - nagyrészt ön által írt - programjában.
- Miután a Fidesz 1998-ban a tandíj eltörlésével nyert, a 2002-es választási kampány központi témája volt a tandíj. Mindkét nagy párt megígérte, hogy nem vezet be tandíjat. Ezek után a kormányprogramból is kimaradt, és menet közben sem lehetett előjönni vele. Bár én öngyilkos módon nyilvánosan többször is kifejtettem, hogy tandíjpárti vagyok, de gyakorlatilag zárójelbe kellett tennem a kérdést. Ha nem ezt tettem volna, semmilyen reform nem valósult volna meg a felsőoktatásban. Így viszont átalakítottuk a felsőoktatást, úgy, hogy az első lehetséges pillanatban az utólagos képzési hozzájárulás is bevezethető legyen. A választási kampányban viszont már nem akartam hangsúlyos témává tenni a tandíjat, mert a nagy pártok megint belekényszeríthették volna egymást abba, hogy olyan éles nemet mondjanak rá, ami után ismét elodázódik az egész.
- Az oktatás egyébként sem volt hangsúlyos eleme az SZDSZ kampányának.
- Szerintem a három legfontosabb téma egyike volt. Kovács Pisti is a több tudással kampányolt. De az SZDSZ az egészségügy területén szintén kiépített egy reformkényszerpályát magának. Azt lehet mondani, hogy az SZDSZ mindig oda megy, ahol a legradikálisabb változtatásokra van szükség. Az oktatásban a változások már megkezdődtek. Miután nem a Fidesz került hatalomra, nagy esélyt látok arra, hogy folytatódnak is. A koalíciós tárgyalásokra egy 163 pontos, részletes programmal készültem, amely rögzíti a már megkezdett reformokat, ezek folytatását és vadonatúj elemeket is. Az MSZP ezt a liberális oktatási reformcsomagot - kisebb módosításokkal ugyan -, de elfogadta.
- Azért készült ilyen részletes programmal a koalíciós tárgyalásokra, mert nem volt biztos benne, hogy ön hajtja végre?
- Komoly esély volt arra, hogy nem én folytatom. Ezért léptem így. 2002-ben erre nem volt szükség.
- Ez mikor dőlt el? A televíziós vita előtt Gyurcsány Ferenc jelezte önnek, hogy oktatási miniszterként nem tart igényt további munkájára?
- Nem.
- Nem is sejtette?
- Azt azért sejteni lehetett, hogy az MSZP nagyon szeretné megkapni az oktatási tárcát. A miniszterelnök elkötelezte magát azon párton belüli erők mellett, amelyek ezt követelték. Emellett gesztust tett a reformoktól idegenkedő pedagógusoknak is, akiknek érdekeit sértették a változások, és akiknek a szavazataira szükség volt.
- De ha Hiller István az ön programját folytatja, akkor talán mégsem a reformjaival van baj. Nem arról van szó inkább, hogy az ön személye már önmagában is konfliktusokat gerjeszt, ami még nehezebbé teszi a reformok végrehajtását? A felmérések szerint a politikusok népszerűségi listáján elég hátul áll.
- Az SZDSZ több szavazatot kapott, mint négy éve, az MSZP pedig megnyerte a választást. Ezért a politikai legitimáció szempontjából értelmetlennek tartom azt a felvetést, hogy a személyem mekkora tehertétel. Utólag lehet azt mondani, hogy biztosan lehetett volna puhábban is elindítani a reformokat. Néha ugyanannak a politikának a folytatásával egy másik embert bíznak meg, pusztán azért, mert a személyéhez nem kötődnek erős indulatok. Én készen álltam arra, hogy folytassam a programomat. Bár az utólagos képzési hozzájárulás bevezetése, a pedagógusok óraszámának emelése, a közalkalmazotti státus átértékelése és a teljesítményalapú béremelés mind olyan kérdés, ami jelentős ellenállást fog kiváltani. Egy ilyen ellenállás ráadásul sokkal könnyebben artikulálódik, ha már meglévő indulatokra épül. A személyemmel szemben vannak ilyen indulatok. Elképzelhető, hogy Hiller István e tekintetben kap némi türelmi időt az érintett társadalmi csoportoktól. Szerintem persze az ilyen "népszerűtlen" intézkedések jobban illenek egy kis liberális párthoz, mint egy baloldali néppárthoz. Ezért az igazi kérdés az, hogy folytatódnak-e a reformok.
- Lát erre garanciát?
- A politikában természetesen semmire sincs garancia, de mégis nagyobb az esélye, hogy megvalósul a program, ha a koalíciós partnerek között van erről egy aláírt megállapodás. Ha olyan általánosságnál maradtunk volna, hogy mindkét párt elkötelezett híve a gyermekközpontú oktatásnak vagy az igazságosság elvének, akkor nem biztos, hogy a további konkrét reformlépések megvalósulnak.
- Úgy érzi, sikerült megfelelő pályára állítania az oktatást?
- A reform, amit elindítottam, még olyan, mint egy gyermek király. Már a fejére tették a koronát, de még legyilkolhatják. Benne van az is, hogy felnő és túléli, de az is, hogy eltapossák.
- A reformokat védendő, kapcsolatban marad az oktatással?
- Közvetlenül nem. Közvetve a nemzeti fejlesztési terven keresztül természetesen együttműködhetek a terület kormányzati szereplőivel.
- Pontosan mi lesz a feladata a Nemzeti Fejlesztési Tanácsban és Kabinetben?
- A miniszterelnök vezeti majd ezeket a testületeket, én pedig egyik helyetteseként és egy terület közvetlen felelőseként fogok tevékenykedni. A pontos szerkezet az elkövetkező hetekben alakul ki.
- Ez az új pozíció hagy még energiákat más teendőkre is. Elképzelhető, hogy több feladatot vállal majd a pártban?
- Ha nem muszáj, akkor nem.
- A tavaszi tisztújításon, ha Kuncze Gábor tényleg búcsúzik a pártelnökségtől, indul a posztért?
- Ez a történet lefutott. Ha a színpadról egyszer valakit hordágyon vittek ki, az ne jöjjön vissza. A pártelnökség föl sem merül bennem. Engem a pozíció önmagában nem érdekel. Az oktatás érdekel. Most is fölajánlották a külügyminiszteri posztot. Nem kértem.
- Ön a rendszerváltó politikusi elit egyik utolsó tagjaként került most ki a kormányból. Többen hangoztatják, így párttársa, Kóka János is, hogy a fáradtság jeleit látják ezen a garnitúrán.
- Enerváltsággal eddig még nem vádoltak. Engem az elmúlt négy év reformjaiból eredő konfliktusok koptattak.
- Lát esélyt arra, hogy valamikor visszatérjen az oktatási tárca élére?
- Nem igazi politikus az, aki nem érti meg, hogy semmi sem "jár", legfeljebb megadatik neki. Nekem kétszer is megadatott, hogy az oktatásügyet irányíthassam.
- Milyen érzéssel távozik?
- Erre majd fél év múlva térjünk vissza. Addigra kiderül, hogyan folytatódnak a reformok.