Antikapitalista bakancs
Az Adbusters Media Foundation az elüzletiesedés ellen tiltakozó szervezet. „Az alapítvány tagjai olyan művészek, aktivisták, írók, diákok és tanárok, akik az információs korban egy új társadalmi mozgalom elindításán fáradoznak – olvassuk a szervezet honlapján. – Célunk a meglévő hatalmi struktúrák megdöntése.”
Az alapítvány magazinja, az Adbusters elsősorban a fogyasztói társadalmat, a médiát, a reklámipart és a nagytőkét ostorozó cikkeket jelentet meg. Gyakran tűzi tollhegyre a piacot uraló márkás termékeket gyártó nagyvállalatokat. A legfrissebb szám vezércikke például a gördeszkások közösségében egyeduralomra szert tett Niket bírálja.
A fogyasztói kultúra elleni harcban az alapítvány nemrég új frontot nyitott. Online áruházat indítottak, ahol a tudatos vásárlásról szóló könyvtől az environmentalista hűtőmágnesen keresztül az univerzális tévékikapcsoló távirányítóig a kommercializálódás elleni harc minden ínyencsége beszerezhető.
Legsikeresebb termékük kétségkívül a saját cipőmárka, amit „a világ első globális antimárkájának” neveznek. A kizárólag természetes anyagokból és újrahasznosított gumiból készült Blackspot tornacipőn tüntetően egy üres kör virít a márkanév és logó helyén. A cég garantálja, hogy a lábbeliket tisztességesen megfizetett, jó munkahelyi körülmények között dolgozó, szervezett munkások készítik. Meg is látszik az árán – egy pár közönséges tornacipőt 65 dollárért (13 000 forint) vesztegetnek.
Az első cipőket mindössze két éve kezdték árusítani, és azóta hatalmas forgalmat bonyolítottak, jóllehet csak az alapítvány saját kiadványaiban és honlapján hirdettek. A sikeren felbuzdulva nemrég piacra dobták a bakancs változatot is, amelynek orrát külön megerősítették, hogy viselője „jól fenékbe billenthesse a nagyvállalatokat”. Az antikommersz bakancs ára 95 dollár (19 000 forint).
A cipőket a fogyasztói társadalom ellenkultúrjának hívei vásárolják. Azok, akiknek elegük van az agyonreklámozott világmárkákból. Csakhogy az ellenkultúra márkajelzés nélküli terméke „a Forbes magazin szerint mára az egyik legmenőbb márkának számít” – olvassuk Rob Walker cikkét a New York Times fogyasztói mellékletében.
Walker egy nemrég készült kutatásra utal, amely kimutatta, hogy az ellenkultúra tagjai sokkal jobban ragaszkodnak az általuk kedvelt márkákhoz, mint a nagy és ismert világmárkák hívei a magukéhoz.
A Blackspot cipőkkel az alapítvány célja nem kevesebb, mint „nemzetközi összefogás kialakítása, amelynek segítségével a vásárlói szuverenitás legyőzheti a kapitalizmust”. A jelek szerint egyelőre csak részleges sikert értek el. A kapitalizmust legyőzni még nem sikerült, de meglovagolni már igen.