Jobb híján nyert Ken Loach a francia tengerparton?
A francia sajtó elsősorban életműdíjként értékelte Ken Loach vasárnap elnyert Arany Pálmáját, ugyanis a díjnyertes alkotás 70 éves rendezőjének 1970 óta 13 filmjét mutatták be Cannes-ban. Ezek közül nyolc versenyezhetett a hivatalos programban az Arany Pálmáért, amelyet idén először vihet haza a veterán brit filmrendező.
Az előzetesen esztétikai megújulást ígérő Von Kar-vaj kínai rendező által vezetett zsűri végül a brit megszállók elleni 1920-as ír szabadságharcról készült klasszikus filmnek ítélte az Arany Pálmát, de nem volt sok választása: "egyetlen film sem jelentett esztétikai sokkot, és nem volt képes egyértelmű szakítást hirdetni" - írta a Libération, amely szerint a zsűri rutinból hozott döntése jól tükrözi az idei fesztiválon tapasztalt hiányt.
Cannes idei doyenje nem először készített elkötelezett és demonstratív filmet egy nép szabadságharcáról, s ráadásul a sötétebb, idegesebb, összetettebb és szociális témájú filmjei (mint például az Édes kamaszkor) a díjnyertes alkotásnál jobban sikerültek - tette hozzá a baloldali újság.
A Le Figaro szerint a nagy esélyesnek kikiáltott mexikói Alejandro González Inárritu Bábel című amerikai filmje jobban megérdemelte volna az Arany Pálmát. A Libération szerint viszont a Bábelnek pont elég a legjobb rendezés díja, és a mexikói rendezőnek kevesebb időbe fog telni az Arany Pálma megszerzése, mint Ken Loach-nak.
A zsűri Nagydíja - amely a második legjelentősebb a cannes-i filmfesztiválon - a politikai témájú filmek értékelésének vonalába illeszkedett: Bruno Dumont Flandres című háborús alkotása a francia kommentárok szerint nem érdemel ekkora elismerést.
A francia sajtó üdvözölte a legjobb férfi és női alakítás egy-egy film valamennyi szereplőinek odaítélt közös díjait. A Pedro Almodóvar gyermekkorának női alakjait megidéző Volver (Visszatérés) című filmjének női szereplőiről és Rachid Bouchareb Indigenes (Bennszülöttek) című a második világháborúban harcoló észak-afrikai katonákról szóló alkotásának francia-arab sztárjairól csak elismerően írtak a francia újságok.
A fesztiválbukás ellenére Sofia Coppola Marie-Antoinette francia királynéról szóló filmje jó kritikai visszhangot kapott a francia sajtóban, így a kommentárok sajnálatukat fejezik ki, hogy az amerikai alkotás semmilyen elismerésben nem részesült.
(MTI)