Forgalomcsillapítás, útdíj, tömegközlekedés
Forgalomcsillapítás, a tömegközlekedés fejlesztése, P+R parkolók építése rövid távon, később a bevezető utak szűkítése, vagy akár az útdíj bevezetése - ezt kínálja megoldásként Budapest levegőjének javítására a Fővárosi Közgyűlés által tegnap elfogadott program. Szeptemberben tárgyalják az intézkedési tervet, amelyből kiderül: mikor, milyen konkrét intézkedésekre lesz szükség, és azok mennyibe kerülnek.
A program szerint Budapest levegője bizonyos értékeket - például a szén-monoxidot - tekintve jó, komoly gondot okoz ugyanakkor a szálló por, amelynél az egészségügyi határértéket a legutóbbi, 2004-es adatok szerint a Keleti pályaudvarnál az esztendő 142 napjában lépték túl.
A közgyűlési vitában az ellenzéki képviselők elsősorban a konkrétumokat hiányolták. A dokumentum szerint egy sor közlekedési fejlesztéssel is javítható a város levegője, például a 4-es metró megépítésével, a vasútvonalak jobb kihasználásával vagy P+R parkolók építésével. Endrédy István (Fidesz) szerint kérdéses, hogy mikor vehetik igénybe majd az utasok például a Körvasútsort, amelynek fejlesztése ugyancsak szerepel az anyagban. Szerinte a zöldfelület-fejlesztések is fontosak volnának a levegő minőségének javítása érdekében, a városháza által 2000-re ígért újabb óriáspark megépítése azonban továbbra is várat magára, és a fakivágásoknál is a beruházók érdeke az első. Hegedűs Zoltán (Fidesz) szerint amíg nem készül el az M0-ás körgyűrű, addig óriási kamionforgalom zúdul a város lakott területeire. Bánsági György (MSZP), a környezetvédelmi bizottság elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a konkrétumok a szeptemberben tárgyalandó tervben lesznek benne.
Leszavazta a közgyűlés MSZP-SZDSZ többsége a Fidesz azon indítványát, hogy vizsgálóbizottság jöjjön létre
a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. autóinak állító-
lag túlzott benzinfogyasztása
miatt. A Fidesz sérelmezi, hogy a Demszky Gábor főpolgármester által is igénybe vett egyik céges terepjáró papíron az előírt üzemanyagnormának szerintük olykor a százszorosát fogyasztotta. Az ügyben az ügyészség is vizsgálódik, ismeretlen tettes ellen. Kupper András Fidesz-frakcióvezető lapunknak elmondta: levélben kérnek tájékoztatást az ügyészségtől, hogy az eljárás kiter-jed-e "olyan személyre, aki
európai parlamenti és országgyűlési képviselő volt". (A leírás a főpolgármesterre illik, a vitatott tankolások ugyanis a terepjáró- és nyaralóbotrány évében történtek, amikor Demszky európai parlamenti képviselő volt. Most országgyűlési mandátumot is szerzett, amiről egyelőre nem mondott le.)
Átlagosan 5,8 százalékkal emelkedik másfél tucat fővárosi közműcég vezérkarának a fizetése júniustól - döntöttek a városatyák. Ezentúl havi 764 ezer forintot kap a csepeli szennyvíztisztító előkészítésével megbízott Enviroduna Kft. két igazgatója. 667 ezer forintra emelkedik a távhőszolgáltató, a BKV és a közterület-fenntartó első embereinek illetménye. Több mint félmillió forintra nő nyolc közepes és háromszázezerre négy kisebb fővárosi közműcég vezetőinek javadalma. Vitát váltott ki a taxidrosztokat üzemeltető kht. első emberének béremelése, akinek - ötvenezer forintos emelés után - félmillió forintra nőtt a fizetése. Zsinka László (MIÉP) frakcióvezető szerint a cégre egyáltalán nincs szükség.
A következő három évben lépcsőzetesen, összesen negyven százalékkal nő a főváros tulajdonában lévő kétezer bérlakás lakbére. A lakások felénél piaci, negyedénél szociális, másik negyedénél pedig költségelvű lesz a lakbér.