Ötletből már a neten sem lehet megélni

Bár sokan kerestek már sok pénzt rövid idő alatt internetes ötletükkel, ez nem jelenti azt, hogy az ilyen écákhoz könnyű pénzt szerezni. Erről bizonyosodhattak meg az Ecopolyban tőkét kérő vállalkozók.

A képalapú navigáció ötletét Feicht Zoltán cégvezető szerint az egyik munkatársuk dobta be egy céges beszélgetésen. A különféle navigációs rendszerek már nálunk is közismertek és használatosak. A hazai, illetve újabban már a nemzetközi szabadalommá tett ötlet annyiban új, hogy a felhasználó az eddig használt térkép mellé fényképeket is kap a használt berendezésébe, ami lehet egy mobiltelefon vagy autóba beépített PDA. A járókelőnek vagy autósnak annyit kell tennie, hogy egy központi szervernek elküldi a kiindulási pontjának utca- és házszámát, illetve ugyanígy a végcél címét. Válaszüzenetként az utcafront magasságában vagy autós szemszögéből készített fényképeket kap nyilakkal, megjelölve az útirányt.

A két éve tartó előkészítés - ami magában foglalja a magyarországi és nemzetközi szabadalmi bejelentést - eddigi költségeit, 1,5 millió forintot az ötletgazda állta, illetve a közös cég munkatársai tették bele a munkájukat. Azonban a PCT-eljárás során két év múlva kell országonként levédeni a találmányt, ami előreláthatólag több százmillióba fog kerülni. Ha viszont másfél éven belül nem sikerül üzemképes modellt létrehozni, akkor lejár a nemzetközi szabadalom érvénye, vagyis az egyes országokban való levédetés lehetősége, és ezzel elhalászhatják az ötletet. Az Ecopoly tévéműsorban kilencvenmillió forintot kértek, a zsűri azonban inkább úgy gondolta, előbb érdemes kicsiben kezdeni, és akkor kilépni a nemzetközi porondra, miután a találmány a hazai piacon már bizonyított. A feltalálók képviselője ezt nem akarta elfogadni, így lényegében ő szállt ki a további alkudozásból.

Az ilyen szituációk a befektetőknél és a kizárólag ötletekkel házaló IT-vállalkozóknál mindennaposak. Csáki Zoltán, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) alelnöke szerint a hazai vállalkozókra jellemző, hogy a szakmailag magas szintű képzésük ritkán párosul a cégvezetéshez szükséges ismeretekkel. A többnyire kicsi, tizenöt-húsz fő körüli cégméret nem teszi lehetővé, hogy a társaság irányítója csak vezetésre és stratégiai feladatokra koncentrálhasson. Befektetői oldalról viszont a probléma az, hogy sok esetben a pénzügyi szakemberek felsőfokú számítástechnikai ismeretek nélkül egyszerűen nem látják át az eléjük került újítás vagy a szolgáltatás lényegét, azaz nem értik az ötletet. Másrészt az informatikai cégeknek általában nincs olyan eszközállományuk, ingatlan vagyonuk, amire jelzálogot tudna bejegyezni egy bank hitel fejében. Mivel a bankok így kiesnek a képből, így a pénzgyűjtésre a kockázatitőke-társaságok, a magántőke vagy nagyobb cégeknél a tőzsdei bevezetés lehet a megoldás. Kisebb vállalkozásoknál további probléma, különösen teljesen új ötletnél, hogy a tőketársaságok szívesebben finanszíroznak olyanokat, amelyeknek az üzleti modellje egy már megvalósult és piacképes ötleten alapul.

A siker itt függ leginkább a fejlesztő személyétől, megjelenésétől. A tegnapi Ecopoly-adás ennyiben is jellemző volt, ugyanis Hajós József szinte már a célegyenesben volt, amikor a tagok kiszálltak, és ezt a prezentáló határozatlanságával magyarázták. Hajós József vállalkozása, a webes ár-összehasonlító oldal önmagában nem újítás, és már több éve működik. Itthon néhány, Európában és Amerikában több száz ilyet találni az interneten. Hajós ár-összehasonlító lapja kizárólag IT-termékekre szakosodott, ami viszont limitálja is a felhasználói kört - jelenleg naponta háromezren kattintanak az oldalra. Az alacsony látogatószám miatt a hirdetői bevételek csak akkor nőhetnek, ha a szolgáltatást kiterjeszti külföldre. Ehhez további befektetésre lenne szükség, pénzt viszont eddig a kis méret miatt nem kapott.

Csáki Zoltán szerint a magyar internetes kereskedelmi cégek, függetlenül attól, hogy terméket vagy szolgáltatást próbálnak külpiacra vinni, érezhető gondban vannak, az ottani kulturális különbségekhez való alkalmazkodás komoly próbatételt jelent számukra. Hajós úgy gondolja: nincs más hátra, mint előre, mivel a hazai internetes piac egyelőre nem elég nagy, hogy egy tisztán IT-re specializált ár-összehasonlító weboldalt, illetve egy erre épülő webáruházat eltartson. A hazai netes vásárlás ugyan dinamikusan nő, de összege még kicsi, 2005-ben 18 milliárd forint körül alakult a netshopok forgalma. A Forrester Research prognózisa az elkövetkező években robbanást vár az ágazatban. Csak ki kell várni. És nem árt, ha az ebben bízó vállalkozó örököl egy nagyobb összeget.

Bár a nagyobb országok vállalkozói az ott lévő IT-piac méreténél fogva is jobb helyzetben vannak, azért a helyzet ott sem sokkal rózsásabb. Legalábbis az IVSZ egyik vállalkozói fórumán nemrég Björn Ehring, a PCA Capital Advisors befektetési szakértője úgy becsülte: ezer IT-projektből átlagosan öt-hat talál szakmai befektetőre.

A valódi képet adó navigációs rendszer ötletére eddig nem szórták a pénzt a befektetõk
A valódi képet adó navigációs rendszer ötletére eddig nem szórták a pénzt a befektetõk
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.