Cannes: Bábel után világvégekultusz
A vetítések előtti hosszú sorban állások során is ez volt az egyetlen, amiben egyetértett az amúgy szívesen vitatkozó szakmai közönség. Az egyik főszereplő, Almodóvar kedvenc színésznője, Carmen Maura viszont már óvatosan nyilatkozott a Népszabadságnak: "Ha valakit győztesnek kiáltanak ki, nagyot bukhat. Nagyon féltem Pedrót."
És mintha a próféta szólt volna a veterán színésznőből. Alejandro Gonzalez Inarritu valósággal berobbant Bábel című filmjével, amelynek tegnapi vetítése nagy pillanatként vonul be a cannes-i filmtörténetbe: ez volt az első alkalom, hogy a gépész véletlenül felcserélte a tekercseket, és befűzte azt, amit egy órával azelőtt már levetített. A polgári engedetlenség másodpercek alatt forradalmi hangulatot teremtett a csaknem kétezer újságíróval teli filmpalotában. A bakit rövid cigarettaszünet után korrigálták, és a Bábel ennek ellenére lenyűgözte a hírhedten finnyás nemzetközi szakújságírókból álló nézőket.
- A Bábel nem a klasszikus bibliai történet újragondolása, csupán egy film a prekoncepciókról. Attól, hogy valakinek más a bőrszíne, vagy egyszerűen idegen, rögtön ellenségnek tartjuk. Mindemellett olyan pillanatokat szerettem volna megörökíteni, amelyek megerősítik az emberben a szeretetet és a szerelmet - mondta Inarritu a vetítés utáni sajtótájékoztatón.
Ennél találóbban már a tudósító sem tudja összefoglalni a három kontinensen - USA/Mexikó, Japán és Marokkó - játszódó Bábelt. Talán még annyit érdemes megjegyezni, hogy a rendező ugyanazt a módszert alkalmazza, mint a hazánkban is nagy sikerrel vetített 21 grammban. Ahogy Inarritu fogalmaz: úgy rakja egymás mellé a jeleneteket, hogy "azoknak látszólag semmi közük egymáshoz". A tér és az idő összekeverése újabb fesztültséget teremt az amúgy is szívszorító emberi drámák ábrázolásában.
Hozta formáját a finn Aki Kaurismaki is: "lúzertrilógiájának" befejező darabja, a Fények a félhomályban hőse igazi antihős. Koistinen a szerelem rabja, és még a börtönt is vállalja egy nőért, aki csak egy ékszerrabláshoz használja fel őt. Kaurismaki stílusa unikum, minimalista drámáját olyan abszurditással adja elő, hogy az ember kénytelen nevetni a legnagyobb tragédiákon. A sajtó vegyesen fogadta a művet, egyes kritikusok több humort vártak volna, mások a mű mélységében látják az igazi értékeit. Valójában nem is igazán tudják eldönteni, hogy remekműről vagy kolosszális tévedésről van szó. Külön izgalom, hogy a Wong Kar-Wai vezette zsűri hogyan gondolkodik erről, azaz beleszól, beleszól-hat-e az Arany Pálma sorsába a finn mester.
A cannes-i mustra talán legjobban várt filmje, az ifjú amerikai Richard Kelly 160 perces Southland Tales-e (Déli mesék) hatalmasat bukott, a nemzetközi kritika megsemmisítette a szerintük a végtelenségig túlbonyolított zagyva poénhalmazt. A lapunknak nyilatkozó rendezőt ez nem igazán érdekli, hiszen első filmje, a Donnie Darko is hasonló fogadtatással indult anno a Sundance-en, mégis a húszas-harmincas fiatalok generációs kultuszdarabja lett nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is. Ahogy Kelly fogalmaz, a cél a populáris kultúra kifigurázása és provokálása volt - úgy látja, sikerült. A szereposztásnál is ez volt a cél, a lehető legkevésbé testhez álló figurát kellett hozniuk a sztároknak, akiket természetesen megpróbáltunk mikrofonvégre kapni. A pornósztárból médiaszemélyiséggé nőtt Krystát alakító Sarah Michelle Gellart nem sikerült. Úgy tűnt, még nem tudott kilépni a filmben játszott szerepéből. Az amnéziás akciósztárt alakító Dwayne "The Rock" Wrighttal viszont felhőtlenül cseveghettünk arról, hogy korábban profi focista volt, lopott, börtönben is volt, és bárkivel dolgozik, aki felkéri.
Az apokaliptikus sci-fi eposznak egyelőre még nincs amerikai forgalmazója, a francia Wild Bunch gondozza a művet. Ezek szerint Amerikában, legalábbis mostanában nem téma a világvége.
Összeállt a költségvetés, és befejeződhet A londoni férfi forgatása - jelentette be Tarr Béla Cannes-ban sajtótájékoztatón. A 2001 óta készülő filmből eddig mintegy 70 percnyi anyag áll rendelkezésre, körülbelül ugyanennyi van még hátra. Az eddig leforgatott jelenetek mintegy 2 millió euróba, a hátralévő pedig 3,4 millió euróba fog kerülni. Tarr még hozzátette, hogy a stábból senki sem távozott.