Szakszervezetek: a tanár nem csak tanít

A pedagógus-szakszervezetek tiltakoznak a tanárok óraszámának tervezett emelése ellen. Mint megírtuk: a koalíció által elfogadott program két lépésben a jelenlegi heti 20-ról 24-re emelné a pedagógusok óraszámát - ez mintegy tízezer pedagógus elbocsátásával járhat. Az indoklás szerint nemzetközi összehasonlításban Magyarországon a legalacsonyabb a pedagógusok éves óraszáma, és csökkenő diáklétszám mellett is nő a pedagógusok száma.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke azt mondja: a közoktatást nem lehet csupán pénzügyi oldalról megközelíteni. A gyermeklétszám-csökkenéssel egyidejűleg ugyanis nőtt a hátrányos helyzetű diákok aránya. Emiatt több speciálisan képzett tanárra van szükség, a felzárkóztatásban pedig hangsúlyos szerepet kap például a napközis ellátás. Tavaly csaknem 300 ezer diák járt napközibe, ez 12 ezer pedagógusstátust igényelt. Árok Antal szerint torzítja a statisztikákat az is, hogy az oktatómunkát segítő alkalmazottak aránya jóval alacsonyabb - mindössze 3-4 százalék -, mint az OECD-országokban. Épp ezért nem csak a "nettó tanítási időt" kell nézni. A pedagógusok munkaidejének nagy részét az órára való felkészülés, az adminisztráció viszi el, gyakran 40 óránál is többet dolgoznak egy héten. Hasonlóan vélekedett Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Az MTI-nek azt mondta: nem igaz, hogy a pedagógusok nem dolgoznak heti 40 órát. Ennek igazolására reprezentatív felmérést készítenek a közeljövőben a tanárok által hetente elvégzett feladatokról. (V. A. D.)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.