Dunaújvárosi híd: a természetre hivatkoznak
Többhetes késést kell behozniuk az új dunaújvárosi Duna-híd építőinek, ha tartani akarják a 2006. november végére tervezett átadást. A kivitelező Duna-Újhíd konzorcium a következő hetekben dönt arról, hogy módosítja-e az építkezés befejezésének a határidejét - tudtuk meg Szalay Tibortól, a konzorcium projektirodájának hídépítési vezetőjétől.
A 2005 eleje óta épülő új Duna-híd szinte minden paraméterében csúcstartónak ígérkezik: ez lesz a leghosszabb magyarországi folyami híd, a meder fölötti 308 méteres fesztávolsága is rekordnak számít, de az acélszerkezetű, "kosárfülű" ívhidak kategóriájában az egész világon nem akad majd párja. A híd kétszer kétsávos útpályája a tervezett M8-as autópálya része lesz, az M6-os sztráda déli, dunaújvárosi csomópontját köti majd össze a Duna bal partján futó 51-es főút Dunavecsét elkerülő új szakaszával. Az egyelőre nyúlfarknyi M8-as autópályából 5,2 kilométert - benne az új hidat - a Hídépítő Zrt. és a Vegyépszer Zrt. által alakított konzorcium építi meg 53,6 milliárd forintból.
Szalay Tibor kérdésünkre elmondta, a csúszás legfőbb oka, hogy a nagy dunai árvíz idején két hétig teljesen, egy hétig pedig részlegesen le kellett állni a munkálatokkal, rá-adásul a téli hónapokban több olyan hideg nap is akadt, amikor nem tudtak dolgozni, illetve a jégzajláskor a vízi feladatok egy részét nem lehetett elvégezni. A kivitelezők hamarosan elérik a hetvenszázalékos készültséget, ami azt jelenti, hogy a 19 hídpillér közül már csak négyet kell befejezni, a bal parti ártéri híd pályateste elért a hídfőig, a jobb parti ártéri híd jelentős része is elkészült.
Szalay Tibortól megtudtuk, az építkezés kulcsmozzanatára - egyben a leglátványosabb részére -, azaz a parton összeszerelt mederhídnak a pillérekre való felemelésére a tervek szerint szeptemberben került volna sor, ám elképzelhető, hogy a 308 méter hosszú, 8000 ton-nás monstrumot csak októberben tudják majd feltenni az ötven méter magas mederpillérekre. A munkálatokat egyébként bárki folyamatosan nyomon követheti az interneten annak az öt webkamerának a segítségével, amelyeknek a képeit a Vegyépszer honlapjáról lehet elérni.
Csúszó pálya
A dunaújvárosi hídba életet lehelő M6-os autópálya átadása csúszik. Az M6-os első, az érdi tető és Dunaújváros közti szakaszát az eredeti menetrend szerint már március óta használhatták volna az autósok, építése és átvétele azonban még mindig nem fejeződött be. A koncessziót elnyerő kivitelező és majdani működtető, valamint a gazdasági és közlekedési tárca között több kérdésben is vita van. Az átadási tervek június első napjaira szólnak, de lehet, hogy a forgalomba helyezés tovább csúszik.