Emberi hiba okozta a Helios tragédiáját
Mielőtt felszállt volna a gép Prága felé vezető útjára, ciprusi műszaki szakemberek - korábbi problémák miatt - ellenőrizték a földön a gép dekompressziós rendszerét. Miután végeztek az ellenőrzéssel, elfelejtették bekapcsolni a rendszer automatikus aktiválását. A pilóták is elfelejtették ellenőrizni a levegőben, hogy a dekompressziós rendszer automatikus vagy kézi vezérlésre van-e kapcsolva. Ennek következtében minél magasabbra szállt a gép, annál kevesebb oxigén volt az utastérben és a pilótafülkében - áll a szerencsétlenséget kivizsgáló hivatalos görög bizottság jelentésében.
Az oxigénhiány következtében mindenki eszméletét vesztette a fedélzeten, kivéve egy utaskísérőt, aki időben magára vett egy hordozható oxigénpalackot. A szóban forgó utaskísérő, aki kapott korábban némi pilótakiképzést, megpróbálta biztonságba juttatni a gépet, de sikertelenül. A légi jármű Athén közelében hegyfoknak ütközött. Még ha sikerült is volna az utaskísérőnek leszállnia a géppel, akkor is meghaltak volna addigra az utasok az oxigénhiány következtében. A kiszivárgott jelentés megállapításai nem okoztak nagy meglepetést, szakemberek már kevéssel a szerencsétlenség után is azt feltételezték, hogy a kabinnyomás esése idézte elő a szerencsétlenséget.
A jelentés egyértelműen a ciprusi polgári légiforgalmi hatóságot teszi felelőssé a tragédiáért, mert nem tartotta be a biztonsági ellenőrzések nemzetközi normáit. Bírálja ugyanakkor a légitársaságot is a légi biztonság követelményeinek hanyag kezeléséért.
A görög vizsgálóbizottság csütörtökön átadta jelentését a ciprusi hatóságoknak. A ciprusi félnek hatvan napja van arra, hogy hozzátegye a jelentéshez saját megállapításait, és csak majd azután hozzák hivatalosan is nyilvánosságra a dokumentumot.
(MTI)