Kína: cenzúra blokkolja a cannes-i versenyfilmet
A filmben az 1989 tavaszától kezdődő és a Tienanmen téri tragédiába torkolló események színfala előtt egy fiatal pár története játszódik le. Lou Ye témaválasztása úttörő vállalkozás, eddig egy Kínában élő rendező sem mert hozzányúlni a korszakhoz - a jóváhagyást végző Állami Rádió-, Film- és Televíziós Testület (SARFT) azonban figyelemre méltó módon a nem kielégítő világosítással és hangminőséggel magyarázta a betiltást. A film producere egyszerűen nevetségesnek nevezte az indoklást. Nagy valószínűség szerint a május 28-ig tartó fesztivál ideje alatt nem kerül sor a film engedélyezésére, mert ha sikerül azonnal újraindítani az eljárást, akkor is heteket vesz igénybe a nehézkes ügyintézés.
A film stábja már megérkezett Cannes-ba, de egyelőre nem nyilatkoznak arról, hogy milyen módon, illetve egyáltalán be lesz-e mutatva az eredetileg a versenyprogramba jelölt film. Lou óvatossága érthető, hiszen 2000-ben egyszer már két évre eltiltották a forgatástól, mert hivatalos engedély nélkül küldte el Suzhou River című munkáját egy tengerentúli fesztiválra.
Az idei fesztivál zsűrijének egyébként az egyik legismertebb és legsikeresebb kínai rendező, a hongkongi Wong Kar-wai az elnöke. A döntéshozó testületben pedig ott ül a szárazföldi Kínát képviselő Zhang Ziyi, akinek legutolsó filmje, az Egy gésa emlékiratai szintén megbukott a SARFT előtt, Kínában jelenleg hivatalosan be van tiltva. A testület döntésében arra hivatkozott, hogy a kínai színésznők japán céda-szerepben való tündöklése szégyent hoz az országra, ahonnan pár évtizede még nőket hurcoltak el és erőszakoltak meg japán katonák.
Egy másik hollywoodi szuperprodukció, a Mission Impossible harmadik része szintén fennakadt a kínai cenzorok rostáján. A film készítői jelenleg harmadszorra próbálják meg teljesíteni a küldetést, újra a SARFT elé terjesztve a tekercseket. A jóváhagyó testület ez esetben arra hivatkozva tagadta meg az engedélyt, hogy a részben Kínában forgatott jelenetek közt olyan is látható, mely az ország legfejlettebb városának, Sanghajnak szegénynegyedében játszódik bambuszrúdon száradó fehérneműk közt. Továbbá az is komoly problémát jelentett, hogy a filmben felvonultatott kínai rendőröket kifejezetten ügyefogyottnak ábrázolják. Az esetleges bemutató halogatása egyben azzal is magyarázható, hogy a SARFT úgy igyekszik elősegíteni a hazai mozifilmek látogatottságát, hogy a várhatóan nagy sikerű külföldi filmek engedélyezését és egyben bemutatóját ún. holt időszakra, például az iskolai vakáció befejezése utánra időzíti.
A Kína múltját és jelenét feldolgozó belföldi és külföldi alkotások tartalma felett őrködő cenzorok munkája nagy visszhangot kelt - elsősorban az országhatárokon kívül. Azonban a virágzó illegális másolóiparnak köszönhetően gyakorlatilag bármilyen filmhez hozzá lehet jutni Kínában, ráadásul nevetségesen olcsón: egy mozijegy árából három DVD vásárolható.