Egyházi támadás indult a Da Vinci-kód ellen

Botránykönyvből botrányfilm, megbotránkozó egyházak, botránkozni vágyó közönség, Hollywood Cannes-ban, mi kell még? A Da Vinci-kód című filmbe bekódolták a kasszasikert, sok millió olvasó után még több néző lesz.

De nem biztos, hogy mindenki megnézi, még ha kíváncsi volna is rá. Hiszen: - Ne nézzék meg, támadás a keresztény hit ellen! Angelo Amato vatikáni bíboros mellett így vélekedik a hivatalos kereszténység szinte minden más ágának sok vezetője is, a görög ortodoxoktól az amerikai neoprotestánsokig. A bevett egyházak tiltakozása abból a szempontból érthető, hogy a bűnügyi regény és film "felülírja" az Újszövetséget, és ilyesmire senkinek nincs joga, ugyebár.

A Da Vinci-kód című világsikerű Dan Brown-krimiből készített szuperthriller ettől csak jól jár, bár kérdés, lehet-e még nagyobb hírverést csapni neki. Hiszen már a könyvet övező londoni plágiumper is bőven megtette a magáét. Dan Brown egy korábban sokszor megírt hipotézistörténetet írt át modern krimivé, néhány korábbi Szent Grál-mű szerzője szellemi lopással vádolta meg őt, ám a londoni bíróság felmentette.

A könyv negyvenmillió példányban kelt el eddig világszerte, a film alighanem megdönt minden kasszarekordot. Nem véletlen, hogy a kínai katolikus egyház (mármint a pekingi állam által engedélyezett, ám a Vatikánnal éles hatalmi konfliktusban álló kínai katolikus hierarchia) is idejében óvta a híveket a szentségtörő, sőt -gyalázó alkotástól. Totális bojkott jár ennek a filmnek - fogalmaztak -, mert sérti a vallásos emberek erkölcsét, belegázol az érzéseikbe.

Ha egy hit alapjairól vagy dogmáiról van szó, akkor az "őrzők" kötelességszerűen tiltakoznak. Így járt az egyik véglet felől nézve Martin Scorsese a Krisztus utolsó megkísértésével, vagy a másik véglet felé nézve Mel Gibson A passióval. S az őrzőket nem érdekli, hogy A Da Vinci-kód esetében sem valóságos, történelmi vagy vallási fejleményekről, hanem egy fiktív, művészi, sőt szórakoztatóipari termékről van szó. Kitalált sztori arról, hogy Jézus feleségül vette Mária Magdalénát, gyermekük született, és erre egy egész titkos világtársaság alapult. Az sem érdekli őket - bár ez nem egészen biztos -, hogy a világsiker sok templomnak, hitkérdésnek, talán magának a keresztény vallásnak is több érdeklődőt hoz, egy ideig legalábbis. Talán ezt használja ki az a tízrészes DVD-sorozat, amelyet a hivatalos egyházi tanításokat bemutatandó adnak ki a Da Vinci-mozi ellenében.

Egyébként, hogy valami tudományos is legyen, egy tegnapi MTI-hír szerint Leonardo da Vinci (az igazi) kellemes baszszus hangon dörmögött, és az általa megfestett Mona Lisa hangtónusa mély, enyhén orrhangú volt. Ezt állapította meg egy japán szakember, aki rég meghalt, illetve kitalált személyek hangjának kései rekonstruálásával foglalkozik. A koponyák felépítéséből indul ki. A promotion.msn.co.jp/davinci/voice.htm című honlapon japánul beszél Leonardo és Mona Lisa is, de a hangjuk azért értékelhető.

l Kifütyülték és kinevették az újságírók Cannes-ban A Da Vinci-kódot. A reakció nem meglepő a mustra finnyás szakmai közönségétől. Ez után természetes, hogy a nemzetközi kritika nem túl sok jót írt a "botránymoziról". Amúgy semmi különösebb atrocitás nem kísérte Ron Howard művét, ami egyben a fesztivál nyitófilmje volt. Ha csak nem számítjuk azt a brit apácát, aki a fesztiválpalota előtt intenzíven morzsolta a rózsafüzérét. "A Vatikán még egy rendes tüntetést sem tudott szervezni" - jegyezte meg cinikusan egyik újságíró kolléga. A cannes-i fesztivál mindenesetre így is jól járt, mivel rég volt ekkora sajtóvisszhangja a protokollvetítésnek számító nyitógálának. A film alkotóit persze ez hidegen hagyta, akik a bemutató után piramis alakú sátorban mulattak a gyártó Sony Pictures partiján.

Istenkáromlásként bélyegzik meg a filmet a dél-koreai hívõk
Istenkáromlásként bélyegzik meg a filmet a dél-koreai hívõk
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.