Sok a pedagógus, de nem csak ez a baj

A közgazdászok több tízezer pedagógus leépítését tartanák szükségesnek a költséghatékonyság növelése érdekében.

Tény: hazánkban húsz-harminc százalékkal több pedagógus oktat ugyanannyi tanulót, mint más fejlett országokban - mondta lapunknak Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet főigazgatója. Nálunk ezer felső tagozatos tanulóra több mint 90 tanár jut: ilyen magas létszám csak a "legendásan rossz" rendszert alkalmazó Olaszországban és Belgiumban van. Az OECD-országokban ezer tanulót 70 pedagógus oktat, az Egyesült Királyságban ötvenet sem.

Halász szerint a közgazdászok rámutattak a közoktatás eddig szőnyeg alá söpört hatékonysági problémájára és rendkívül magas munkaerőigényére, a javasolt tízezres nagyságú létszámleépítés azonban nem hozná meg a várt eredményt: ugyanazt a tetemes mennyiségű, de gyakran értelmetlen munkát kevesebb pedagógus látná el, miközben a rossz, de működő rendszer összeomlana.

Ugyanezért nem vezetne eredményre a pedagógusok kötelező óraszámának emelése sem. Az OECD-országok között nálunk a legalacsonyabb a pedagógusok kötelező óraszáma: felső tagozaton egy évben kevesebb mint 550 órát kell tartaniuk - más országokban ennél legalább százzal többet. A logika már ismerős: az óraszámemelés csökkentené a pedagóguslétszámot, de ettől még továbbra sem lenne kisebb a rendszer munkaerőigénye. A tanároknak többet kellene dolgozniuk, de munkaidejük nagy részét továbbra is szükségtelen dolgok végzésére fordítanák. Az alapvető struktúrákat érintő reformra volna szükség, igaz, annak hatása csak több év múlva jelentkezne - mondta Halász.

Nálunk az OECD-országok többségéhez képest két évvel korábban, már az ötödik osztályban megkezdődik a szaktárgyi oktatás - így jóval több szaktanárra van szükség. Nemrégiben 18 éves korra emelték föl a tankötelezettség határát: ilyen sokáig csak Hollandiában, Németországban és Belgiumban kell iskolába járni. Az oktatásban eltöltött idő nő: egyre több 13 évfolyamos középiskola van, és bevezették a nulladik évfolyamot (Európában a 12 évfolyamos iskola a jellemző).

És persze: mérethatékonysági gondok is vannak. Ebben előrelépést jelenthet a kistérségi együttműködés. Egy több iskola társulásával működő intézményben ugyanis két helyen is oktathat például egy angoltanár, és igazgatóból is elég csupán egy.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.