Clemenceau, vissza a feladóhoz
Míg a hasonló Foch marsall - Sao Paulóra átkeresztelve - legalább brazil felségjelzés alatt szelheti a habokat, az egykori Clemenceau sehol senkinek nem kell. Még roncsnak sem.
Az 1961-ben hadrendbe helyezett 22 ezer tonnás repülőgép-hordozót 1997-ben nyugdíjazták. Fegyverzetét leszerelték, dicsőséges nevétől megfosztották - ma már csak Q790-es jelzésű leltári darab. Megtisztították, amennyire tudták, mintegy száz tonna azbeszttől is, nem sejtve, mekkora kalamajkát okoz később a ma már bizonyíthatóan mérgező, rákkeltő szigetelőanyag. Különböző szerződések értelmében az egykori Clemenceau többször útnak indult erre-arra, hogy szétszereljék, de egy spanyol-török ügyletet előbb a franciák szakítottak félbe, majd a földközi-tengeri Toulon kikötőjébe is hiába állt be a volt úszó erőd.
Végül egy indiai lehetőség körvonalazódott, de ekkorra már a környezetvédők is elemükben voltak, és a szakértők által is csak tétován becsült azbeszttartalma miatt az óriás hajó ellen hangolták az indiaiakat. Elértek egy indiai legfelsőbb bírósági végzést, amely további szakértői vizsgálatokat követelt meg. Ez viszont Jacques Chiracnak volt már túl sok. Ezért februárban a hadsereg főparancsnokaként visszarendelte a Q790-est, amelyet - utolsó ukázként - tegnap teljesített a 45 éves obsitos. - A Clemenceau-t szét fogják bontani. Nem tudom ma megmondani, hogy hol és ki - jelentette ki Michele Alliot-Marie védelmi miniszter, aligha vetve el ezzel a sulykot.