Velencébe megy a Virágos szörny

Agyő Split Rocker, Párizsnak búcsúznia kell egy ló és egy dinoszaurusz keverékére hasonlító, virágokkal borított többemeletes szörnytől. A kortárs amerikai szobrászat fenegyereke, Jeff Koons alkotása ugyanis nem a francia főváros délnyugati csücskében elterülő Seguin-sziget, hanem a velencei Grassi-palota (Palazzo Grassi) lakója lesz.

A Split Rocker és több mint kétezer más kortárs művészeti alkotás az egyik leggazdagabb francia üzletember, Francois Pinault magángyűjteményébe tartozik, aminek a teljes felújítás után nemrég újra megnyitott XVIII. századi műemlék ad otthont a dózsék városában.

Pinault - akinek magánvagyonát több mint négymilliárd euróra teszik - még 2000 őszén jelentette be, hogy az egykori Renault-gyár helyén Franciaország és Európa egyik legjelentősebb kortárs és modern művészeti központját hozza létre. A többi között a Gucci divatházat és a Christie,s aukciós céget is birtokló mágnás terve óriási lelkesedést váltott ki Franciaországban, sokan a bilbaói Guggenheim múzeum vetélytársát látták magasodni a Szajna partján. Boulogne-Billancourt önkormányzatában azonban más időszámítás uralkodott, különböző eljárási és más bürokratikus szabályokra hivatkozva ott lassították a beruházást, ahol csak tudták. Az ügymeneten az sem segített, hogy a hatvankilenc éves üzletember Jacques Chirac köztársasági elnök egyik legfőbb bizalmasa, s Boulogne-Bilancourtot a Chirac mögött felsorakozó jobbközép párt, az UMP irányítja.

Ötéves totojázás után Pinault türelme elfogyott, s tavaly ősszel a Le Monde-ban írt cikkében bejelentette: elege van az egészből, otthagyja a Seguin-szigetet, és inkább a velencei Grassi-palotába ruház be potom 29 millió eurót. Franciaországban lett is nagy felfordulás, egyesek nemzetárulónak kiáltották ki a breton származású vállalkozót, aki egy fakereskedésből kiindulva építette fel a Pinault-Printemps-La Redoute holdingba csoportosított vállalatbirodalmát.

A dúsgazdag mecénás Velencében alig egy év elteltével tető alá hozta nagyszabású tervét. A híres olasz iparbáróktól, az Agnelli családtól megvásárolt Grassi-palota átépítését pedig Tadao Andóra bízta, eredetileg a japán építészt kérte fel a boulogne-billancourt-i épület megtervezésére is. A többi között Joan Miro-, Jackson Pollock-, Andy Warhol- és Robert Rauschenberg-alkotásokat felvonultató Palazzo Grassi élére pedig Jean-Jacques Aillagont, volt francia kulturális minisztert, a párizsi Pompidou központ egykori igazgatóját kérte fel.

Velencében egyébként a Pinault-gyűjteménynek nem kisebb riválisa van, mint a Penny Guggenheim-gyűjtemény. A szintén a Canal Grande partján álló Venier del Leoni-palota Pinault szemében azonban ugyanazt a küldetést tölti be, mint saját kollekciója. A művészetet szolgálja.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.