A jog és gyakorlata
Igaza van. És erről döntő mértékben a jogalkalmazók tehetnek, akik félreértik, vagy félremagyarázzák a jogszabályokat és az ezekkel kapcsolatos alkotmánybírósági, illetve legfelsőbb bírósági állásfoglalásokat.
Szükségesnek tartom azonban megjegyezni, hogy a 30/1992-es AB-határozat nem az amerikai modellt fogadta el, mert például kimondja, hogy a vallási, etnikai stb. csoportok elleni gyűlöletkeltő véleménynyilvánítást az Alkotmányt, nemzetközi kötelezettségvállalásainkat és történelmi tapasztalatainkat figyelembe véve nem lehet büntetőjogi védelemben részesíteni. Ami a "nyilvánvaló és közvetlen veszélynek" a tengerentúli modellben meglevő feltételét illeti: a határozat kimondja, hogy ennél súlyosabban esik latba az, hogy "az uszítás az alkotmányos értékrendben igen magasan álló alanyi jogokat veszélyeztet". (Emberi méltóság, jó hírnév, diszkrimináció tilalma stb.) Amikor a jogalkalmazók erre a határozatra hivatkoznak, átsiklanak lényeges iránymutatások fölött.
Ami a Szabó Alberttel kapcsolatos LB-állásfoglalást illeti: egy későbbi, 521/1998-as-as számú LB-határozat leszögezi, hogy a vádlott gyűlöletre uszított akkor, amikor egyebek között arra szólította fel az ország vezetőit, hogy a magyarországi zsidókat távolítsa el a közélet vezető funkcióiból. A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy Szabó Albert ezzel elkövette a közösség elleni izgatás bűncselekményét annak ellenére, hogy e kívánság megvalósításának "nyilvánvaló és közvetlen veszélye" a nullával volt egyenlő. Igaz továbbá az, hogy ifj. Hegedűs Lórántot első fokon – összhangban a fennálló törvényekkel – elmarasztalták, másodfokon azonban a Fővárosi Ítélőtábla alapvetően téves hivatkozások alapján felmentette. Legalább ilyen érthetetlen, hogy a vád képviselője – a más ellentmondásokat is tartalmazó ítélet ellen – nem fordult felülvizsgálati kérelemmel a Legfelsőbb Bírósághoz.
E jogalkalmazási gyakorlat "magyarázataként" az illetékesek, így a LB is, állítólagos strasbourgi gyakorlatra hivatkozik, ami azonban nem állja meg a helyét. E bíróság döntéseit az emberi jogok európai egyezményének 10. cikkére alapozza, melynek (2) bekezdése kimondja: a véleménynyilvánítás szabadsága "a törvényben meghatározott olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi sértetlenség, a közbiztonság, a zavargás megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme (…) céljából".
Itt lenne az ideje, hogy a magyar joggyakorlat is ehhez igazodjon.
Kerekes Ottó
Budapest