Hét nap, amely hét évet dönt el
A kis- és középvállalkozásokat, a kistérségeket, az egészségügyet és az oktatást jobban támogató uniós terv mellett tette le a voksát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az MSZP választmányának hét végi ülésén - értesült a Népszabadság. Elvben a kormánynak a mai ülésén kell döntésre jutnia: a következő hét évben, 2007 és 2013 között mire is költünk el mintegy hatezermilliárd forint uniós forrást. A II. nemzeti fejlesztési tervet - ami a szocialisták programjára hajazva az Új Magyarország-terv nevet kapta - június 23-án kell leadni Brüsszelnek (vagyis a jövő hét keddi kormányülésen már késő volna dönteni). A leadott terven változtatni egyébként csaknem lehetetlen.
Most két lehetséges programcsomag fut. Az újabb, a miniszterelnök által is támogatott B változat lassabb, de a gazdaság alsóbb szegmenseiben is érezhető fellendülést hozna. Középpontjában az oktatás, az egészségügy, a környezetvédelem és a foglalkoztatás bővítése áll. A koalíciós partner ellenben az eredeti, A variáció mellett teszi le a voksát: az SZDSZ a közlekedés- és vállalkozásfejlesztésre, illetve az üzleti modernizációra helyezné a fő hangsúlyt. Ez a terv inkább a multinacionális cégeket csábító beruházásokat részesítené előnyben, mondván: a nemzetközi cégek hozta gyors növekedés lassan, de biztosan leszivárog a gazdaság többi szegmensébe is. Így az A változatban több a látványos nagyberuházás, gyorsforgalmiút-építés és olyan vasútfejlesztés, amely az ország fő közlekedési hálózatát gyorssá, a nemzetközi fuvarokat zökkenőmentessé teszi. A B verzió ellenben a helyi kapcsolatokra, a falvak és a városok közötti fejlesztésre koncentrál, hiszen ez az, ami a mindennapi élet minőségét jobbá teszi, és segít a fejlődésben.
Baráth Etele, uniós ügyekért felelős tárca nélküli miniszter a B tervet tartja hatékonyabbnak - bár szerinte a két változat nem zárja ki egymást. Véleménye szerint az egészségügy, az oktatás és a szakképzés támogatásával lehet megteremteni Magyarországon azt a munkaerőbázist, amely elengedhetetlen a gazdaság növekedéséhez. A kis- és középvállalkozások fejlesztésével pedig a munkahelyek számának növekedése ösztönözhető. Fontosnak tartja, hogy a B terv részét képezi a póluskoncepció is: a gazdasági növekedést a nagyobb városokban kialakuló központok dinamizálnák. Ezek országszerte azok a városok lennének, amelyekben az infrastruktúra, a kutatás-fejlesztési bázis, a felsőoktatás, a kis- és középvállalkozási struktúra és a logisztikai rendszer is fejlett - illetve azzá tehető.
Kóka János gazdasági miniszter szerint nem A és B variációkról, hanem konkrét programokról kell tárgyalni és dönteni. A kormány a fenti két alternatíván kívül számtalan más utat is választhat: a lényeg a versenyképes és növekedésorientált gazdaság megvalósítása.
Az általunk megkérdezett szakértők a lassabb, de a gazdaság több pontján megvalósuló fejlődéssel, vagyis a B csomag támogatási rendszerével értenének egyet. Tamás Pál szociológus ugyan ebből a variációból is hiányolja az oktatás átfogó reformját célzó pontokat, mégis szerinte ez teremtené meg inkább a hosszú távú gazdasági növekedés feltételeit. Szerinte az alternatív terv elfogadása esetén az A változatba tartozó fejlesztések többségét a piacra lehetne bízni: azok amúgy is megvalósulnak.
Faragó László, a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központjának főigazgató-helyettese szerint a valódi kérdés az, hogy a kormány hosszú vagy rövid távon várja-e az első eredményeket. Bár ő alapvetően egy harmadik, a gazdasági növekedés és a felzárkóztatást célzó intézkedések optimálisabb arányát megvalósító konstrukciót támogatna, ha dönteni kell, akkor már inkább a B terv megvalósulását látná szívesen.
A 2007-2013-as uniós források felosztása
A terv | A terv | B terv | B terv | Különbség milliárd forintban | |
keretösszeg (mrd Ft) | részesedés (%) | keretösszeg (mrd Ft) | részesedés (%) | ||
Vállalkozók támogatása* | 913 | 14 | 835 | 13 | -77,55 |
Közlekedés | 1911 | 30 | 1297 | 20 | -614,12 |
Oktatás, képzés, szociális ellátások** | 867 | 14 | 1473 | 23 | 605,45 |
Igazgatási rendszer korszerűsítése | 58 | 1 | 79 | 1 | 20,41 |
Környezetvédelem | 1035 | 16 | 1246 | 19 | 211,57 |
Régiók | 1 616 | 25 | 1471 | 23 | -145,76 |
* Gazdasági versenyképesség operatív program
** emberi erőforrások, és humán infrastruktúra fejlesztése