Született üzletasszonyok

Az már nem meglepő, ha egy multinacionális cégnél nő perdül elő a főnöki bőrfotelből. A hölgyek azonban nem elégszenek meg a topmenedzseri állásokkal: a felmérések szerint már minden második amerikai cégéren tulajdonosként is női név szerepel.

Ha a chicagói üzletasszony, Teresa Adams megjelenik valamelyik trafikjában, néhány szelíd szóval percek alatt elsimítja az alkalmazotti konfliktusokat, majd gyorsan ellenőrzi a napi forgalmat. Szokásos körútja végeztével déltájt hazatér, és szabadidőruhába bújva nézi át a beérkező számlákat és rendeléseket. Miközben a neten vizslatja bankszámlájának állását, szinte hallja a kassza csilingelését. Üzlettársa nincs, egyedül vezeti egyre terjeszkedő bolthálózatát, immár kilencedik éve.

Munkája és élete az Egyesült Államokban egyre tipikusabbnak számít. A Business Week magazin internetes kiadása a Los Angeles-i egyetem tanulmányát idézi, amely szerint 2005-ben már minden tizenegyedik amerikai nő nevén futott valamilyen vállalkozás, ráadásul még ennél is többen szeretnének belevágni a nagy üzleti kalandba. A gimnáziumból kikerülő tinédzser lányok mintegy hatvan százaléka ma már nem csak álmodozik, hanem komolyan tervezi azt, hogy tanulmányai végeztével nem alkalmazottként áll munkába, hanem saját cégével csinál karriert.

A dallasi, washingtoni vagy éppen atlantai asszonyokat kormányprogramok és magánalapítványok sora évtizedek óta igyekszik helyzetbe hozni. Vállalkozói akadémiákkal és kedvező hitelkonstrukciókkal ösztönzik őket arra, hogy merjenek belevágni a saját üzlet beindításába. A legújabb felmérések szerint fergeteges sikerrel, hiszen 2003-ban már a vállalkozások több mint negyedét jegyezték be nők, 2005-ben pedig már minden második kis cégnél minimum 51 százalékban hölgyek a tulajdonosok.

A tanulmány szerint a legtöbben nem is a busás nyereség reményében, hanem kényszerből, munkanélkülivé válva kezdtek bizniszük beindításába. Mások a családjuk érdekeire tekintettel váltak saját főnökükké, hiszen így kényelmesebben, rugalmas munkaidőben dolgozhatnak a munkamániás amerikai vállalatok kínálta hosszú munkaórák helyett.

Annak ellenére, hogy a maga ura, a legtöbb nő, még nem tud teljesen elszabadulni a tűzhely mellől. A kaliforniai elemzés szerint ennek tudható be, hogy kis birodalmukat legszívesebben saját nappalijukból irányítják. A napi döntéshozatal mellett arra is kell jusson energiájuk, hogy gyerekeiket, idős családtagjaikat is szemmel tartsák és nem mellesleg otthonuk se változzon Augiász istállójává.

A felmérés szerint a hölgyek egymaguk nem szívesen fognak üzletelésbe, segítőtársuknak barátnőiket vagy családtagjaikat választják. A hasonló lépéseket tervezgető üzletemberek egyáltalán nem ragaszkodnak ahhoz, hogy feleségüket is bevonják a bizniszbe, szívesebben választanak partnert a rokoni körön kívülről. A női vállalkozásokra jellemző, hogy általában nincs vagy csak minimális számú alkalmazott dolgozik, sőt a nők hajlamosak arra, hogy csökkentsék, azaz szerintük "problémamentesítsék" a túl nagyra duzzadt apparátust.

Míg a férfiak merészebbek, fiatalabban vágnak az üzletelésbe, a tipikus amerikai üzletasszonyban csak negyvenes évei körül érik meg a nagy elhatározás. Visszahúzó erő, hogy bár a tradicionális alkalmazotti lét nem kecsegtet túl nagy nyereséggel, de nem is okoz álmatlan éjszakákat a bukás fenyegető réme. A női vállalkozások közül is sok elbukik, de - elsősorban a nők remek kapcsolatteremtési és barátkozási képességeinek köszönhetően - rengetegen válnak sikeressé. A világhálót könnyedén és bravúrosan kezelő lányok, asszonyok főleg szolgáltatásokat kínálnak - legnépszerűbb a netes csomagküldő cég, videotéka vagy ajándékbolt üzemeltetése. Míg a hölgyek korábban nem rendelkeztek elegendő vállalkozási tapasztalattal és a megfelelő tanulmányok hiányában vonakodva léptek a saját biznisz beindításába, menetközben sokan beletanultak a főnökösdibe.

A gyengébbnek már semmiképpen sem nevezhető nem képviselőinek olykor még saját családjukon belül is meg kell küzdeniük az előítéletekkel, de ennél bosszantóbb, hogy a kliensek és az új üzletfelek még a remekül menő vállalkozásoknál is gyakran nézik a főnökasszonyt csak a tulaj nejének vagy lányának. Akik azonban a női vállalkozásokat inkább csak játszadozásnak tekintik, alaposan meglepődnek, amikor néhány év után a befutott cégen - esetleg több száz alkalmazottal - millió dolláros összegekért ad túl a tulajdonosnő.

Hetven év kell az egyenlőséghez

Még mintegy hetven év szükséges ahhoz, hogy egyforma számban foglaljanak helyet nők és férfiak az ötszáz legnagyobb amerikai vállalat igazgatótanácsában, ha a jelenlegi ütemben folytatódik a gyengébb nem térnyerése - derül ki a Catalyst, a nők munkahelyi lehetőségeinek vizsgálatára szakosodott kutató- és tanácsadó csoport legfrissebb jelentéséből.

A Catalyst adatai szerint a nők aránya e testületekben az 1995-ös 9,6 százalékról 2003-ra 13,6 százalékra, 2005-re pedig 14,7 százalékra emelkedett; a Fortune magazin által rangsorolt ötszáz cég legfelső vezetőinek 5629 tagjából 827 volt nő. A javulás üteme tehát évente fél százalékpont. Ilyen ütemben 70 esztendő kellene az egyenlő arányok eléréséhez - állítja Ilene Lang, a Catalyst elnöke.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy a testületekben gyakran egyedül vannak a női vezetők, a legjobb esetben két nőt találni az igazgatótanácsokban. Az is igaz ugyanakkor, hogy míg 1995-ben 96 cégben egyáltalán nem volt női vezető, ez a szám 53-ra csökkent. Azoknak a társaságoknak a száma pedig, ahol a vezetésben a nők aránya 25 százalék feletti, a szám az 1995-ös tizenegyről 64-re emelkedett. (MTI)

Anne Mulcahy a Xerox vezérigazgatója javítja a statisztikát. A Time magazin beválogatta a legbefolyásosabb emberek 100-as toplistájába
Anne Mulcahy a Xerox vezérigazgatója javítja a statisztikát. A Time magazin beválogatta a legbefolyásosabb emberek 100-as toplistájába
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.