Született üzletasszonyok
Ha a chicagói üzletasszony, Teresa Adams megjelenik valamelyik trafikjában, néhány szelíd szóval percek alatt elsimítja az alkalmazotti konfliktusokat, majd gyorsan ellenőrzi a napi forgalmat. Szokásos körútja végeztével déltájt hazatér, és szabadidőruhába bújva nézi át a beérkező számlákat és rendeléseket. Miközben a neten vizslatja bankszámlájának állását, szinte hallja a kassza csilingelését. Üzlettársa nincs, egyedül vezeti egyre terjeszkedő bolthálózatát, immár kilencedik éve.
Munkája és élete az Egyesült Államokban egyre tipikusabbnak számít. A Business Week magazin internetes kiadása a Los Angeles-i egyetem tanulmányát idézi, amely szerint 2005-ben már minden tizenegyedik amerikai nő nevén futott valamilyen vállalkozás, ráadásul még ennél is többen szeretnének belevágni a nagy üzleti kalandba. A gimnáziumból kikerülő tinédzser lányok mintegy hatvan százaléka ma már nem csak álmodozik, hanem komolyan tervezi azt, hogy tanulmányai végeztével nem alkalmazottként áll munkába, hanem saját cégével csinál karriert.
A dallasi, washingtoni vagy éppen atlantai asszonyokat kormányprogramok és magánalapítványok sora évtizedek óta igyekszik helyzetbe hozni. Vállalkozói akadémiákkal és kedvező hitelkonstrukciókkal ösztönzik őket arra, hogy merjenek belevágni a saját üzlet beindításába. A legújabb felmérések szerint fergeteges sikerrel, hiszen 2003-ban már a vállalkozások több mint negyedét jegyezték be nők, 2005-ben pedig már minden második kis cégnél minimum 51 százalékban hölgyek a tulajdonosok.
A tanulmány szerint a legtöbben nem is a busás nyereség reményében, hanem kényszerből, munkanélkülivé válva kezdtek bizniszük beindításába. Mások a családjuk érdekeire tekintettel váltak saját főnökükké, hiszen így kényelmesebben, rugalmas munkaidőben dolgozhatnak a munkamániás amerikai vállalatok kínálta hosszú munkaórák helyett.
Annak ellenére, hogy a maga ura, a legtöbb nő, még nem tud teljesen elszabadulni a tűzhely mellől. A kaliforniai elemzés szerint ennek tudható be, hogy kis birodalmukat legszívesebben saját nappalijukból irányítják. A napi döntéshozatal mellett arra is kell jusson energiájuk, hogy gyerekeiket, idős családtagjaikat is szemmel tartsák és nem mellesleg otthonuk se változzon Augiász istállójává.
A felmérés szerint a hölgyek egymaguk nem szívesen fognak üzletelésbe, segítőtársuknak barátnőiket vagy családtagjaikat választják. A hasonló lépéseket tervezgető üzletemberek egyáltalán nem ragaszkodnak ahhoz, hogy feleségüket is bevonják a bizniszbe, szívesebben választanak partnert a rokoni körön kívülről. A női vállalkozásokra jellemző, hogy általában nincs vagy csak minimális számú alkalmazott dolgozik, sőt a nők hajlamosak arra, hogy csökkentsék, azaz szerintük "problémamentesítsék" a túl nagyra duzzadt apparátust.
Míg a férfiak merészebbek, fiatalabban vágnak az üzletelésbe, a tipikus amerikai üzletasszonyban csak negyvenes évei körül érik meg a nagy elhatározás. Visszahúzó erő, hogy bár a tradicionális alkalmazotti lét nem kecsegtet túl nagy nyereséggel, de nem is okoz álmatlan éjszakákat a bukás fenyegető réme. A női vállalkozások közül is sok elbukik, de - elsősorban a nők remek kapcsolatteremtési és barátkozási képességeinek köszönhetően - rengetegen válnak sikeressé. A világhálót könnyedén és bravúrosan kezelő lányok, asszonyok főleg szolgáltatásokat kínálnak - legnépszerűbb a netes csomagküldő cég, videotéka vagy ajándékbolt üzemeltetése. Míg a hölgyek korábban nem rendelkeztek elegendő vállalkozási tapasztalattal és a megfelelő tanulmányok hiányában vonakodva léptek a saját biznisz beindításába, menetközben sokan beletanultak a főnökösdibe.
A gyengébbnek már semmiképpen sem nevezhető nem képviselőinek olykor még saját családjukon belül is meg kell küzdeniük az előítéletekkel, de ennél bosszantóbb, hogy a kliensek és az új üzletfelek még a remekül menő vállalkozásoknál is gyakran nézik a főnökasszonyt csak a tulaj nejének vagy lányának. Akik azonban a női vállalkozásokat inkább csak játszadozásnak tekintik, alaposan meglepődnek, amikor néhány év után a befutott cégen - esetleg több száz alkalmazottal - millió dolláros összegekért ad túl a tulajdonosnő.