...London már derűsebb

Jó költségvetési hírnek nevezték londoni elemzők a magyar kormány által bejelentett új autópálya-konstrukciót. A Barclays Capital rámutat arra is: helyi piaci szempontból nagy jelentőségű hír, hogy a Mol olajtársaság gyakorolja vételi opciós jogát az ÁPV Rt.-nél lévő 10 százaléknyi törzsrészvényére 240 milliárd forintos teljes lehívási áron.

Ez a bevétel ugyan önmagában nem csökkenti a költségvetési deficitet, mégis tetemes finanszírozási forrást nyújt, ami enyhítheti a helyi piacra nehezedő nyomást. A cég szerint a kedden bejelentett új autópálya-finanszírozási program nyomán a GDP 1-1,5 százalékának megfelelő kiadást lehet kivenni az ESA-95 szabvánnyal számolt deficitből. A ház hozzáteszi azonban, hogy Veres János pénzügyminiszternek további jelentős kiadási lefaragásokkal kell előállnia az ismét megerősített 2010-es eurócsatlakozási céldátum tarthatósága végett.

A Dresdner Bank szerint a jó hír az, hogy az Eurostat jó eséllyel hozzá fog járulni a most bejelentett új autópálya-finanszírozási módszerhez. A Goldman Sachs viszont úgy látja, kétséges, hogy a kisebbségi magánszektorbeli tulajdoni hányad elégséges lesz-e az Eurostat meggyőzéséhez arról, hogy a kockázat is a magánszektort terheli.

A Dresdner szerdai elemzése szerint a rossz hír viszont az, hogy a legújabb kormányzati javaslatok ismét túlzott módon összpontosítanak elszámolási jellegű ügyekre, alapos szerkezeti reformok helyett. A cég szerint a csökkenő rövid távú finanszírozási igény és a vártnál kisebb áprilisi hiány ugyanakkor adhat valamelyes azonnali árfolyam-támogatást a magyar papíroknak.

Londoni tudósítónk beszámolója szerint szerdai jelentésükben a Dresdner Bank elemzői úgy vélik, "jók az esélyek arra, hogy az intézkedés egy régóta esedékes pénzügyi konszolidáció kezdetét jelzi, de további strukturális reformok nélkül ez is csak illúziónak bizonyulhat". Az analisták szerint "rossz hír" viszont, hogy a legfrissebb kormányzati javaslatok megint csak az elszámolási kérdésekre, és nem a komoly strukturális reformra koncentrálnak. Miután a megoldás csak a jövő autópálya-költségeire vonatkozik, abszolút értelemben nem csökkenne a hiány, legfeljebb sikerülne megakadályozni, hogy a következő hónapok további romlást mutassanak. Az ebben az évben autópályákra kiadott 84 milliárd forintot már nem lehet eltávolítani a mérlegből, azaz hozzá fog járulni a 2006-os deficithez. A DKW abban sem hisz, hogy a Kóka János által felvázolt hat hónapon belül megvalósítható a tőzsdei bevezetés, tapasztalatok szerint ehhez közel egy évre van szükség. A koncepció mindenképpen előnyös a kormány rövid távú finanszírozási igényei szempontjából, és átmeneti fellélegzést tesz lehetővé.

A Dresdner jelentése figyelmeztetés a kormány felé, hogy "még nincs egyenesben". Számításai szerint még az autópálya-költségek levonásával is marad 6 százalékos hiány, ami lényegesen meghaladja a kormány által tervezett 4,7 százalékot. A becslés ráadásul nem veszi figyelembe a nyugdíjakkal kapcsolatos költségekre képzett províziót, ami a GDP arányában kb. 1,3 százalékos többletkiadást jelent.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.