Londoni elemzők szerint végre jó hírek jönnek Budapestről

A piacot valószínűleg felfelé mozdító "jó költségvetési hírnek"nevezték londoni feltörekvő piaci elemzők a magyar kormány általbejelentett új autópálya-konstrukciót - amelyet többségük, bár nemmindegyikük szerint jó eséllyel az Eurostat is elfogad -, és a vártnálalacsonyabb áprilisi hiányt, ugyanakkor hangsúlyozták az átfogószerkezeti kiigazítási program változatlan szükségességét és az ideihiánycél túllépésének valószínűségét.

A Barclays Capital befektetési csoport napi feltörekvő piaci helyzetjelentéseinek szerdai kiadása szerint előző nap több érdekes fejlemény is történt a magyar költségvetésben. Egyértelműen pozitív, bár kis hír a várakozásnál jobb április költségvetési teljesítmény, miután a központi kormányzat túlteljesített a bevételi, és alulteljesített a kiadási oldalon.

"Egyértelműen pozitív és helyi piaci szempontból nagyobb jelentőségű hír", hogy a Mol olajtársaság gyakorolja vételi opciós jogát az ÁPV Rt.-nél lévő 10 százaléknyi törzsrészvényére 240 milliárd forintos teljes lehívási áron. Ez a bevétel ugyan önmagában nem csökkenti a költségvetési deficitet, mégis "szép darab" finanszírozási forrást jelent, ami enyhítheti a helyi piacra nehezedő nyomást, áll a londoni befektetési bank szerdai elemzésében.

A Barclays Capital szerint azonban a legérdekesebb hír a Kóka János gazdasági miniszter által bejelentett új autópálya-finanszírozási program, amelynek keretében fél éven belül tőzsdére viszik az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 20-40 százalékos részvénycsomagját.

Bár nem valószínű, hogy a kibocsátásból a kormány sok pénzt látna, a program mégis erőteljes kezdeményezés az autópálya-építéssel kapcsolatos kiadások költségvetésen kívül tartására. Bár az EU részéről egyelőre nem született állásfoglalás arról, hogy az unió ezt a programot elfogadja-e, áll a Barclays Capital elemzésében.

A ház az általa felsoroltakat érdekes fejleményeknek nevezi, hozzáteszi azonban, hogy Veres János pénzügyminiszternek továbbra is ennél sokkal jelentősebb kiadási lefaragásokkal kell előállnia az ismét megerősített 2010-es eurócsatlakozási céldátum tarthatósága végett. Ez azonban nem csökkenti a keddi sikereket, írták szerdán a Barclays Capital londoni elemzői.

A Dresdner Bank londoni befektetési részlege szerint az EU statisztikai hivatala "komoly eséllyel" hozzá fog járulni a most bejelentett új autópálya-finanszírozási módszerhez. Ha ezt a módszert elfogadják, az a DrKW számítása szerint a GDP-érték 1,1 százalékának megfelelő összeggel csökkentheti az idei teljes hiányt.

A Goldman Sachs londoni irodájának szerdai kommentárja szerint ugyanakkor az új elszámolási javaslat uniós megítélésében annak lesz kulcsszerepe, hogy a finanszírozás, a beruházás és a működési kockázatok mekkora hányada kerül át a magánszektorhoz. A ház szerint kétséges, hogy kisebbségi magánszektorbeli tulajdoni hányad elégséges lesz-e az Eurostat meggyőzéséhez arról, hogy a kockázat is a magánszektort terheli.

A Goldman szerint az EU-döntés körüli bizonytalanság akár az év kései szakaszáig is elhúzódhat.

A Dresdner szerdai elemzése szerint a rossz hír az, hogy a legújabb kormányzati javaslatok ismét túlzott módon összpontosítanak elszámolási jellegű ügyekre, alapos szerkezeti reformok helyett. Az autópálya-finanszírozási megoldás emellett csak a jövőbeni beruházási költségekre vonatkozna, vagyis abszolút értelemben nem javítaná a költségvetési hiányt, csak a potenciálisan még rosszabb költségvetési eredményeknek venné elejét a következő hónapokban.

A pozitív hatást fogja erősíteni a Mol bejelentése a 10 százaléknyi részvényre vonatkozó vásárlási opció érvényesítéséről, amely májusban 240 milliárd forint privatizációs bevételhez juttatja a kormányt az eredetileg várt 150 milliárd helyett, áll a DrKW elemzésében.

A cég szerint a csökkenő rövid távú finanszírozási igény és a vártnál kisebb áprilisi hiány adhat valamelyes azonnali árfolyam-támogatást a magyar papíroknak.

Az elemzés szerint azonban az autópálya-költségek csak az egyik elemét jelentik az alapvető költségvetési problémáknak, és alapos szerkezeti átalakítások nélkül a kormány gyakorlatilag biztosan nem lesz képes teljesíteni a 2010-es eurócsatlakozási céldátumot. A londoni Dresdner-elemzők megjegyzik: az általuk erre az évre érvényben tartott, 7,2 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányjóslat tartalmazza az autópálya-költségeket, de még ha ezeket ki is veszik a számításból, a deficit akkor is meg fogja haladni a 6 százalékot december végére, vagyis jelentősen túl fogja lépni a 4,7 százalékos hivatalos célt.

(forrás: MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.