Nem erre pályáztunk - Az Operaház fő-zeneigazgatója is tiltakozik
Weimarban kapta meg Kesselyák Gergely fő-zeneigazgató Hegyi Árpád Jutocsa főigazgató racionalizálási elképzelését, amely szerint a tervezett 317 előadás helyett 265-öt tartanak a következő szezonban. Ez - mint levelében a főigazgatónak írta: elfogadhatatlan. Hozzátette, a pályázatukban leírt sarokszámokhoz és megoldási elképzelésekhez kell ragaszkodniuk. A takarékoskodást más területeken - próbaszínpad és a blokkrendszerű műsortervben, a kollektív szerződés észszerűsítésében, az évek óta nem foglalkoztatott munkatársak elbocsátásában - látja. Kesselyák szerint a fenntartónak segítenie kell a modernizáció gyorsításában, és míg elsősorban a bürokratikus ügymenet miatt ez késlekedik, addig finanszíroznia kell a drágább működést. A fő-zeneigazgató lapunknak elmondta: elutazása előtt még maximum húsz előadás elmaradásáról volt szó. Kesselyák nem követi Kovács János első karmester példáját, aki a tervezett létszámleépítés, előadásszám-megvonás és esetleges fizetéscsökkentés ellen úgy tiltakozott, hogy lemondott posztjáról. (Kovács felmondó levelére a főigazgató még nem reagált.) Nem csatlakozik Keveházi Gábor balettigazgatóhoz sem abban, hogy lemondásra szólítsa fel Hegyit, nem ebben látja a megoldást.
Keveházi - aki szerint a főigazgató az ő kirúgását tervezi - elmondta, októberben többen jelezték a politikusoknak: hibás döntés volt Hegyi kinevezése. Ekkor azt a választ kapták, hogy várják meg a választások kimenetelét. A balettigazgató szerint a választásokig a főigazgatónak nem is volt művészetellenes döntése. De ez a mostani, amely szerint például a balettegyüttesnek két bemutatója maradna el, és 95 előadásukból 25-öt elvesznek, ellehetetleníti a színházat. Keveházit mára megbeszélésre hívta Bozóki András miniszter, és a főigazgatóval is holnap tárgyal. Bozóki az egyeztetésekig nem nyilatkozik.
Hegyi Árpád Jutocsa elküldte szerkesztőségünkbe Kesselyáknak szánt válaszlevelét. A ház modernizációját a gazdasági egyensúly megteremtésében érzi, ennek eszköze az, ha átmenetileg kevesebbet játszanak: kevesebb előadás kevesebb kiadást jelent. Hozzátette: a fő-zeneigazgatóval együtt állapodtak meg abban, hogy bár a pályázatukban több előadást terveztek, az örökölt gazdasági nehézségek miatt a bevételhatékonyságra kell összpontosítaniuk. Abszurdumnak tartja, hogy a veszteséges működés finanszírozását a fenntartótól követeljék. Kijelentette: "a fő-zeneigazgató úr sajnos nem látja át, vagy nem akarja átlátni a helyzetet. Jelenlegi magatartásával akaratlanul, de az Operaház ellehetetlenítése mellett foglal állást".