Garantált trehányság

Pókhálószerű repedés a frissen felújított utakon, leomló támfalak, hídról lepergő festék, süllyedő csatornafedél - néhány példa a trehányságra a budapesti útfelújításoknál. Garanciális javítás van, felelős nincs.

A Balatoni út vasúti sínek felett vezető felüljárójának tavaly november végére el kellett volna készülnie. Már legyártották az új szerkezet elemeit, az utólag elvégzett statikai vizsgálatok azonban azt mutatták: a Magyarországon eddig még nem alkalmazott technológia nem fogja bírni a terhelést. A terveket át kellett dolgozni, a határidőt pedig többször is módosítani - legutóbb május közepére. Ez már tarthatónak tűnik: a szerkezet próbaterhelését tegnap végezték, ma kezdődik a műszaki átadás, a hidat pedig ettől számított egy héten belül adhatják át a forgalomnak. A félmilliárd forintos beruházásnál a késés több mint százmillió forintos többletköltséget okozott, felelős nincs.

A körülmények szerencsétlen összjátékának tartja a felüljáró ügyét Vajda Pál. Az utakért és hidakért is felelős szocialista főpolgármester-helyettes szerint a költségtúllépés a fővárosi adófizetőknek - Vajda ígérete szerint - egyetlen fillérjébe sem fog kerülni. A kivitelező és a tervező majd elvitatkozik, a főváros a szerződéses kereteken belül fog maradni - fogalmazott Vajda. Emlékeztetett arra, hogy a tavalyi - több mint 800 ezer négyzetmétert érintő - út- és hídfelújítási munkák közül csak a Balatoni útnál volt nagyobb gond. A 2005-ben rendbe hozott utak átvételénél is voltak egyes esetekben - így a Városmajor utcánál, a Diósárok utcánál és a Baross utcánál - minőségi kifogásai a városházának. E hibákat garanciálisan kijavították, és mindössze néhány száz felújított négyzetmétert érintettek.

A trehány munka egyik iskolapéldája a Flórián téri felüljáró, amelynek Pest felé vezető ágát három évvel ezelőtt hozták rendbe. A felüljáró elemeinek illesztéseinél - az úgynevezett dilatációknál - azonban éppen akkor aszfaltoztak, amikor hideg is volt, és esett is. Az aszfalt egy-egy kiadósabb eső után tömbökben pereg ki az illesztések felett. - Garanciálisan addig fogják csinálni, amíg jó nem lesz - mondta ezzel kapcsolatban Vajda.

A felújított utakra a kivitelezők hároméves garanciát vállalnak, és saját zsebből fizetik az utólagos javításokat. Ezenkívül ötéves jótállás és tízéves szavatosság is vonatkozik a rendbe tett utcákra, hidakra. A főpolgármester-helyettes szerint, ha hibát vesznek észre, a fővárosnak elsősorban az az érdeke, hogy azt minél előbb kijavítsák, "arról pedig, hogy ki volt a felelős, ráérünk elvitatkozni". Vajda úgy véli, a főváros érdekeit védik a szerződésekbe beépített garanciák; ha a kivitelező nem készül el határidőre, a városháza kötbért érvényesít.

Arra még nem volt példa, hogy szavatossági pert indítson a főváros, mert eddig mindig sikerült egyezségre jutni, "pedig az egyik felüljáró támfalomlása miatt a kivitelezőnek már a negyedik jogutódját kellett felkutatni". A Lágymányosi híd festésének hibái miatt a városháza kilátásba helyezte, hogy megindítja az első szavatossági pert, de Vajda bízik abban, hogy bírósági eljárás nélkül is meg tudnak egyezni.

A városháza ügyet sem vet a minőségi munkavégzésre - állítja Szálka Miklós, a Fidesz szakpolitikusa. Lapunk érdeklődésére a Diósárok utcát említette, ahol a tavalyi felújítást követően két helyen pókhálószerű repedés jelent meg, amit a Főkefe "kikátyúzott". Szálka szerint a hiba azt mutatta, hogy az út alapját is újra kellett volna építeni, nemcsak a felső rétegeket, a frissen rendbe hozott felületen pedig bűn volt kátyúzni.

A fővárosi útfelújítások tervezésénél nem végeznek úgynevezett lehajlásmérést. Pedig ebből kiderülne, milyen állapotban van az út alapszerkezete. - Jelenleg hasra ütéssel döntik el, hozzányúlnak-e az alaphoz - mondta Szálka. Ez azért baj, mert erre a hibára a kivitelező nem vállal garanciát. Pedig ha nem megfelelő alapra kerül a burkolat, nem bírja sokáig. Főként, ha nem megfelelő körülmények között épül. Az ellenzéki politikus szerint ennek jó példája az Árpád híd Népfürdő utcai lehajtójának átépítése. A két új irodaház miatt átalakított csomópontban télen, majd a tavaszi esőben aszfaltoztak, ami Szálka szerint aligha lesz tartós. Az útfelújítások előkészítését teljes mértékben újra kellene gondolni és szervezni. Így meg lehetne oldani, hogy a csatornafedlapok is az út szintjében legyenek. Erre már régóta megvan a megfelelő technológia, csak éppen a főváros nem használja - tette hozzá.

Néhány nap múlva járható lesz a Balatoni úti felüljáró - féléves késéssel, százmilliós többletköltséggel
Néhány nap múlva járható lesz a Balatoni úti felüljáró - féléves késéssel, százmilliós többletköltséggel
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.