Sztrádatrükk: hétfőn új bemutató

Nem igaz, amit az újságok írnak az autópálya-építés államháztartási kihatásaival kapcsolatban - mondta lapunk kérdésére pénteken Veres János pénzügyminiszter, megkerülve a választ arra, hogy módosítani kell-e a sztrádák miatt a tavalyi után az idei hiánycélt is.

(A Népszabadság szerdán arról írt: a kormány letett arról, hogy kötvényeket bocsásson ki a sztrádaépítéssel összefüggésben.) De Veres így pontosított: "ha viszont azt kérdezi, igaz-e, hogy kötvényt bocsátunk ki, azt nem tudom megmondani, mert még folynak a tárgyalások az érintett szervezetekkel. Nemcsak az említett két lehetőség létezik." A pénzügyminiszter azt is elmondta, hétfőre várható a döntés bejelentése; az autópálya-építések költségének elszámolása pedig "úgy fog történni, ahogy kell", azaz az Eurostat-követelményeknek megfelelően.

Mint lapunk megírta, a költségelszámolások tétje - miként a tavalyi költségvetési hiány esetében is - a deficitcél esetleges újbóli módosítása felfelé, azaz végső soron az euró 2010-es bevezetéséhez szükséges konvergenciaprogram tarthatósága. Ha a sztrádák finanszírozásának újabb 330 milliárd forintos költségét a büdzsén belül kellene tartani, akkor 1,1-1,2 százalékponttal a GDP 6,1-6,2 százalékára emelkedne az idei hiányterv. Az Eurostat, az EU statisztikai hivatala tavalyi útmutatása szerint a már megépült autópályák költsége hiánynövelő tényező. Kérdés, hogy a most épülő sztrádák ára kivezethető-e a büdzséből.

A magyar államháztartási helyzet nem szerepelt az Ecofin, a pénzügyminiszteri tanács mostani napirendjén, de kérdésre Veres János azt mondta: a magyar választások utáni első fórumon informálisan ez is szóba került. Megerősítette: tartani lehet a kitűzött célt a konvergenciaprogramban, amelynek az átdolgozási határideje Brüsszelben szeptember elseje.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.