Oltári biznisz
A boldogító igen elhangzik, vaku villan, mindenki szipog - és valaki a háttérben megkönynyebbülten felsóhajt. Mesterségének címere: esküvőszervező. Ha nem is kizárólag Amerikából jött, de a hazai közvélemény jobbára Jennifer Lopez a napokban a televízióban is sugárzott filmjéből ismeri. A tengerentúlon a szülinaptól, keresztelőtől, esküvőn át egészen a temetésig szinte mindenre profi eseményszervezőt kérnek fel. Itthon a legutóbbi időkig fehér foltnak számított az esküvővállalás a hazai rendezvényszervezés palettáján. Egyrészt a jól fizető céges rendezvényekre vadászó irodák nem erőltették a maguk között "macerásnak" tartott esküvőszervezést, másrészt a házasulók sem keresték a közvélekedés szerint a szupergazdagoknak való szolgáltatást. A vélekedést az is erősíthette, hogy jó öt évvel ezelőtt, az akkor induló első esküvőszervező cégek többsége is jellemzően nagy befektetéssel induló exkluzív iroda volt - köztük az is, amelyikben Rátkai Tímea alkalmazottként is kezdett - és megrendelések híján gyorsan le is húzták a rolót. A hirtelen munkanélkülivé lett Tímea ezután kicsiben saját vállalkozásba fogott: elindította az egyik első hazai internetes esküvőportált, a menynyegzo.hu-t és mellékesen elvállalt egy-két esküvőszervezői felkérést. A bebukott cégeknek sovány vigasz, a pályán maradt kicsiknek viszont váratlan fordulat volt, hogy ha némi fáziskéséssel is, de beindult a szakma önmarketingje. Legalábbis a szervezők szerint az utóbbi két-három évben hirtelen komoly kereslet támadt a szolgáltatásaik iránt.
- Majd megbolondultunk - emlékszik vissza Rátkai Tímea, aki a múlt szezonban már 40-50 esküvőt bonyolított le. Tímea ekkor gondolt arra, hogy kibővíti a vállalkozását, országos lefedettséggel, illetve néhány új alkalmazottal. Az Ecopoly tévéműsor tegnapi adásában végül nyolcmillió forintot kapott a bővítésre, irodabérlésre, továbbá elvállalták a marketingtevékenységét is. Varga Rózsa, a Bonjour rendezvényszervező iroda ügyvezető igazgatója és a 2002-ben létrejött Magyar Esküvőszervezők Szövetségének a tagja úgy látja: fő profilként esküvőszervezéssel jelenleg húsz cég foglalkozik itthon. Esetenként a nagyobb rendezvényszervező irodák is elfogadnak ilyen megrendelést, azonban ezek jellemzően több száz fős események. A "profi" esküvőszervezők jellemzően néhány fős kis cégek, mert maga a szakma is jóval specializáltabb.
Ha az esküvőszervezők nem is laptoppal és head settel rohangálnak, mint a Jennifer Lopez a filmben. Bakizni egy céges rendezvényen sem éppen ildomos, de azt még ki lehet magyarázni, ha lemarad a kaszinótojás vagy svédgomba. Más a helyzet, ha ugyanez egy esküvőnél a pappal történik meg - ahogy néhány éve Rátkai Tímeával is megesett, akinek az internetes gyakorlatát kamatoztatva sikerült a református.lap.hu weboldalról megszerezni egy közeli városban élő lelkipásztor címét, és telefonon meggyőzni arról, hogy lóhalálában vállalja el az esküvőt. Mivel a pap pontosan érkezett, a násznép nem is vett észre semmit, legfeljebb csak azt, hogy a szervezők szeme kicsit karikásabb.
Bár a kereslet folyamatosan nő, Varga Rózsa úgy véli, hogy kizárólag esküvőszervezéssel még nem biztos, hogy egy vállalkozás meg tud állni a lábán, ahhoz érdemes társítani egyéb rendezvénytípusokat is, mint születésnap vagy keresztelő. Ez azért sem jelent problémát, mivel ezek megszervezés jellegét tekintve nem sokban térnek el az esküvőtől. A tengerentúlon elterjed temetésszervezésre itthon még alig-alig van példa, Varga Rózsa egy-két ilyen megbízásról hallott, de úgy véli: a jövőben egyre többen bízzák majd ezt is profikra. Ami az esküvői árakat illeti: egy százfős lagzira kalkulálva a padló legalább 800 ezer forint, de néhány extrával (jó hely, nívós zenekar) felkúszik kétmillióra is. A felső határ Lagzi Lajcsistul, Hiltonostul, a csillagos ég. Akinek pedig tetszett a szolgáltatás, az igénybe veheti újra - legalábbis Varga Rózsa ismer olyan céget, amelyik egy hölgynek már kétszer is szervezett esküvőt.