Indulhat a verseny az M7-esért
Másodszorra is sikertelenül támadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD) az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közti 36 kilométerének megépítésére kiírt közbeszerzési eljárást a Vegyépszer és a Betonút Zrt. Az útépítő páros februárban az autópálya-építéshez szükséges aszfaltkeverő telepek elhelyezését előíró szabályokat kifogásolta. Az akkor kudarccal zárult kísérlet után a két cég második nekifutásra új panaszokkal próbálkozott. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elmarasztalását kérő jogorvoslati kérelmüket azonban a közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület ismét elutasította.
A KD döntését a bennfentesek előre borítékolták, az érintettek azonban csak tegnap - akkor is telefaxon - kapták meg az ítéletet. Mindez nem sokat változtat azon, hogy a Vegyépszer-Betonút páros kifogásai közül csupán egy állta ki a megmérettetést: az NA kénytelen lesz új ajánlattételi időpontot adni a beruházásért versenybe szállóknak. Ami szerény vigasz a panaszosok többi kifogásának elutasításáért.
Álláspontjuk szerint a KD döntése azt eredményezi, hogy az NA kénytelen lesz összehasonlíthatatlan ajánlatok közül kiválasztani az M7-es utolsó, hiányzó szakaszának kivitelezőjét. Az állami autópálya-társaság ugyanis nemcsak az új sztrádaszakasz építését, hanem megtervezését is a pályázóktól várja. A hazánkban még szokatlan eljárás a félelmek szerint azzal jár majd, hogy az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közti 36 kilométerét a tender tárgyalásos szakaszára meghívottak mindegyike másképp képzeli majd el. Azaz az ajánlatokban más-más autópályák szerepelnek majd.
Eközben az M7-est a főváros és az országhatár között - a tervek szerint - 2007 végére teljessé tevő új pályaszakasz tenderének értékelésében a bírálati szempontok között nem szerepel a műszaki összehasonlítás. A beruházás kivitelezőjét kizárólag az árajánlatok alapján választják majd ki. Holott az egyes elképzelések közti különbségeket önmagában is garantálja, hogy az érvényes műszaki előírások szerint többféle megoldásnak van létjogosultsága. A lehetséges tervváltozatok számát pedig tovább növelheti, hogy az autópályák építésének olcsóbbá tételére Kóka János, a gazdasági tárca vezetője is megfogalmazta a maga elvárásait. Így az, hogy az M7-es valójában milyen is lehet, az útépítő cégek számára feltehetően éppen úgy többesélyes, mint az NA Zrt. számára.
Az állami autópálya-beruházásokért felelős társaság álláspontja szerint a részletes kiviteli terveket a pályázatok értékelésekor nem is kell ismerni. A közbeszerzési eljárás tárgyalásos szakaszában ugyanis a már előre meghatározott követelményeknek megfelelni nem tudó elképzelések biztosan a partvonalon kívülre kerülnek majd. A műszakilag eleve elhibázott, a közlekedők biztonságát veszélyeztető, az előzetes elképzelésektől nagymértékben eltérő tervekkel, árajánlatától függetlenül, egyetlen pályázó sem nyerheti el a több tízmilliárd forint összértékű beruházás megvalósításának jogát. Az viszont az NA szakértői szerint aligha kifogásolható, ha a győztes pályázó egy műszaki és közlekedésbiztonsági szempontból egyaránt kedvező, ám takarékosan megépíthető autópálya tervével nyer majd.