Békásmegyeri nem az M0-ásra

Ahogy közeledik az M0-ás észak-budai szakaszának építése, úgy éled fel a tiltakozás a tervezett nyomvonal ellen. Jó megoldás szokás szerint nincs: bármerre vezetik a nyomvonalat, valahol biztosan tiltakoznak ellene.

Tiltakozik az M0-ás körgyűrű észak-budai szakaszának megépítése ellen az SOS Békásmegyerért Egyesület. Richvalski Tibor, a civil szervezet vezetője szerint a 10-es és a 11-es út közötti autópálya-szakasz okozta forgalmi és zajterhelés csaknem ötvenezer békásmegyeri lakos életét keserítené meg. Az egyesület kifogásolja, hogy a Nemzeti Autópálya Zrt. a régi, még az 1970-es években elhatározott nyomvonal megvalósítását erőlteti. Az elnök szerint az észak-budai szakasz előkészítése a lakosságot megtévesztve, vagyis jogsértően történt. A 10-es és 11-es út közötti szakasz előzetes tervei ugyanis hemzsegnek a csúsztatásoktól és a valótlanságoktól - állította lapunknak Richvalski.

A majdani körgyűrű a Békásmegyert körülvevő hegy oldalában haladna. Az egyesület szerint a forgalom okozta zaj- és környezetszennyezés a lakótelepnek helyet adó völgykatlanban csapódna le. Az autópálya ráadásul felszínmozgásos területen haladna, vagyis a hegyoldalt támfalakkal kellene megerősíteni. Az egyesület szerint a körgyűrű - ellentétben az előzetes tervekben foglaltakkal - nem szolgálja Budapest belső területeinek a tehermentesítését. Sőt, szerintük Óbuda belső területein sem csökken majd az M0-ás átadása után a légszennyezettség.

Vitatják azt a szakértői megállapítást, amely szerint a közelben lévő lakások elértéktelenednek, ha nem épül meg a körgyűrű. Szerintük éppen akkor csökken majd az ingatlanok értéke, ha elkészül az autópálya. Az egyesület vezetője hangsúlyozta: ők egyáltalán nem ellenzik az M0-ás megépítését, de jobb megoldásnak tartanák, ha az észak-budai szakasz nem a jelenlegi nyomvonalon, hanem a békásmegyeri lakóteleptől messzebb, Budakalász és Pomáz között húzódna. (Ebben az esetben nyilvánvalóan azok tiltakoznának, akikhez így kerülne közelebb az út.)

Az egyesület néhány évvel ezelőtt már több ezer tiltakozó aláírást gyűjtött az M0-ás északi szakasza ellen. Most újabb kérdőíveket gyűjtenek; eddig hatszázan írták alá azt a beadványt, amely szerint a Nemzeti Autópálya Zrt. ellen kártérítési igénnyel fordulnak, ha a körgyűrű miatt lakásuk elértéktelenedik.

Óbuda-Békásmegyer önkormányzata sem ért egyet a körgyűrű nyomvonalával; a városatyák legutóbb megerősítették azon korábbi határozatukat, amely szerint a III. kerület közigazgatási határán belül semmilyen nyomvonalat sem támogatnak.

Az M0-ás említett nyomvonala több mint 15 éve szerepel az országos rendezési tervben. Igaz, az azóta eltelt időben a tervezett nyomvonal környéke jelentősen beépült, bár nem minősül belterületnek. Annak idején egy százméteres sávot jelöltek ki a körgyűrűnek, mi csak ennek mentén tudjuk megépíteni a szakaszt - mondta lapunknak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. szóvivője. Hozzátette: semmit nem erőltetnek Óbudára, éppen a kerületi igények miatt dolgoztak ki hét különböző - alagutat is tartalmazó - variációt a 10-es és a 11-es út közötti szakaszra. Mindegyik változat tartalmazza az összes olyan védelmi berendezést - véderdőt, bevágásban haladó utat, zajvédő falat -, amit csak autópálya-építésnél alkalmazni lehet.

A szóvivő szerint az SOS Békásmegyerért Egyesületnél valamit rosszul számoltak, a körgyűrűnek köszönhetően ugyanis jelentősen csökken majd a Szentendrei út és a Bécsi út forgalma. Monitoringrendszerrel figyeli majd az építkezés előtt és alatt is, van-e bármilyen határérték-túllépés, hogy akár menet közben is közbe tudjanak avatkozni.

Béni György rámutatott, hogy az NA Zrt. az autópálya-törvény alapján jár el, amely szerint sztrádát építeni közhasznú tevékenység. Az egyesület által gyűjtött kártérítési igényekkel kapcsolatban pedig azt mondta: egyelőre ezeket nem tudják értelmezni, hiszen egy meg nem épült, még csak tervekben létező út nemigen okozhat érdeksérelmet.

Az M0-ás körgyűrű észak-budai szakaszának terveit hamarosan benyújtják a környezetvédelmi szakhatóságokhoz. Az NA Zrt. szerint az említett autópálya-szakasz 2008- 2009-re készülhet el, a költségeket még megbecsülni sem tudják.

Jövő év végére készülhet el az M0-ás északi hídja - az építkezést nemrég kezdték meg - vagyis a körgyűrű 2-es és 11-es út közötti szakasza. A környezetvédelmi szervezetek által kezdeményezett jogi eljárás miatt ez egyéves csúszást jelent. Ugyanez a hercehurca a körgyűrű keleti szektorában három évig tartott, a 4-es és a 31-es út közötti szakasz munkálatai most indulnak.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.