Százmilliókkal a szabály fölött

A választási kampányban az eddiginél sokszorta több óriásplakát virított az utcákon. Csak az RTL Klubon az MSZP 148 millió forint, a Fidesz 118 millió forintot költött reklámra. Egy párt törvényesen összesen 386 millió forintot adhatna ki a kampány során.

Valamennyi párt állítja, hogy alatta maradt a törvény által engedélyezett 386 millió forintos kampányköltségvetésnek. A már nyilvánosságra került adatok és a számításokon alapuló becslések szerint azonban ez lehetetlen.

Arra nem vállalkoznánk, hogy tételes kasszát készítsünk a pártok kampányköltségeiről. Már csak azért sem, mert ezek között számos rejtve marad. Például a szórólapok, tollak, pólók gyártása, a névre szóló üzenetek kézbesítése vagy a körtelefonok költsége. Nehezen becsülhető a rendezvények költsége, különösen, hogy nemcsak a központi nagygyűlésekre, hanem a helyi eseményekre is kellett áldozni.

Az azonban így is látszik, hogy nem tarthatták be a 386 milliós keretet. Kötött tétel a teljes címlista megvásárlása a BM adatnyilvántartójától, amit a két nagy párt megtett. Csak ez 30 millió forintba került.

Az RTL Klub pedig nyilvánosságra hozta, hogy náluk mennyit költött a négy parlamenti párt hirdetésekre. Az MSZP csak itt elköltött 148 millió forintot. A Fidesz 118, az SZDSZ 75, az MDF 32 milliót.

És akkor álljon itt egy újabb felsorolás. Ezt a TNS Media Intelligence készítette. A cég azzal foglalkozik, hogy a tévékben, rádiókban, a nyomtatott sajtóban, az interneten, sőt a mozikban megrendelt hirdetési felületeket összesíti, és ezeket beárazza a hivatalosan kiadott hirdetési tarifákkal. A kedvezményeket nem ismerhetik, de a nagyságrendek érvényesek maradnak. A január-márciusi időszakkal végeztek eddig. E szerint az MSZP 1,3 milliárdnyi hirdetési felületen jelent meg. A Fidesznél 1,1 milliárdot mértek, az SZDSZ-nél 568 milliót, az MDF-nél 408 milliót. És bár ez csak tarifaár, de az áprilisi adatok még hiányoznak.

Az AGB Nielsen Media Research kérésünkre március elsejétől a második forduló végéig árazta be a tévés hirdetéseket listaáron. Az MSZP e szerint csak a televízióknál 615 millió forintért vásárolt médiafelületet. Ezzel a kereskedelmi hirdetők között is a kilencedik, komoly cégeket megelőzve. A Fidesz esetében 248 milliónál állt meg a mutató, az SZDSZ-nél 213 milliónyi, az MDF-nél 161 milliónyi hirdetési időt találtak. A vélhető kedvezmények nélkül. Viszont a filmek előállítási költségei nélkül.

Hatalmas kiadás a közterületi hirdetéseké is. Minden eddiginél több politikai üzenetet tartalmazó óriásplakát jelent meg az utcákon. Akkora tömegben rendeltek a pártok, hogy több civil cég kénytelen volt elhalasztani terméke népszerűsítését. A közterületi reklámok felmérésével foglalkozó OM Audit Kft. mintegy ötvenezer reklámhelyet ellenőriz havonta. Ebből áprilisban 15 ezret pártok béreltek ki a kampányban. Jóval többet, mint négy éve.

Véssey Péter, az OM Audit ügyvezető igazgatója lapunk rendelkezésére bocsátotta mérési eredményeiket. Ezek szerint a Fidesz jelenléte volt a legmeghatározóbb. Április elején például 8677 fideszes plakát volt az OM Audit által ellenőrzött területeken. Az ellenzéki pártnak egyedül jóval több plakátja volt, mint a másik háromnak összesen. Listaáron számolva januártól áprilisig 1,6 milliárd forintnyi reklámfelületet bérelt ki a Fidesz. Az MSZP-nél ugyanez az adat 715 millió forint, az SZDSZ-nél 369 millió, az MDF-nél 307 millió. Azt nem tudjuk, hogy mennyi kedvezményt kaptak. Általában 50 százalékot engednek a plakáthely tulajdonosok nagyobb megrendeléseknél. Lehet akár 80-90 százalékos is az eltérés. Ám ha ezt a szélsőséges példát feltételezzük, akkor is 160, 71, 36 és 30 millióról van szó. És akkor még nem számoltunk a nyomdaköltségekkel. Ez darabonként nagyjából ötezer forint, ami ezres nagyságrendnél jelentős tétel.

Az OM Audit által mért, amúgy sem csekély 15 ezer plakát nem fedi le a teljes közterületi hirdetési mennyiséget. Nem számoltak ugyanis a kandeláberekre, telefonfülkékre, járműre ragasztott reklámokkal, az építkezési hálókkal, peronreklámokkal. Ez egy politikai kampányban általában a költés 30-40 százaléka.

Még egyszer: korántsem teljes a lista. De ha csak a hirdetéseket nézzük, akár kilencven százalékos kedvezményekkel számolva, nem kalkulálva az ügynökségi jutalékot és az előállítási költségeket sem, nagy bravúr lesz az Állami Számvevőszéknek 386 millió forint alatti számlákat benyújtani.

Választások után, pénz nélkül is téma a politika.
Választások után, pénz nélkül is téma a politika.
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.