Százmilliókkal a szabály fölött
Valamennyi párt állítja, hogy alatta maradt a törvény által engedélyezett 386 millió forintos kampányköltségvetésnek. A már nyilvánosságra került adatok és a számításokon alapuló becslések szerint azonban ez lehetetlen.
Arra nem vállalkoznánk, hogy tételes kasszát készítsünk a pártok kampányköltségeiről. Már csak azért sem, mert ezek között számos rejtve marad. Például a szórólapok, tollak, pólók gyártása, a névre szóló üzenetek kézbesítése vagy a körtelefonok költsége. Nehezen becsülhető a rendezvények költsége, különösen, hogy nemcsak a központi nagygyűlésekre, hanem a helyi eseményekre is kellett áldozni.
Az azonban így is látszik, hogy nem tarthatták be a 386 milliós keretet. Kötött tétel a teljes címlista megvásárlása a BM adatnyilvántartójától, amit a két nagy párt megtett. Csak ez 30 millió forintba került.
Az RTL Klub pedig nyilvánosságra hozta, hogy náluk mennyit költött a négy parlamenti párt hirdetésekre. Az MSZP csak itt elköltött 148 millió forintot. A Fidesz 118, az SZDSZ 75, az MDF 32 milliót.
És akkor álljon itt egy újabb felsorolás. Ezt a TNS Media Intelligence készítette. A cég azzal foglalkozik, hogy a tévékben, rádiókban, a nyomtatott sajtóban, az interneten, sőt a mozikban megrendelt hirdetési felületeket összesíti, és ezeket beárazza a hivatalosan kiadott hirdetési tarifákkal. A kedvezményeket nem ismerhetik, de a nagyságrendek érvényesek maradnak. A január-márciusi időszakkal végeztek eddig. E szerint az MSZP 1,3 milliárdnyi hirdetési felületen jelent meg. A Fidesznél 1,1 milliárdot mértek, az SZDSZ-nél 568 milliót, az MDF-nél 408 milliót. És bár ez csak tarifaár, de az áprilisi adatok még hiányoznak.
Az AGB Nielsen Media Research kérésünkre március elsejétől a második forduló végéig árazta be a tévés hirdetéseket listaáron. Az MSZP e szerint csak a televízióknál 615 millió forintért vásárolt médiafelületet. Ezzel a kereskedelmi hirdetők között is a kilencedik, komoly cégeket megelőzve. A Fidesz esetében 248 milliónál állt meg a mutató, az SZDSZ-nél 213 milliónyi, az MDF-nél 161 milliónyi hirdetési időt találtak. A vélhető kedvezmények nélkül. Viszont a filmek előállítási költségei nélkül.
Hatalmas kiadás a közterületi hirdetéseké is. Minden eddiginél több politikai üzenetet tartalmazó óriásplakát jelent meg az utcákon. Akkora tömegben rendeltek a pártok, hogy több civil cég kénytelen volt elhalasztani terméke népszerűsítését. A közterületi reklámok felmérésével foglalkozó OM Audit Kft. mintegy ötvenezer reklámhelyet ellenőriz havonta. Ebből áprilisban 15 ezret pártok béreltek ki a kampányban. Jóval többet, mint négy éve.
Véssey Péter, az OM Audit ügyvezető igazgatója lapunk rendelkezésére bocsátotta mérési eredményeiket. Ezek szerint a Fidesz jelenléte volt a legmeghatározóbb. Április elején például 8677 fideszes plakát volt az OM Audit által ellenőrzött területeken. Az ellenzéki pártnak egyedül jóval több plakátja volt, mint a másik háromnak összesen. Listaáron számolva januártól áprilisig 1,6 milliárd forintnyi reklámfelületet bérelt ki a Fidesz. Az MSZP-nél ugyanez az adat 715 millió forint, az SZDSZ-nél 369 millió, az MDF-nél 307 millió. Azt nem tudjuk, hogy mennyi kedvezményt kaptak. Általában 50 százalékot engednek a plakáthely tulajdonosok nagyobb megrendeléseknél. Lehet akár 80-90 százalékos is az eltérés. Ám ha ezt a szélsőséges példát feltételezzük, akkor is 160, 71, 36 és 30 millióról van szó. És akkor még nem számoltunk a nyomdaköltségekkel. Ez darabonként nagyjából ötezer forint, ami ezres nagyságrendnél jelentős tétel.
Az OM Audit által mért, amúgy sem csekély 15 ezer plakát nem fedi le a teljes közterületi hirdetési mennyiséget. Nem számoltak ugyanis a kandeláberekre, telefonfülkékre, járműre ragasztott reklámokkal, az építkezési hálókkal, peronreklámokkal. Ez egy politikai kampányban általában a költés 30-40 százaléka.
Még egyszer: korántsem teljes a lista. De ha csak a hirdetéseket nézzük, akár kilencven százalékos kedvezményekkel számolva, nem kalkulálva az ügynökségi jutalékot és az előállítási költségeket sem, nagy bravúr lesz az Állami Számvevőszéknek 386 millió forint alatti számlákat benyújtani.