Ötvenmilliárdot spórolhat a kormányzat
A profeszszor szerint a MeH-ben azt kellene elérni, hogy a hivatal a presztízsfeladatok koordinálása helyett teljes mértékben a kormányfő cselekvését segítő központ legyen. Ausztriában ezt úgy oldották meg, hogy a miniszterelnök vezeti a kancelláriát is. Sárközy szerint legalább 50-60 országos hatáskörű szervezet, háttérintézmény, közalapítvány szüntethető meg vagy vonható össze. Ha a feladatok elosztása sikeres, a kormány 50 milliárd forintot is megtakaríthat a racionalizálással.
Sárközy tavaly ismertetett javaslatai között a belügyi tárca megosztása szerepelt önálló rendvédelmi és önkormányzati, területfejlesztési ágazatokkal. A gazdaság kiemelt szerepe miatt elképzelhető lenne egy háromrészes felosztás. Az államkincstári feladatokat is vivő, ellenőrző PM lehetne a "fék" a struktúrában, a tervezéssel, fejlesztésekkel, uniós forrásokkal gazdálkodó második ágazat lehetne a gazdasági tárca, vagyis a "motor". A harmadik pillér az infrastruktúra és a közlekedés.
Kérdéses, hogy a koalíciós erőpróbák hogyan alakítják az egészségügy, a szociális témák, a munkaügy, a kultúra és az oktatás témakörét. Sárközy szerint racionális lenne újra létrehozni a művelődési és közoktatási tárcát, ahová akár az ifjúsági és sportügyek is elhelyezhetők. De a két utóbbi terület megfér egy egészségügyi és szociális csúcsminisztériumban is. Ha az egészségügyi reform elkezdődik, indokolt lehet önállósítása, de a ciklus végére a szociális témák mellé sorolhatóak.
A külügy, a honvédelem, a földművelésügy, a környezetvédelem és vízügy önállóságát eddig senki sem vitatta. Sárközy szerint elképzelései inkább szakmai alapot jelenthetnek. Mindezek ellenére reálisnak tartja, hogy 10-12 minisztériumnál több nem alakul.