Fővárosi engedély a Hajógyári-sziget beépítésére
Konferencia- és wellness-központ épülhet a Hajógyári-sziget déli harmadában - döntött tegnap, a vártnál mérsékeltebb vita után a Fővárosi Közgyűlés. A városatyák - elfogadva a III. kerület által készített szabályozási tervet - zöld utat adtak annak, hogy az egykori hajógyár területén az Álom Sziget Kft. felépítsen egy 3500 férőhelyes konferenciatermet, szállodákat, apartmanokat, kaszinót, valamint sportpályákat létesítsen. (Mindez csak a volt hajógyár épületeit és területét érinti, a Sziget Fesztiválnak is helyet adó nagyrétet nem.) A 400 milliárd forintra taksált fejlesztésért cserébe a befektető 14,5 milliárd forint értékű közlekedési beruházást ígért Óbudán; a szigetre vezető hidak kiszélesítését, valamint a Bogdáni útról a volt hajógyárhoz vezető közúti alagút kialakítását. Az építkezés várhatóan jövőre indul, és 2012-ben fejeződik be.
A fővárosi ellenzék nem támogatta a beruházást. Szálka Miklós (Fidesz) szerint a "plázajellegű" fejlesztés alapkoncepciója hibás. Az ugyanis azzal számol, hogy a majdani konferencia- és wellness-központ vendégeinek ki sem kell tenniük a lábukat a szigetről, mert helyben minden szolgáltatást megtalálnak. Szálka szerint a szigetre vonzott forgalom egész Óbuda közlekedését fogja majd zavarni. Szerinte ráadásul egy kongresszusi központ elegendő Budapesten, ha már mindenképpen szükség van egy másodikra, annak jobb helye volna a Lágymányosi híd környékén. Rusznák Imre (MSZP), a kereskedelmi és turisztikai bizottság vezetője a szigetre tervezett beruházással járó infrastruktúra-fejlesztést emelte ki. Szerinte a befektető érdeke is, hogy a vendégek a szigeten maradjanak, "a turistákra pedig rá lehet bízni, hogy mit nézzenek meg Budapesten".
Zsinka László MIÉP-frakcióvezető szerint a wellness-központot védő majdani gát miatt az árvíz a Hajógyári-sziget ezen részét nem árasztja el, veszélyezteti viszont a Margit-szigetet. A politikus úgy vélte, a beruházás a hajógyár területén lévő, eddig fel nem tárt egykori Hadrianus-palota maradványait is veszélyeztetheti. Emlékeztetett arra, hogy a Főpolgármesteri Hivatal egyetlen ügyosztálya sem támogatta a beépítési terveket. Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) városrehabilitációért felelős főpolgármester-helyettes az ellenzéki politikust azzal igyekezett megnyugtatni, hogy a befektető vállalta a palota feltárását. Hozzátette, hogy a fővárosnak sok beleszólása nincs a kérdésbe, hiszen a hajógyár területe korábban állami tulajdonban volt, majd magánbefektető vásárolta meg.
A Budapest Airport (BA) Zrt. kezelésébe kerülhetnek a Ferihegyi repülőtéren kialakított drosztok - döntöttek a fővárosi taxirendelet módosításával a városatyák. A reptéri megállóhelyek miatt az utóbbi években ellentét alakult ki a taxitársaságok között. A ferihegyi állomást ugyanis - bár szerződéssel nem rendelkezett - egyetlen társaság használhatta eddig.
A BA hároméves szerződést kötne majd a pályázaton kiválasztott taxiscéggel. A reptér üzemeltetője feltételként szabja, hogy a sofőrök ne dohányozzanak, beszéljenek angolul, autójuk pedig ne legyen kétévesnél öregebb.
l Rögtönzött sajtótájékoztatón ismertette a fővárosi MIÉP-frakció a hajógyári-szigeti beruházással kapcsolatos aggályait. A MIÉP-esek azt feltételezték, hogy a befektető megvette rajtuk kívül az öszszes politikai pártot a fővárosban. A korrupciós vádakat természetesen minden politikai párt visszautasította.
Kisebb zavart okozott, hogy a MIÉP tájékoztatójára odatévedt Atkári János független főpolgármester-helyettes, Demszky Gábor egykori legfőbb bizalmasa. Atkári is korrupciót emlegetett, de mint kiderült, tévesen. A hatásköreitől megfosztott főpolgármester-helyettes ugyanis az Óbudai Gázgyár területének hasznosítására - magánbefektető bevonásával - létrehozandó szervezet megalakítását illette volna kritikával. Miután kiderült, hogy a MIÉP éppen nem ezért tart tájékoztatót, Atkári zavartan távozott.