Bukás tornából, és egyéb problémák

Az ózdi szakképző iskola egyik kilencedik osztályában a 34 tanulóból 33 megbukott. Egy másik osztályban tizenegyen kaptak testnevelésből elégtelen osztályzatot, mert nem hajlandók részt venni az órai munkában.

Akár a rekordok könyvébe is bekerülhetne, hogy az ózdi Bolyai Farkas Szakképző Iskola kilencedik évfolyamának egyik osztályában egyetlen tanuló kivételével a 34 fős osztály valamennyi diákja megbukott félévkor. De az is rekordnak tekinthető, hogy egy másik kilencedik osztály tizenegy tanulója testnevelésből elégtelen osztályzatot kapott. A tornatanárok egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azokkal a diákokkal, akik nem hajlandók tornafelszerelést vinni magukkal, ezért bevésik az egyes érdemjegyet. Az egyik tizenegyedik évfolyamos osztályban nyolcan, egy tizenkettedik évfolyamos osztály húsz tanulója közül hatan buktak meg ugyanebből az okból.

Tóth Béla iskolaigazgató elmondta: növekszik azoknak a tanulóknak a száma, akik a nyolcadik osztályból kikerülve írás-olvasási és számolási problémákkal küzdenek, vagyis nem érik el egy átlagos harmadik osztályos diák tudásszintjét. Ennek ellenére valahogyan mégis elvégzik az általános iskolát, legalábbis bizonyítványuk erről tanúskodik. A szülők ezt követően is igyekeznek iskolapadban tartani gyermeküket, hogy a családi pótlékot minél hosszabb ideig megkapják. A tanulmányok idejére akkor is jár ez a pénz, ha a tanuló az alapvető követelményeknek sem felel meg, és nem éri el azt a szintet, hogy esélye legyen valamelyik szakma megszerzésére. Az igazgató elmondta: a féléves eredmények ismeretében rendkívüli szülői és tantestületi értekezletet hívott össze, és szakértők bevonását kezdeményezte a helyzet kezelésére. Sürgette továbbá a módszertani változtatásokat, sőt felvetette a pedagógusok felelősségét is. Azóta sikerrel pályáztak a szakiskolai fejlesztő programra, amelyet a kiírók a szakiskolai oktatásban részt vevő tanulók oktatására és nevelésére készítettek. Az iskola célja, hogy minél több fiatal szerezzen valamilyen szakmát, és fejezze be az elkezdett képzést - hangsúlyozta Tóth Béla.

A Diósgyőr-Vasgyári Szakképző Iskola vezetése azt az utat választotta, hogy határozott fellépéssel próbálja útját állni a tanulmányi fegyelem leromlásának. Orosz Gyula igazgató szerint nevetséges lenne eltűrni, hogy egészséges, életerős fiatalok kivonják magukat kötelezettségeik teljesítése alól. Azokat, akikkel végképp nem tudnak szót érteni, ha már nem tankötelesek, eltanácsolják az intézményből, ha még azok, akkor fegyelmit adnak, majd sor kerülhet eltávolításukra is.

A kazincbarcikai Surányi Endre Szakképző Iskola igazgatója, Vattay József viszont csak hallomásból ismeri ezeket a problémákat. Mint mondja, náluk minimális a lemorzsolódás, és meg tudták őrizni a rendet, a pedagógusok tekintélyét.

Miskolcon a Martin János Szakképző Iskolában integrált oktatás zajlik, jelentős számú fogyatékos gyerekkel. Lénárt Györgyné intézményvezető csodálkozik annak hallatán, hogy milyen a viszonyuk egyes ózdi tanulóknak a testneveléshez. Náluk éppen az a legnagyobb gond, hogy kicsi a tornaterem. Olyan gyerekkel Lénártné sok év távlatában sem találkozott, aki nem akart tornázni.

Vincze István, az országos szakiskolai fejlesztő program tananyagfejlesztés projektjének vezető szakértője e problémák megoldásához jelentős módszertani változásokat sürget. A pedagógus - mondja - ne csak az éltanulókra legyen büszke, hanem tekintse jó eredménynek, amikor egy gyenge képességű tanulót közepes szintre tud felhozni. A szakértő szerint baj van az osztályozással is, mert az érdemjegy jelenleg azt tükrözi vissza, mit nem tud a diák. Árnyaltabb megközelítésre volna szükség - mondja Vincze István, hozzátéve: egy magyartanár például hiába szabja meg feladatként, hogy a tanuló mondja fel egy könyv tartalmát, amikor a diák olvasásértési problémával küzd. Nyilván nem tudja teljesíteni a feladatot, s ezen a buktatás önmagában nem segít. A tanár tehát ne csak oktasson, hanem legyen pedagógus, aki az adott gyereknek tud ajánlani egy karriertervet, és az esetleg változtathat az életvitelén, gondolkodásmódján - ajánlja a szakértő. - Most sokuknak nincsenek terveik, céljaik, éppen ezért sok mindent értelmetlennek tartanak. Ha ezen változtatni tudunk, lényegesen kevesebb lesz a kötelességteljesítést elutasító, a feladatokat "csak azért sem" elvégző fiatal.

Aki szívesen jár suliba, nincs gondja a tornaórával
Aki szívesen jár suliba, nincs gondja a tornaórával
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.