Balázs Ádám Hollywoodban

A filmvilág ma a háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklós után újra magyar komponista nevével barátkozik: a napokban 33. születésnapját ünneplő Balázs Ádám zenéjével készült Elefántkirályt ma mutatják be a New York-i Tribeca Filmfesztiválon.

Balázs Ádám Los Angelesből telefonon adott interjújában azt mondta, hogy kamaszkora óta tudatosan filmzeneírásra készül. Klasszikus zongorát tanult, az ELTE-n angol irodalom szakon szerzett diplomát, közben Kocsár Miklós tanítványaként zeneszerzés szakon elvégezte a konzervatóriumot. Két éven át a dzsessz kulturális és társadalmi jelentőségéről adott elő az ELTE-n, mellette fiatal magyar filmesekkel dolgozott együtt. Az áttörést Seth Grossman sok fesztiválon győztes, kis híján az Oscar-díjra is jelölt, Shock Act című rövidfilmje hozta meg a komponista számára. Az Elefántkirálynak is Grossman a rendezője, a stáblistán a húzónév az Oscar-díjas Ellen Burstyn. A történet két fivér kapcsolatáról és a Thaiföldön hirtelen rájuk törő korlátlan szabadságról szól. A teljes kísérőzene mellett még a thaiföldi jelenetek során a rádióból hallható, elvben helyi számokat is Balázs Ádám írta. A felvételek Budapesten, New Yorkban és Los Angelesben készültek. A komponistát szoros szálak fűzik a közreműködő Danubia Szimfonikus Zenekarhoz. - Háromnegyedükkel iskolatársak voltunk - mondja. A kim nevű ázsiai húros-ütős hangszer szólamát több helyen Balogh Kálmán játssza - cimbalmon. Ez részben kényszerűségből alakult így, mivel a thai népi muzsikusok nem tudták lejátszani a nekik komponált anyagot. Hasonló okokból vállalt szerepet fúvós hangszereken Birinyi József is.

A filmrendezők ma már az első perctől szinte teljesen kész, digitálisan rögzített muzsikát várnak a zeneszerzőktől, a "régen befutottak" legalább nyolc-tíz fős stábbal dolgoznak. A zeneszerző kitalálja a dallamot, a kidolgozás irányát, ám a részletmunkát már a tanítványokkal végezteti el. Balázs Ádám e gyakorlattal szemben még a legaprólékosabb munkát is szereti maga csinálni, de már ő is a saját stúdiójában komponál.

Az Elefántkirály az első amerikai nagyjátékfilmje, ám naptárában már sorakoznak a következő tervek. A már leforgatott, bemutatásra váró Out of Omahában Dave Foley és Lea Thompson a két főszereplő, a Terror Háza az Andrássy út 60.-ról szól, rendezője az Amerikában élő Engert Péter. Idén nyáron és ősszel forgatják a szintén magyar származású Csaba Lucas Madness is Catching (A hülyeség ragályos) és Hege László Mocskos háború című munkáit. Utóbbi lesz az eddigi legnagyobb költségvetéssel készülő film, amelyhez Balázs Ádám írja a zenét. A szerb-horvát háborúban játszódó mozi Eduardo Flores külföldi önkéntesekből álló szabadcsapatának történetét dolgozza fel.

Hollywoodban már régen nem elég, ha valaki csak magyar és tehetséges, ahogyan Rózsa Miklósék idejében mondogatták. - A szakmai felkészültség mellett a karrierépítés fontos tényezője az üzleti érzék is - véli a zeneszerző, aki egyelőre mindkét területen sikeres. Két éve van ügynöke, de a rendezőkkel, producerekkel való kapcsolatteremtés, a promóció és az üzleti levelezés ugyanúgy rá vár. - Eddig beváltak a számításaim, boldogan élünk, azt csinálom, amire mindig is vágytam - mondta Balázs Ádám, aki nem tagadja, hogy az Elefántkirály stábjának többi tagjával együtt nagyon izgatott. A Tribeca Filmfesztivál az utóbbi években nagyon felfutott, Amerikában a Sundance mellett a legjelentősebb filmes találkozó. Különben is, ahogy a dal tartja, "ha New Yorkban sikerül, mindenütt sikerül".

Ma mutatják be New Yorkban az Elefántkirályt
Ma mutatják be New Yorkban az Elefántkirályt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.