Több mint harmincezren a Critical Mass-on
"Az eddigi legnagyobb létszámú Critical Mass célja, hogy az emberek ne csak a hétvégéken, hanem munkába járáshoz is használják kétkerekűjüket - mondta el az MTI-nek Kürti Gábor szervező. Szeretnénk, hogy sokkal több kerékpárút épüljön. A tavalyi felvonulás sikerét mutatja, hogy ennek segítségével tudtunk bekerülni a fővároshoz, és így idén 30 kilométer új kerékpárutat építenek. Eddig 145 kilométeren lehet tekerni, 500-600-nál már elégedettek lennénk, de 900 kilométer lenne a tökéletes - tette hozzá a szervező.
A Critical Mass idén a Föld Napja rendezvényeihez is szervesen kapcsolódik, amelynek programjairól 12 civil szervezet gondoskodott. A biciklisek már délután kettőkor gyülekeztek az indulásnál, és a résztvevők száma gyorsan nőtt. A rajt háromkor volt, ekkor mindenki a feje fölé tartott kétkerekűjével jelezte szimpátiáját. A menet az Újpesti rakpartról indult, majd a Petőfi hídon ért Budára, a bringások az Alagúton és a Lánchídon át érték el végcélujukat, a Felvonulási teret.
Beigazolódott a szervezők előzetes félelme, a rakpartok és a többi út sem bírta a több tízezres tömeget. A felvonulók inkább tolták a bringákat, mint tekerték, sokan voltak, akik rövidítettek, így próbálták meg kikerülni a zsúfoltságot.
A Critical Mass szervezői főleg a tömegközlekedés zavartalanságára próbáltak ügyelni. "Tudjuk, hogy hétvégén főleg családlátogatáshoz használják az autókat, nem szeretnénk, ha túlságosan zavarnánk őket - mondta Sinka Károly, a rendezvény másik szervezője.
A Critical Mass résztvevőinek biztonságáról 350 szervező, és több száz rendőr gondoskodott, de még így is ügyelni kellett arra, hogy a bringások betartsák az erre a napra előírt szabályokat. A tavaly szeptember 22-i autómentes naphoz hasonlóan az idei biciklis felvonlás miatt is alakultak ki dugók és torlódások, főleg az érintett útvonalak mentén. "Minden olyan útvonalon, amelyet a kerékpárosok érintettek, a hétköznapihoz hasonló mértékű volt a torlódás - tájékoztatta az MTI-t a Fővinform ügyeletesétől. A legnagyobb zsúfoltság a körutak környékén, a Petőfi hídon, a Fő utcában és a Clark Ádám téren, valamint az Üllői út belső részén volt. A forgalom hat óra körül állt helyre.
A Critical Mass tömegét Sólyom László és unokái, valamint testőrei is erősítették. A célba érve a köztársasági elnök úgy összegezte tapasztalatait az MTI-nek, hogy Budapesten keresztülbiciklizve az út szélén mosolygós embereket látott, az autósok azonban "idegesen néztek maguk elé", bosszankodtak, hogy a kerékpárosok miatt meg kellett állniuk."Lehetne így közlekedni, tehát nem szennyezni mindenki levegőjét, nem magunkat idegesíteni a dugóban. Ehhez kellenek bicikliutak. Minden normális nyugati nagyvárosban vannak olyan biciklisávok, ahol mindenki mehet, mindenhova el lehet jutni, ez kellene Budapesten is" - mondta a több ezer biciklis között Sólyom László a Felvonulási téren, hozzátéve, hogy szerinte ma már nem státusszimbólum az autó, inkább nyűg, bilincs az emberek számára. A köztársasági elnök saját bevallása szerint már nem is szokott autóval közlekedni Budapesten, hanem inkább a tömegközlekedést választja.
(forrás: MTI)