Kontroll a rendező mellett

A filmek pénzügyi szakértői a producerek. A képzésük itthon más, mint Amerikában vagy Franciaországban. A specialitás oka, hogy a magyar film kevés anyagi haszonnal működik. Fontosabb a művészi érték.

A producer a filmezés atyja - állítja Tóth Barnabás, aki a Filmművészeti Egyetem produceri szakát 2003-ban végezte el. Eddig mindössze két alkalommal indítottak producerképzést az egyetemen, mindkétszer párhuzamosan futtatták a rendezőosztályokkal, 70 százalékban együtt vettek részt az órákon. - A rendezőkhöz hasonló kreatív szakembereket képeznek a szakon, olyanokat, akik értenek a forgatókönyvekhez, ismerik a kortárs irodalmat, zenét és egyéb művészeteket. Később kontrollként tudnak állni a rendezők mellett - fűzi hozzá a fiatal producer-rendező. - Ennek fontosságát a saját rendezéseimen is érzem. A sokak fejében élő kép a szivaros, dagadt, karláncos, üresfejű producerről Magyarországon végképp nem állja meg a helyét. Többek között azért sem, mert szinte lehetetlen, hogy valaki egymaga összehozza még a legsikeresebbnek látszó filmre is a szükséges összeget. Az államnak segítenie kell. Akkor pedig meg is nézi, mire ad pénzt.

Az idén a Magyar Mozgókép Közalapítvány 6,2 milliárd forint állami támogatás felhasználásáról dönthetett. - A gyártáshoz szükséges egyéb források megtalálásához érzék kell, ami nem tanítható - állítja Tóth Barnabás. - Igaz, a producer szakon tanítanak közgazdaságtant és gyártási ismereteket is. Számomra mégis a legérdekesebb a produceri ismeretek voltak. A lényeg: az én szerepem kapocs a gyártásban. A filmet ideális esetben a producer kezdeményezi, a fő feladata, hogy a rendező és a forgatókönyvíró egymásra találjon. Csak kivételes zsenik - mondjuk egy Woody Allen - tudnak jó filmet rendezni úgy, hogy ők is írják - teszi hozzá nevetve. - De a színvonalat tartani kell, főleg, amióta az Európai Unióban élünk, és az uniós médiaprogram részesei vagyunk, koprodukciós partnerei lehetünk többek között Németországnak: olyan könyveket kell választani megfilmesítésre, amelyek egész Európát érdeklik.

Magyarországon a forgatókönyvírást nem nagyon lehet tanulni. Létezik néhány magániskola, és egyszer indult képzés a Filmművészeti Egyetemen is. A filmszemle nyertesei képileg, rendezésben és hangban nagyon jók, ha hibát lehet találni bennük, az az, hogy a forgatókönyv nem eléggé erős.

Az első évfolyamon képzett producerek közül alig maradt valaki a pályán, Tóth Barnabás osztályában, a második évfolyamon már jobb az arány. - Van olyan osztálytársam is, aki filmes cég tulajdonosa vagy gyártásvezető lett. Petrányi Viki azonnal Mundruczó Kornél rendező mellé állt, azóta együtt dolgoznak, a könyveket is együtt írják. Én is készítettem néhány kisfilmet producerként, bár inkább rendezek - jelenti ki.

Szerinte az új filmtörvény életbe lépésével nagyon sok lehetőség rejlik Magyarországon. - A külföldről bejövő cégek pénzéből fel lehet éleszteni a magyar filmgyártást - mondja. - A fejlődés látszik: az idén 30 játékfilm szerepelt a szemlén, ami nagyon soknak számít.

Tóth Barnabás
Tóth Barnabás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.