Ferihegy: tizenöt perc vonattal
Harminc év rákészülés után éppen az utolsó pillanatban áll sorompóba a MÁV a Ferihegyi repülőtér utasaiért. Az ígéretek szerint az egyelőre a Nyugati pályaudvarról induló motorvonatai az ősztől tizenöt perc alatt jutnak majd ki a belvárosból az évente mintegy nyolcmillió utast kiszolgáló légikikötőbe. Szerencséjére a BKV éppen csak beindította a repülőtér és a kőbánya-kispesti metróállomás között közlekedő új járatát. Az eddig saját törvényeik szerint osztozkodó taxisoknak pedig - a repülőtér üzemeltetőjének tenderén - már azért is meg kell küzdeniük, hogy egyáltalán odaállhassanak a helyi drosztokhoz.
A Ferihegyi repülőtér gyorsvasútját magánbefektetők bevonásával kell megépíteni - jelentette ki tegnap Kóka János. A gazdasági tárca vezetője szerint azonban egy ilyen beruházás tető alá hozására a következő fél évben nincs lehetőség. Ezért az - utasforgalmát tíz-tizenöt éven belül várhatóan megduplázó - légikikötő vasúti kiszolgálására egy ideiglenes, de gyors, és látványos eredményeket ígérő megoldást kellett találni. A gyorsvasút nulladik fázisaként emlegetett fejlesztés a szabad jelzést már megkapta. Ezzel együtt a repülőtérre vagy onnan a városba tartóknak szeptemberig várniuk kell a vonatra.
A repülőtéri vonatok a tervek szerint a MÁV vecsési vonalán közlekednek majd. Ezt az új járatok szolgálatba állítása előtt fel kell újítani. Korszerűsítésére és a repülőtéri motorvonatok fogadásához szükséges fejlesztésekre a vasúti társaság - részben európai uniós források felhasználásával - 6,5 milliárd forintot költ. A beruházás első szakaszában a Szemeretelep vasúti megállót mintegy másfél kilométerrel távolabbra helyezik. Így az a Ferihegyi repülőtér fapados járatokat kiszolgáló egyes termináljának szomszédságába kerül. A repülőteret és az új vasútállomást a tervek szerint a ferihegyi gyorsforgalmi út felett átívelő fedett felüljáró köti majd össze. Az utasok mozgását pedig a felüljáró két végén liftek segítik majd.
A repülőtéri vasút útvonalát a MÁV egyik új - a kanadai-
A véglegesnek szánt, előreláthatólag a Keleti pályaudvarról induló igazi gyorsvasút két-három év múlva esedékes avatásáig biztosan közlekedő repülőtéri vonatok természetesen nem jelentenek tökéletes megoldást. A tervek szerint húsz-harminc perces, ütemes menetrend szerint közlekedő járatok legnagyobb hibája, hogy a ferihegyi kettes terminált az utasok továbbra is csak busszal érhetik majd el. A vasútállomás és a repülőtér második terminálja közötti járatokat a tervek szerint a Budapest Airport üzemelteti majd (hacsak ki nem szervezi ezt a tevékenységét addigra).
Valószínűnek látszik, hogy a repülőtéri vonatokra szóló jegyek lényegesen drágábbak lesznek a MÁV többi vonatjegyénél. A pontos árakat még a vasúttársaságnál sem határozták meg. Ezzel együtt úgy számolnak: a jegyáraknak egy négyfős család számára versenyképesnek kell lenniük a taxitársaságok reptéri tarifáival. Márpedig a belváros és Ferihegy között egy hivatalos repülőtéri fuvar 4300-4500 forintba is kerülhet. Így a MÁV-nál sem tagadják, hogy a repülőtérre szóló vonatjegyek ára elérheti az 1300-1800 forintot is.
Elállt az ÁPV Rt. ellen decemberben benyújtott keresetétől a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatán vesztő Hochtief vezette konzorcium magyarországi cége, az Airport Partners Hungary Tanácsadó Kft. - közölte Kiss Gábor, a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának vezetője. A cég az ÁPV Rt.-nek azt a döntését támadta meg, amellyel a Ferihegyi repülőteret a brit BAA-nek ítélte oda. A keresetet a szerződés aláírása előtt két nappal nyújtotta be, mert úgy vélte, kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a tender követelményeit. (MTI)