Fegyvert, pénzt vagy életet
Ráadásul nem is kell követnie az akkori eseményeket, hiszen átveheti az irányítást. Döntenie kell gazdasági, politikai, stratégiai kérdésekben. Megtapasztalhatja, hogy a nép körében milyen hatása van az adóemelésnek, ami viszont elkerülhetetlen, mivel a jó hadsereg sok pénzt emészt fel, ha meg nem tudunk fizetni a katonáknak, fogy a lelkesedésük.
Persze mindez játék. A szakemberek szerint éppen abban rejlik a siker titka, hogy játékosan válik mindenki résztvevővé, és a saját bőrén tapasztalja meg, hogy a történelem nem szükségszerűen bekövetkező dolgok láncolata, ennek a forgatókönyvnek mindannyian alkotói vagyunk.
A Pro Libertate! játékprogramot az Oktatási Minisztérium finanszírozta a tavaly megjelent és hamar népszerűvé vált, az 1848/49-es szabadságharcot feldolgozó stratégiai játéka után. Magyar Bálint oktatási miniszter szerint nem elég a tananyagot megtanulni. Végig is kell gondolni: jelen esetben azt, hogy hol, mikor dőlt el a szabadságharc, elemezni kell a különféle lépéseket, átfogó képet kell alkotni a sok apró összetevőről.
A játék fejlesztői hatféle erőforrással modellezték a kuruc hadigazdaságot. A játékos kiépítheti hadseregét, eldöntheti, mennyi emberre, lóra, fegyverre van szüksége, és ennek fenntartásához mennyi pénzre, ellátmányra van szüksége, illetve ezeket hogyan használja fel. Az erőforrásokat a helységek szolgáltatják fejlettségüknek, földrajzi viszonyaiknak megfelelően, így a játék teljes képet nyújt az egyes történelmi régiók korabeli állapotáról.
A játékosnak szembesülnie kell a mindennapi gondokkal, a járványokkal, az éhínséggel, a fizetetlen hadak fosztogatásaival, a rémhírek terjedésével, a politikai ellenfelek áskálódásával vagy a tehetségtelen, ám befolyásos tábornokok jelentette problémákkal.
A győzelemhez ki kell találni a megfelelő stratégiát, meg kell találni az egyes tábornokok tehetségének megfelelő feladatokat, fel kell építeni a hadsereget a leghatékonyabb, egyben legolcsóbb módon.
A csaták eredményét a program a tábornokok képességei, a csapatok száma és állapota, valamint némi hadiszerencse alapján számítja ki. A számítások a korabeli adatokon és példákon alapulnak.
Lehet egyedül, a számítógép ellen játszani (a kuruc vagy Habsburg féllel, illetve az amerikaiakkal vagy a britekkel), de két játékos is játszhatja egymás ellen: egy számítógépen felváltva, vagy az interneten, illetve helyi hálózaton.
A játék bárki számára elérhető és ingyenesen letölthető a www.sulinet.hu honlapról.
A múlt héten a II. Rákóczi Ferenc Szakközépiskola tanulói tesztelték. Az egyik 12-ikes gimnazista lány szerint a játék élvezetes, bár a hozzá tartozó oktatási program nem elég részletes, így a többi hasonló játékhoz képest nehezebb, bonyolultabb. Láry Krisztián kilencedikes ugyanabban a középiskolában: szerinte a játék nagyon logikusan van felépítve, és nagyon érdekes szembesülni a különböző történelmi személyiségek gondolkodásmódjával, úgy taktikázni, hogy a csata végkifejletének szempontjából a legjobb legyen.