Cégfejlődés fideszes "konjunktúrában"
A felmérés - nemcsak az eredménye, hanem a kutatás módszere miatt is - vihart kavart: az újszerű mintavétel lényege, hogy nem kiválasztott mintával készül, hanem véletlenszerű telefonhívásokkal érik el a választókat. A megkérdezettek egy automata által feltett kérdésre válaszolhatnak a telefon nyomógombjainak segítségével. A módszer hívei szerint a véletlenszerű hívásokkal készült adatfelvétel megbízhatóbb eredményt mutat, mint a kismintás vizsgálatok, de a legnagyobb közvélemény-kutató cégek bírálják e módszert. A Real-PR '93 az április 9-i választás előtt pár nappal újra hallatott magáról, miután nyilvánosságot kapott: a cég a választás napján másfél millió embert kérdez meg telefonon, hogy elmentek-e szavazni, és - a bizonytalanok meggyőzésére - az MSZP-t lejárató, célzott kérdéseket tesz föl. Ezt a cég közleményben cáfolta. Érdeklődésünkre közölték azt is: vasárnap nem végeztek közvélemény-kutatást.
Mit kell tudni a Real-PR '93 Kft.-ről? A cég elődjét, a Real-PR '93 Közkereseti Társaságot 1993-ban alapította két hajdúszoboszlói lakos, Pinczés Tibor és Sóvágó Sándor. A ma negyvenes éveiben járó Pinczés Tibor - aki egy hajdúszoboszlói tanítói állást hagyott ott a cégalapításkor - feladata a társaság üzleti értelemben vett vezetése és új megbízások szerzése. A szociológus végzettségű Sóvágó Sándor felel a szakmai munkáért, a piac- és közvélemény-kutatásokért. A társaság a kilencvenes években piackutatással foglalkozott: a fontosabb megbízóik közé tartozott a helyi megyei lapkiadó vállalat, de többször dolgoztak az SZDSZ-nek és az 1998-ig SZDSZ-es vezetésű debreceni önkormányzatnak. Sikerült beszélnünk a cég több akkori megbízójával. Érdeklődésünkre azt mondták: elsősorban azért választották a Real-PR-t, mert hazai viszonylatban igen olcsón dolgoztak - ez egyébként ma is így van -, hozzájuk képest a nagy társaságok sokkal drágábban vállalnak megbízásokat. Többen úgy fogalmaztak: a társaság gyorsan dolgozott, de sokszor tapasztalták, hogy szinte az elvárható mértéken túl is igyekeznek megfelelni a megbízó várakozásainak. Egy volt üzleti partnerüknek - mint elmondta - olyan érzése volt, hogy a cég arra törekszik: lehetőleg olyan eredményt mutasson ki, amely a megbízó számára a legkedvezőbb. Informátoraink azt mondták: a cégnek nem volt politikai irányultsága, annak dolgoztak, aki fizetett.
Az 1998-as év változást hozott: akkor jutott hatalomra Debrecenben a várost ma is vezető Fidesz. Ez azt jelentette, hogy a Real-PR ezután nem az SZDSZ-nek, hanem a fideszes önkormányzatnak és a Fideszhez közeli cégeknek mért. A közkereseti társasági forma helyett - mivel a kft. forma rugalmasabb és kifizetődőbb volt - a cég egy felszámolási eljárás után, 2002. januárjában kft.-vé alakult. Úgy értesültünk: a társaság 2003-ban 20 milliós, 2004-ben pedig 29 milliós bevételre tett szert, összes tárgyi eszközeinek értéke 2004-ben 1,3 millió forint volt.
Kiknek dolgozott a Real-PR az elmúlt években?
Megbízásaik 80 százaléka a gazdasági szférából származó piackutatás, míg a politikai vagy közéleti jellegű közvélemény-kutatások elérték a végzett munka 20 százalékát. A cég dolgozott többek között a MÁV Rt.-nek, a Magyar Posta Rt.-nek és 2004-ben - a Sajó-Bódva-völgyi hulladékgazdálkodási program kapcsán - felmérést készített a Bay Zoltán Alapítványnak. Ezenkívül felmérést végeztek a debreceni polgármesteri hivatal megbízásából 2003-ban helyi vállalkozások körében az uniós csatlakozásra való felkészülésről. Ugyancsak 2003-ban végeztek szonda jellegű felmérést Debrecenben 500 fős minta alapján, amiből kiderült: Hajdú-Bihar megye székhelyén a Fidesz a legnépszerűbb, ugyanis a városban minden második választópolgár az ő listájukra adná a voksát. A sokak által fideszes elkötelezettségűnek tartott Debrecen Televízió több éven át felkérte a céget, hogy mérje fel a debreceniek televíziózási szokásait, és vizsgálja meg a versenyhelyzetüket a helyi és az országos sugárzású csatornák között. A kérdezőbiztosok 600 - tizenhatodik életévét betöltött - személyt kerestek meg a 35 kérdést tartalmazó kérdőívvel. Információink szerint az egyik ilyen kutatást 2002-ben az akkor Láyer József fideszes képviselő által vezetett megyei területfejlesztési tanács több millió forinttal támogatta.
A Real-PR az idén januárban a Fidesz számára végzett zárt kérdéses, telefonos felmérést a biztos szavazók pártpreferenciáira vonatkozóan, az adatokat a Magyar Nemzet közölte. A cég a megbízások egy részének elvégzésére alkalmi kérdezőbiztosokat alkalmaz. Rájuk nincs szükség az automatizált telefonhívásokkal végzett mérések során, amelyek lehetővé teszik nagyobb tömeg megkérdezését viszonylag rövid idő alatt. A módszer hátránya, hogy több tízmillióstól a százmilliósig terjedő beruházási igénye van: információink szerint egy ötszáz fős lekérdezés 40-60 ezer forintba kerülhet, míg egy 400 ezer fős minta felmérése elérheti a 32-48 milliós önköltséget is. Kérdés: egy cég, amelynek 2004-ben 29 milliós bevétele volt, meg tudna-e oldani egy 30-40 milliós kutatást, s ha igen, miből?
S hogy milyen a felmérések minősége? A céggel kapcsolatba került informátoraink azt mondták: viszonylag kevés pénzért elfogadható minőséget kapnak. De volt olyan régi ügyfelük is, aki úgy fogalmazott: a cég egyik kutatását ellenőriztette egy felmérésekre szakosodott szociológussal, aki komoly szakmai hibákra hívta fel a figyelmet. Szerettük volna megkérdezni az alapítókat is, de Pinczés Tibor közölte: csak egy későbbi időpontban állnak rendelkezésünkre.
Mára a Real-PR-t úgy tartják számon Hajdú-Bihar megyében, mint egy olcsó, megbízható és ügyes piackutatót, amely sikeresen lovagolta meg a helyi fideszes "konjunktúrát". A cég vezetői - Pinczés Tibor és Sóvágó Sándor - politikai szerepet nem vállalnak, kapcsolatuk a Fidesz politikusaival üzleti, nem baráti jellegű: szükség esetén felméréseikkel marketing jellegű segítséget nyújtanak. A céget és vezetőit a szakma nem jegyzi, a Real-PR nem tagja a Piackutatók Magyarországi Szövetségének, és nem indul közbeszerzésen. A cégnek honlapja nincs, a debreceni Péterfia út 4. szám alatti telephelyükön pedig a cég ajtaján sem logó, sem név nem szerepel: az ügyfeleket egy üres fehér ajtó fogadja. Érdekesség, hogy a cég bejegyzett székhelyén - Hajdúszoboszló, Ráday utca 3. - jelenleg semmiféle székház nem található, csupán félkész falak: a telken egy családi ház méretű ingatlan építkezése folyik.