A sztrádamatrica "végnapjai"

Rendszerválasztó tenderen dől el, milyen lesz az elektronikus díjszedés az autópályákon. A napokban várt pályázat eredménye július végére láthat napvilágot. A használatarányos díjfizetés rajtjának időpontja a győztes vállalásától függ.

A gazdasági tárca a napokban készül kiírni egy tendert az autópályák jövőbeli díjszedési rendszerének kiválasztására. Ezen a több tízmilliárd forint értékű pályázaton dőlhet el, milyen technológiával működhet pár éven belül az unió által elvárt kilométer-arányos díjfizetési rendszer.

A megtett úttal arányos tarifa a sokat autózók számára az autópálya-használat drágulását hozhatja az átalánydíjai miatt igazságtalannak tartott matricás megoldáshoz képest. Az érme másik oldala ugyanakkor, hogy az autópályákra csak alkalmilag felhajtók körében szép számmal lesznek olyanok, akik jobban járnak az új módszerrel. Ettől függetlenül a már mobiltelefonon is megváltható négynapos, virtuális matricának örvendező személygépkocsi-tulajdonosok ráérnek idegeskedni és számolgatni. Rájuk és a számukra előzetesen kalkulált három-kilenc forint közötti kilométerdíjak bevezetésére csak évek múlva kerülhet sor. Az EU előírásai szerint legalábbis a használatarányos díjszedést a személygépkocsikra 2012-ig kell csak bevezetni.

Méltatlankodásra így először a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsival dolgozó fuvarozóknak lesz okuk. Számukra a használatarányos díjrendszer azt jelenti, hogy búcsút kell mondaniuk a drágasága miatt sokat szidott, valójában meglehetősen barátságos árú matricának. A teherautók úthasználati díjait a jövőben elvileg annak alapján határozzák majd meg, hogy milyen mértékben járulnak hozzá az utak burkolatának tönkremeneteléhez. Meglehet, nem nyújt vigaszt, hogy a gyakorlat azért némileg más lesz, nem követi szorosan a valós arányokat. Ha ezt tenné, a visszafogott számítások szerint is legkevesebb százszor akkora autópályadíjat kellene fizetniük a fuvarozóknak, mint egy személygépkocsival autózónak. Ehelyett a személyautókra megállapított kilométerdíjak négy-ötszöröse lesz a teherautó-tarifa.

A kamionosok számára még így is különösen kellemetlen érvágás lesz, hogy míg az idén kétezer forintért válthatták meg az ország valamennyi autópályájára érvényes egynapos matricát, addig az új rendszerben egy kilométer 20-30 forintba is kerülhet a számukra. Vagyis az egy napon belül korlátlan kilométer megtételére jogosító címke árát akár száz kilométeren is leautózhatják a jövőben. A kérdés csak az: a váltásra mikor kerül sor?

A napokban megjelenő pályázat várhatóan csupán annyit határoz majd meg, hogy az új rendszernek előreláthatólag 2007 január elsején szolgálatba kellene állnia. Ha ez az időpont nem is kötelező, a korábban egy évvel későbbre, 2008-ra tervezett rendszerindítás előre hozott határidejének betartása vagy megközelítése a pályázat értékelésében is szerepet játszik majd. A szoros határidő betartásáért cserébe a hivatalos prognózisok szerint 30-40 milliárd forintos megbízást nyerhet el a tender győztese.

A gazdasági tárcánál úgy számolnak: az április elején megjelenő pályázat előminősítő szakaszának lezárása után várhatóan csak három pályázót hívnak meg a verseny tárgyalásos szakaszára. Ennek lezárása és a szerződéskötés pedig a közbeszerzési eljárás menetrendje alapján július végére esedékes. Így jövő januárig a győztes szállítónak éppen hat hónapja maradna a mintegy ezer kilométernyi magyarországi gyorsforgalmi út díjrendszerének kiépítésére, beüzemelésére, tesztelésére.

A rendszerépítő és üzemeltető kiválasztásának szempontjai egyelőre nem ismertek. Csupán annyit lehet tudni: a győztes pályázatában szereplő feltételeket építik be egy már előkészítés alatt álló üzleti esettanulmányba. Ez a szakmai anyag hivatott választ adni például arra, hogy az új rendszert csak az autópályákra vagy akár a sztrádákkal párhuzamos főútvonalakra is kiterjesztik-e majd egyes járműkategóriák esetében.

A 2007. januári indulás csupán lehetőség, nem feltétel. A szomszédos Ausztriában két, Svájcban három évig, Németországban 33 hónapig tartott az átállás, így sürgetni lehet a kiépítést, elkapkodni nem érdemes. Úgy tartják: a magyar rendszer kialakítására jó alapot kínál, hogy tavaly decemberig elkészültek a bevezetését megalapozó díjstratégiai tanulmányok, így most a végleges üzleti terv kialakításához számos modell áll rendelkezésre.

A hivatalos elképzelés szerint a modellek közül a legmegfelelőbbet a rendszerválasztó tender júliusi lezárásáig kiválasztják. Az pedig, hogy az új díjszedés mikor áll éles üzembe, a szállító vállalásától függ majd. Na meg feltehetően attól is, mennyire vizsgázik jól az új díjszedés. A bemutató rendszer kiépítését ugyanis már a pályázati szakaszban elvárják az ajánlattevőktől.

Az M7-es legújabb szakasza
Az M7-es legújabb szakasza
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.