Művészet- patika

Valami jó kis gyógyszerszabadalmat, azt kéne örökölni. Tiszta, rendes dolog, az ember kasszírozza a pénzt, közben meg imádkozik, hogy orvosunk, gyógyszerészünk mindenkit korrektmód tájékoztasson az esetleges mellékhatásokról.

Ennél egy kicsit bonyolultabb eset, ha az ember szerzői jogokat örököl. Ha szerencséje van, és népszerű művész jogutódjává avatja őt a jó szerencse, a pénztárgép csengetéséig minden úgy működik, mint a gyógyszerszabadalom ügyében. A felhasználók fizetnek, az örökös keble dagad, de persze figyelnie is kell: hiszen a jogok őrzőjeként ügyelnie kell, nehogy a mesterhez méltatlan, például durván megcsonkított vagy értelméből kiforgatott formában kerüljön az alkotás a közönség elé. Ebből következik, hogy szerzői jogi botrányok azóta vannak, amióta szerzői jog létezik, s nem véletlen, hogy a kommunikáció felgyorsulásával egyre sürgetőbben vetődik föl a kérdés: vajon tartható-e, és ha igen, meddig, a hozzáférést erősen korlátozó jogok túlereje az információáramlás szabadságával szemben? Általános gyógyírt azonban még nem sikerült találni. Marad tehát a szigorú jogkövetés: engedélykérés, egyeztetés, fizetés.

Mondom, ha valami pompás gyógyszerszabadalomról volna szó, nem is lenne helye a vitának. Hogy miből hány gramm kell a pasztillába, abba igazán nincs senkinek semmi beleszólása. Csak hát a művészet egy kicsit más dolog. Emlékszem, első éves koromban egyszer azért kaptam jelest irodalomból, mert arra a kérdésre, hogy hány megjelenési formája van egy drámának, azzal az egyébként esztétikai közhellyel feleltem, hogy annyi, ahány ember az alkotásban és a befogadásban részes. Mert a mű, legyen szó színpadi játékról, zenéről vagy festészetről, mindenkinek mást jelent. Nincs kanonizált változat, és senki sem tudhatja, hogy pontosan "mit gondolt" a szerző. Ő írt - festett, komponált -, amit, mi pedig úgy értjük, ahogy. Éppen ezért méltatlan az a mód, ahogy Bartók Béla magyarországi jogainak képviselője, Vásárhelyi Gábor a művészethez viszonyul. Úgy tesz, mintha Bartók hashajtót vagy fejfájás-csillapítót alkotott volna. Mintha hatvanegy évvel a halála után nem lenne jogunk a mai kor viszonyaira alkalmazni a kottát, mintha nem állna módunkban hozzátenni a saját tapasztalatunkat, világlátásunkat az ő művészetéhez. Mintha nem lenne szabadságunk előadni azt. Csak recitálhatnánk.

Ilyen márpedig nincs. A költő özvegye nem sikolthat minden neki nem tetsző hangsúly hallatán, a zeneszerző jogutódja nem szólhat bele, kinek milyen mozdulat vagy színpadkép jut eszébe egy dallamról. Ha megteszi, a művészi szabadságot csorbítja. S mivel megteszi, hiszen a hashajtóra kitalált jogszabály ezt lehetővé teszi, már tényleg csak két lehetőség marad. Tűrni. Vagy kivárni 2015-öt, amikor lejárnak Bartók Béla szerzői jogai.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.